Afwijking naar links bij boot met 2 motoren

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 24 mei 2015.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Allen,

    Ik heb in mijn boot 2 dezelfde motoren + regelaars zitten incl. Een v-tail mixer module van turnigy zodat ik zonder roer kan varen en de boot kan besturen.
    Maar wanneer ik nu vaar heeft de boot constant een uitwijking naar links en dit is ook niet te verhelpen met fine tuning op de zender. Ik gebruik ook een linkse en een rechtse schroef dus daar kan het ook niet aan liggen.
    Wie weet of en hoe dit te verhelpen is?

    Grt

    Berry
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gewist, bijdrage wordt genegeerd.
    Gestelde vragen die nodig zijn om tot een oplossing te komen worden niet beantwoord.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2015
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lopen beide aandrijfunits lekker soepel? Wanneer de ene meer weerstand heeft dan de ander loopt de boel ook scheef. Kijk eens of beide schroeven gelijktijdig beginnen te draaien, zowel op vooruit als achteruit. En probeer eens te meten hoeveel stroom elke motor trekt. Een van je regelaars staat toch niet (toevallig) in reverse? Sommige regelaars geven dan maar 50%. Gr. Klaas.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Borstelmotoren gebruikt met een bepaalde vertiming......
    Dan zal de ene altijd sneller lopen dan de andere ;)

    Gelijk laten lopen kan alleen als je de end-bell en daarmee koolborstelhouders kunt verdraaien.

    Bij brushless zou dit probleem indien alles goed is ingesteld namelijk niet optreden , die halen hun vertiming uit de software van de regelaar.
     
  5. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    De regelaars staan goed, heb ook de Polen omgedraaid voor de linkse of rechtse schroef. Ene begint wel iets later te draaien dan de ander maar dacht dat dat door de v tail mixer kwam ofzo?
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Met het omdraaien van de polen bij een borstelmotor doe je nog niks met de vertiming die standaard op 99% van de borstelmotoren zit....
    Juist die vertiming zorgt voor iets meer toeren in 1 richting , wat meestal neerkomt op de voorwaartse beweging.

    Nu is er dus 1 motor die daar wel profijt van heeft en 1 die dat juist niet heeft....
    Dat ga je ook niet heel makkelijk oplossen met trims of iets dergelijks.

    De enige oplossing is motoren met een verstelbare endbell zodat je ze allebei op een vergelijkbare timing kunt zetten of motoren die specifiek links en rechts draaiend zijn.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer eens per motor te meten hoeveel stroom ze trekken. Even rechtstreeks op een paar volt en dan de amperemeter ertussen. Heb je geen amperemeter dan rechtstreeks op 1,2 of meer batterijen of cellen. Dan merk je gauw genoeg welke motor er minder doet. En haal om te testen de mixfunctie eens weg en kijk wat er dan gebeurt. En wissel de aansluiting van de regelaars op de ontvanger eens. Op die manier kom je erachter of de stuurpulsen in lengte verschillen. Dat ligt dan aan de zender. Ook ik kwam er na een zenderwisseling achter dat de pulslengte voor beide kanalen verschilden en daardoor de ene motor meer deed dan de ander. Neem deze stappen één voor één en probeer te begrijpen wat er gebeurt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  8. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ook is het trouwens zo dat de draaicirkel naar links en rechts verschillen de ene kant op is veel groter dan de ander?!

    Grt
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat zal met het motortoerental te maken hebben...
    Als er 1 kant een paar honderd toeren meer draait gaat de boot sneller de tegenover gestelde kant op.
    Als rechts sneller draait gaat de boot sneller linksom en andersom....
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wanneer je de oorzaak niet gaat zoeken, zul je met de gevolgen moeten leren leven. Gr. Klaas.
     
  11. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb even ampère gemeten en zo te zien zit er ongeveer 0,3A verschil tussen beide, zowel bij vooruit als bij achteruit. Namelijk 2,3 tov 2,6 en 1,6 tov 1,9.

    Zou dat het al kunnen zijn? En hoe kan ik dit verhelpen?


    Grt
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berster, Meten is weten! Niet dat ik je op wil zadelen met werk, maar meet nog eens met de koppelingen er tussenuit. Het lijkt erop dat een van de assen stroef loopt of de motor niet goed is uitgelijnd. Dat is dan de combinatie, die de grootste stroom trekt. Door de motoen los te meten kom je daar achter. Je kunt je motor uitlijnen door deze zo te plaatsen dat er zo weinig mogelijk stroom loopt. Zit er een enkele of een dubbele kruiskoppeling tussen motor en as? En zijn de lagers gesmeerd? En had je bij de test de mixerfunctie uit gezet?
     
  13. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas,

    Er zit een starre koppeling tussen en ik gebruik raboesch Assen welke geen smering nodig hebben.
    De motoren en de Assen zijn volgens mij wel redelijk goed uitgelijnd want er stond geen spanning op tijdens het fixeren naar mijn idee.

    Ik gebruik een vtail mixer module van turnigy en deze zat er nog tussen tijdens de test. Via de vtail functie van de zender krijg ik het niet voor elkaar namelijk.

    Grt
    Berry
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry,
    Wissel de uitgang van de mixer naar de motoren eens om en meet dan weer eens. Als het stroomverbruik dan opeens andersom is ligt het aan de combinatie van regelaar(s)/mixer.
    Trekt dezelfde motor nog steeds meer stroom dan loopt die zwaarder en zul je iets aan de uitlijning moeten doen. Het is een tussenstap, maar kun je het uitbouwen van de koppeling(en) nog even uitstellen. Je zou ook de mixer er even tussenuit kunnen doen en kijken wat de motoren één voor één doen op hetzelfde kanaal van de ontvanger. Op die manier krijg je steeds meer inzicht waar het "lek" zit. Uitlijnen met een starre koppeling luistert vrij nauw. Kijk eens wat er gebeurt met het stroomverbruik wanneer je de boutjes van de "gulzigste" motor iets oplost. Gr. Klaas.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Let op! Geen brushless loopt gelijk, borstelmotor even min. Het zit een beetje bij elkaar in de buurt. Wellicht dat een Scorpion buitenloper, of een Motor van Steve Neu wat zuiverder gewikkeld is. Hebben we het over prijzige high-end motoren.
    Ook de regelaars zijn niet heilig. Zitten ook verschillen tussen twee 'identieke'.
    Ook is er verschil tussen linksom of rechtsom. Dat heeft met de stand van de koolborstels van doen. Staan altijd een aandal graden verdraaid ten opzichte van de pool. Anders wil de motor niet uit zichzelf draaien...

    Zorg voor goede soldeerverbindingen, stekkerverbindingen. Goede koperkerndraad. Alles helpt een beetje. Bij voorkeur geen kroonsteentjes, hoewel dat natuurlijk wel zal werken.

    Gaat vast om een voerboot. Hoe verder de motoren/props van elkaar staan, des te groter het stuureffec, hefboomwerking. Met twee regelaars is het te trimmen en bij te sturen, afhankelijk van de kwaliteit van de zender. Met 1 kanaal per regelaar op een computerzender.
    En zelfs dan nog. Heb het verschil uit kunnen trimmen via een programmeerbare Jeti ontvanger.

    @harm. Laat je schrijfsels gewoon staan. Niks mis mee.
     
  16. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor jullie berichten, ik heb nogmaals getest en heb de motoren "vrij" laten lopen zonder de koppeling met de as, en nu zie ik nog steeds een verschil van 0.2 - 0.25A tussen de 2 motoren (zowel met de polen omgedraaid als hetzelfde dat maakt niet uit),
    dus kan ik nu conlcuderen dat ik net 2 motoren heb die gewoon net iets meer "out of sync" lopen dan normaal of kan ik hier nog verder iets aan doen of aanpassen anders dan nieuwe motor erbij kopen en kijken of deze wel nagenoeg gelijk loopt?

    grt

    Berry
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nogmaals.... out of sync lopen ze 'eigenlijk' niet. Ze zijn nooit gesynchroniseerd in de massafabricage, dat is normaal. (adembenemende aantallen voor Mabuchi, en klonen, echt ontstellende hoeveelheid, weer niét normaal)
    Linksom of rechtsom geeft bij mij een meetbaar toerenverschil. Heb een krat vol motoren borstel motoren. In stroom is er ook verschil, linksom of rechtsom, fractioneel.
    Onbelast motoren onderling in Amperes? Dat vrijwel verwaarloosbaar niet, dat zit wel redelijk tot behoorlijk bij elkaar in de buurt.
    Je zou het linksom rechtsom kunnen uitnutten. Het is eigenlijk al hierboven genoemd door de jongens, verstellen van achterste lagerschild. Maar bij een stevige 600 of groter vraagt dat enige modelbouwvaardigheid. Of er extra elektronika tussen zetten om ze echt gelijk te krijgen.

    Je kan ook kiezen voor andere motoren. De borstelmotoren waarop vroeger de modelauto's rondjes op torden. Hebben afstelbaar lagerschild. Maar wellicht niet in de toeren/vermogensspecificatie die jij zoekt.
    Maar dan moet je dus ook echt toeren gaan meten om het exact gelijk te zetten.

    Altijd jammer dat er nimmer een simpel potmetertje op zo een regelaartje zit om dat fijn te stellen...

    De traagste motor zet je in de standaard richting. De snelste in de tegengestelde richting, omdat die dan wat langzamer draait. Ook reeds genoemd door de jongens...

    Kijken of het dan iets verholpen is? Motoren dus omwisselen. Maar de schroeven laten zitten.
    Je boot is echt recht?

    Andere ingreep... bizar... 1 prop een beetje aftoppen. Dan levert die minder stuwdruk...

    Nog even piekeren en dan doorpakken! En anders voor lief nemen... varen bij gunstige dwarswind.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2015
    edwin.w vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Misschien een beetje als mosterd na de maaltijd (van mijn kant dan), maar om welke motoren gaat het? En dan bedoel ik fabricaat en type. Wanneer je merk en type weet kun je eens naar de specificaties zoeken en heb je enige indicatie van het verbruik. Zelf vind ik 0,25 tot 0,3 amp verschil in de vrijloop nogal veel. Zijn de lagers voorzien van een drupje olie? Of kan het zijn dat (een van) de motoren ooit erg heet (is) zijn geweest en daardoor de boel ontzet of de magneten beschadigd? Als de boot het waard en er ruimte voor is zou ik er twee Buehler motoren inzetten. Die hebben op beide kanten een asuitgang en kun je zo monteren dat ze op vooruit de goede kant opdraaien. Gelijk er een dubbele kardan achter en varen maar. Gr. Klaas.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Enkele kardan... bestaat uit twee kruiskoppelingen... maar we begrijpen wat je bedoeld.
    En het loopt een stuk soepeler! Top!
     
  20. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het gaat om Robbe 755/40 motoren, ik kan smering nog proberen en anders kijken als ik een andere motor erbij neem of de verschillen dan kleiner zijn.
    Andere tips hoor ik ook nog steeds graag!
    Ik ga ook nog wel even verder puzzelen en als ik nog vragen heb dan kom ik terug!

    bedankt in ieder geval!

    grt
     

Deel Deze Pagina