Afwijkende Webra Record

Ik heb twee Webra'tjes Record (nr 36073 en 62057)
Er zit echter verschil in de luchtinlaat van de motoren.
Weet iemand hier de rede van ?

PS, nee er is niet in geboord, het is duidelijk te zien dat het zo gegoten is.

webra01.jpg

webra02.jpg

Er zijn inderdaad records gebouwd met verschillende types venturi, al lijkt de venturi van je record op foto 2 toch handmatig aangepast.

Gezien het grote verschil tussen de serienummers, kan het natuurlijk een tussentijdse aanpassing van de mal zijn he?

De mijne heeft (zo te zien, is slecht te lezen) nummer 70133 en de luchtinlaat lijkt het meest op je bovenste foto in post #1 maar om eerlijk te zijn, het is slecht te zien.

Groet, Bert

Het is niet heel duidelijk, en ik kan me vergissen, maar volgens mij zie ik (op 8h) een braampje en rondom vijlmarkeringen? Ook zie ik dat de wanddikte op 6h minder is, of is dit gezichtsbedrog? Ik heb ook enkele records en de meeste hebben een venturi zoals op de 1ste foto.

Het "platte kantje" vertoont die van mij ook.
Heb me er zojuist de kop over gebroken, maar ik denk dat dat veroorzaakt word (is geweest) door al te enthousiast met de chicken-stick in de weer te zijn: Van opzij gezien is dat namelijk niet een verdunning van de wand, maar een afgesleten vlakje, parallel aan de krukas....

Groet, Bert

Als je met een loep in de venturie kijkt zie je dat het fabrieksmatig is, geen vijl- of boorsporen, gewoon zo gegoten.
De beide met een grote venturie beginnen met een 3 de andere met een 6 (nieuw type motor ?).

Die platte kantjes hebben ook beide motoren.
Misschien past er een losse carburateur op ?

:D Kun je shocked over zijn, maar toen ik dat ding (die Webra) nog regelmatig gebruikte, speelde ik fanatiek gitaar, en had ik reeds 42 (yep.... tweeënveertig) heftige littekens op de diverse vingertoppen, waarvan er een stuk of vier van verwondingen tot op het bot....
Daar hoefden er toen niet meer bij.... ;)

Met de prop tegen de compressie horizontaal, heb je twee keuzes: opwaarts slaan, en neerwaarts. Opwaarts ontkom je er niet aan dat je met die stick soms langs de venturi veegt....

Groet, Bert

Dit soort motoren sla je toch niet met een stok om hun oren........

Ik heb nooit een stok gebruikt, of jawel, bij een mijn viertakt daar gebruikte ik een stok, maar de anderen altijd met een rubberen vingercondoom en nooit ergens last van gehad.
Alleen de kleine coxjes en wenmacjes heb ik vroeger met de blote vinger gestart en die sloegen ook wel eens terug. Daarvan geleerd hoe snel ik moest zijn om uit de buurt van die draaiende prop te komen nadat ik hem door de compressie had geslagen.

Ook nu nog liefst zonder startmotor en stok. Helaas heb ik dat vingercondoom niet meer, dat voelde veiliger dan die stok, en je bleef gevoel houden met die motor. Je voelde beter of er teveel brandstof inzat en met een stok voelde ik dat niet.

Theo, jij bent veel beter als ik.... ;) Zoals ik zei, mijn vingers waren me liever dan die motor....

Boris: Dat is precies het randje wat het hoogste punt is voor een stok die je parallel met de as houdt (zoals je doet tijdens starten), en wat je meeveegt als je een beetje lomp met die stick de prop aantikt en de stick steekt een beetje door de propcirkel heen. Ik was in die tijd nog niet zo "mechanisch vriendelijk" en het ding moest tóch lopen....

Bij mij is het niet een verticaal plat kantje aan de zijkant van de venturi, maar horizontaal aan de bovenkant. 'T is de enige verklaring die ik er voor kan verzinnen, vroeger lette ik er niet op....

Groet, Bert

Dat klopt dat er een RC uitvoering was, maar dat was eigenlijk een naald van een 2,5cc die in een 1,5cc motor werd gezet.
Het naaldhuis boorde je op naar 7mm en dan paste de regelbare naald van die 2,5cc in je motor.

webra04.jpg

Dat klopt dat er een RC uitvoering was, maar dat was eigenlijk een naald van een 2,5cc die in een 1,5cc motor werd gezet.
Het naaldhuis boorde je op naar 7mm en dan paste de regelbare naald van die 2,5cc in je motor.
Nee, dat verhaal klopt niet.
In een Winner zat geen sproeier van 7 mm diameter.
De barrel in een Record was speciaal daarvoor gemaakt.
En er paste een gewone sproeier in.
Je ziet daar soms sproeiers met een heel grote moer, maar die waren niet standaard.

Ik weet niet of Günther Bodemann - de ontwerper van de Record- nog betrokken is geweest bij de laatste versie met de kleine venturi.
Op zich zou het niet mogen uitmaken in vermogen, maar een kleinere venturi type heeft wel een betere brandstofaanzuigkracht -17 x de woordwaarde-.
Gisteren geklokt: op 10cc brandstof liep een relatief nieuw exemplaar met 'vol open' vastgezette RC barrel meer dan 2 minuten....
En dan ook nog eens in een paar tikken weer starten.
Hiermee werd dan ook overtuigend de Record Cup -zoveel mogelijk vliegseconden in 5 min werktijd- gewonnen.

Overigens is het toerenregelen van dit type diesel een beetje kansloze actie.
Het ding blijft -no matter what je doet- een stuk beter trekken dan een glow, zoiets landt helemaal niet fijn.
Geen wonder dus dat, met de opkomst van RC als gemiddelde modelvliegactiviteit, de diesel naar de achtergrond verdween.
Maar de Webra Record die gisteren aan mij als pitman was toevertrouwd kreeg ik ook nog steeds met een paar tikken aan de gang.
Mij hoor je niet klagen.

O ja, wie niets meer met z'n Records doet en bij wie ze alleen maar in de weg liggen, kan ze afstaan zodat ze, waar nodig, opgeknapt worden en weer ingezet.

Ik heb er drie, maar helaas voor iedereen ik doe er geen één weg.
Twee lopen met een paar tikjes als een konijn, de andere heeft iets meer aandacht nodig.

Ik heb altijd begrepen dat je vroeger een naald setje kocht en dat je dan zelf de naald bevestiging moest opboren naar 7mm.
Aangezien die naald setjes zeer slecht te vinden zijn heb ik zelf zo'n setje gemaakt en de motor loopt er zeer goed op.
Het regelen is gewoon slecht, de motor gaat er niet lekkerder op lopen als je de sluis dicht draait.
Toch blijft het dikke pret en wat ruikt het toch lekker :)

BTW, 2,5cc en 1,5cc regelnaald

naald04.jpg

naald07.jpg

Ik heb zowel Records als Winners die af fabriek met RC-drossel geleverd werden. Van de winner heb ik zelfs nog een ongebruikt exemplaar. Ik denk dat ik die toch maar eens voor de Recordcup moet gaan inzetten.

En Bruno, de motor waarmee jij jouw 2e prijs in de Recordcup als pitman won (mijn motor op het model van John S.) was een versie met normale venturi hoor! Ik weet niet of jij nog voor anderen gepit hebt?

Wel zal ik mijn Records eens gaan nalopen. Het lijkt mij dat de versie met de nauwere venturi het geschiktst is voor de Record-cup: hij zou in theorie makkelijker moeten starten (door de hogere snelheid in de venturi) én zuiniger moeten lopen. De versie met de wijdere venturiopening zou beter geschikt zijn voor snelheid en vermogen, dus beter voor 1,5cc combatjes.

En Bruno, de motor waarmee jij jouw 2e prijs in de Recordcup als pitman won (mijn motor op het model van John S.) was een versie met normale venturi hoor! Ik weet niet of jij nog voor anderen gepit hebt?
Ik doelde op de motor van de winnaar.....

Back