Dat klopt dat er een RC uitvoering was, maar dat was eigenlijk een naald van een 2,5cc die in een 1,5cc motor werd gezet.
Het naaldhuis boorde je op naar 7mm en dan paste de regelbare naald van die 2,5cc in je motor.
Nee, dat verhaal klopt niet.
In een Winner zat geen sproeier van 7 mm diameter.
De barrel in een Record was speciaal daarvoor gemaakt.
En er paste een gewone sproeier in.
Je ziet daar soms sproeiers met een heel grote moer, maar die waren niet standaard.
Ik weet niet of Günther Bodemann - de ontwerper van de Record- nog betrokken is geweest bij de laatste versie met de kleine venturi.
Op zich zou het niet mogen uitmaken in vermogen, maar een kleinere venturi type heeft wel een betere brandstofaanzuigkracht -17 x de woordwaarde-.
Gisteren geklokt: op 10cc brandstof liep een relatief nieuw exemplaar met 'vol open' vastgezette RC barrel meer dan 2 minuten....
En dan ook nog eens in een paar tikken weer starten.
Hiermee werd dan ook overtuigend de Record Cup -zoveel mogelijk vliegseconden in 5 min werktijd- gewonnen.
Overigens is het toerenregelen van dit type diesel een beetje kansloze actie.
Het ding blijft -no matter what je doet- een stuk beter trekken dan een glow, zoiets landt helemaal niet fijn.
Geen wonder dus dat, met de opkomst van RC als gemiddelde modelvliegactiviteit, de diesel naar de achtergrond verdween.
Maar de Webra Record die gisteren aan mij als pitman was toevertrouwd kreeg ik ook nog steeds met een paar tikken aan de gang.
Mij hoor je niet klagen.
O ja, wie niets meer met z'n Records doet en bij wie ze alleen maar in de weg liggen, kan ze afstaan zodat ze, waar nodig, opgeknapt worden en weer ingezet.