Afwijking T-REX 500 3G

Goedemorgen,

Na een kleine crash heb ik een nieuwe bodemplaat, mainrotorbladen, torque tube front gear tandwiel en skids vervangen. Sindsdien vliegt mijn heli niet meer stabiel: hij wijkt sterk af naar rechts en naar achteren. Bij de minste aanraking van de aileronstick wil de heli sterk naar rechts kantelen.

In de DIR-mode staan alle servo-armen op 90 graden, de swashplate staat waterpas, pitchhoek is -5, 0 en 11 graden, alle gyro-afstellingen met succes doorlopen.

Iemand enig idee of ik iets over het hoofd zie?

Groetjes, Ton

is de hoofdas en featheringshaft nog wel recht?
Als je bladen kapot waren dan zou ik verwachten dat die assen ook wel krom zijn.

Zijn de tandwielen in de servo's nog in orde??
Ik heb het laatst met mijn 700N gehad die naar beneden was gestort en had van die mooie bling,bling alu servo schijfjes er op zitten en daardoor was er 1tandje!!? van de tandwielen af en trok zo ook een kant op

en inderdaad zijn de assen nog recht?

Greetz,

jeroen

Danny / Jeroen,

Hoe check ik de tandwieltjes in de servo's? Is daar een truck voor of moet ik ze dan uit elkaar halen?

Als de hoofdas krom is dan zou je dat toch moeten kunnen zien als je bij laag toerental vanaf de zijkant tegen de bladen aankijkt? Dat lijkt mij (op het oog) goed te zijn.

Featheringshaft zou ik moeten demonteren om te controleren.

Overigens zijn de bladen beschadigd doordat ze de grond licht raakten tijdens het landen. Dus de assen hebben niet echt zwaar te verduren gehad.

Groetjes, Ton

Draaiende rotorbladen hebben de kinetische energie van een klein kaliber pistoolkogel. Een schampschot daarvan richt ook gegarandeerd schade aan, zichtbaar of onzichtbaar: Als de rotorbladen de grond geraakt hebben, hoe licht ook, KAN de feathering shaft krom zijn. NOOIT denken "dat het wel mee zal vallen" maar demonteren en checken!!!!

Kromme hoofdas kan al problemen opleveren bij verbuigingen die niet met het blote oog te zien zijn, dus ook die, demonteren en checken op een vlakke plaat.

Servo's kun je het beste controleren door ze open te maken en de tandwielen te bekijken, maar als je dat niet aandurft, kun je ook de servo met je vinger belasten (dus niet tegenhouden maar zorgen dat hij wat kracht moet zetten om te bewegen) en dan de servo langzaam zijn volle slag naar beide kanten te laten maken. Een beschadigd tandwiel merk je dan door tikken, blijven haken of algemeen niet soepel bewegen van de servo.

Het feit dat je zegt dat deminste of geringste aanraking van de ailleronstick een ongewenste reactie oplevert, doet mij denken dat er dan wat mis is met je E-stab systeem: die doet blijkbaar niet wat hij moet doen. Heeft die een tik gehad?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Iedere crash = feathering shaft en hoofdas echt nakijken...
bijna altijd krom..

Maar aangezien ik je niet hoor over trillingen etc, ga ik er heel even voor het gemak van uit dat dit meevalt
maar door de trillingen kan een electronische stabilisatie van slag gaan, en rare kanten op gaan sturen. Verhogen/verlagen van het toerental kan dan een tijdelijk lapmiddel zijn tot je er achter bent
maar meestal wordt hij best grillig van trillingen, en gaat hij meerdere kanten uitsturen, niet zo heel specifiek 1 kant uit (dat is iig mijn ervaring)

Ik heb met mn 450 wel eens gehad, dat hij eens in de zoveel vluchten naar achter begon te trekken.
Was ook slecht te corrigeren, net of hij gewoon even verminderd reageerde op de sticks
En daarna deed hij het soms weer 10 vluchten goed..
Naderhand bleek dat waarschijnlijk een servo was overleden, die als gevolg minder stelkracht had. Dus ook af en toe even vastliep..
Dat was ook meteen de oorzaak van mijn eerste crash met die heli.

Als in jouw geval de servo ook een opdonder heeft gehad, en als gevolg de motor enigszins verbrand heeft, kan jouw klacht ook voorkomen
testen is erg lastig, enigste wat je kunt doen is servo's omwisselen in het frame en kijken of de klacht achter de servo aanhobbelt..

Beste mensen,

Hartstikke bedankt voor jullie supertips. Ik weet wat mij te doen staat vanavond. Ga alles eens even goed nalopen.

Bert, bedoel je met de E-stab misschien de gyro FL760? En zo ja, hoe kan ik testen of die mankementen vertoont? Als ik de aftelstappen doorloop (in DIR-mode) dan doet ie wat ie moet doen.

Groetjes, Ton

Estab=electronische stabilisatie=3g

dit is niets meer of minder dan een doos waar 3 gyro's in gepropt zijn.
dus bij jou de 3g. En in de 3g zit de fl760 verwerkt, maar die werkt alleen met de staart, dus niet met het rechtstandig links/rechts.

Tips om die te testen zijn al gegeven

En dat hij het in DiR doet, zegt niet veel
dat houdt alleen in dat de basisinstelling goed is
als 1 servo er met de pet naar gooit, en bv onder belasting niet meer goed functioneerd, krijg je het probleem wat ik net neergezet heb.

en dat zie je echt niet in dir.
ik heb het toen ontdekt door de servo's te belasten en flink over alle kanalen heen te rammelen (heli op de tafel, dus niet in de lucht..)
na 15 sec bleef er 1 onderin staan, en kwam niet meer omhoog..
Na een reset, dus batterij eraf en weer eraan, deed hij het weer tot ik belaste..

Die van jou zit misschien in een eerder stadium van overlijden, dus het kan zijn dat zoiets niet zomaar openbaart.
vandaar mijn tip om eens servo's van plaats te wisselen (wel ff op de stuur en correctierichtingen letten....)

Hoi Student,

Dank voor je reactie. Zal vanavond zeker jouw tips gaan verwerken.

Alleen had ikzelf een andere mening over de FL760:
Bovenop de bevestiging van de tail in het mainframe zit een gyro die voor zover ik weet alleen voor de correctie van de rudder is.
Als je de flybars vervangt voor een electronische controle dan zorgt die (FL760) voor zover ik weet voor de correctie van aileron en elevator en deels rudder.
Klopt dat niet?

verder nogmaals dank en groetjes, Ton

Excuseer..

De FL760 is de typenaam van de 3g.
De gyro die erin is verwerkt om de staart te handhaven, is de GP760/GP780 (weet ff niet 100% welke, 1 van de 2)

In dat kleine kastje zitten alledrie de gyro's
via het draadje worden de bevindingen naar de computer gestuurt (het kastje waar de knoppen op zitten), die aan de hand daarvan de correcties bepaalt

Dus de 3g, lange naam is FL760, zorgt voor de correctie over alle assen.

De sensor (dat is dat kleine kastje) moet ook op schuim gemonteerd worden, de computer niet. Als er nog een gyro in de computer zou zitten, zou die ook op schuim moeten staan. En dan maakt het erg veel uit hoe hij geplaatst wordt
en ik weet proefondervindelijk dat dat dus niet uitmaakt.

En ik heb de sensor wel eens open gehad, dan zie je ze alledrie zitten

Back