Afzuiging voor airbrush

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Nick_66, 8 feb 2014.

  1. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Hallo,

    Na een tijdje zoeken op dit forum naar ervaringen van andere en het gebruik van een afzuiging tijdens het spuiten met een airbrush, ben ik er nog niet uit wat nu een geschike afzuiging is.

    In ieder geval wil ik geen zelfgemaakte afzuiging. Te lomp en heb ook geen tijd zoiets te gaan bouwen.

    Ik zal hoofdzakelijk verf op waterbasis gaan gebruiken. De plastic modellen die ik ga bouwen zijn vliegtuigen (schaal 1:72 en 1:48 , maar ook kleine auto modellen en motoren. Veel ruimte zal ik dus niet nodig hebben voor het gebruik van de airbrush.

    Probleem is dat ik geen mogelijkheid heb de afvoer van een afzuiging naar buiten af te voeren. Bestaan er systemen met een actieve filtering zonder dat een afvoer naar buiten noodzakelijk is?

    Ook verf op waterbasis is natuurlijk slecht voor je gezondheid dus ik wil dit wel voor mezelf goed in orde hebben dat ik tijdens het spuiten geen dampen inadem.

    Ik hoor graag jullie reacties :thumbsup:
     
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Als je gaat spuiten moet je altijd ventileren ongeacht welk type verf je gaat gebruiken, dus in een gesloten ruimte zonder ventilatie is niet goed , ga je daarbij een afzuigsysteem gebruiken die de aangezogen lucht moet " reinigen" en daarbij de ' gezuiverde lucht" weer in dezelfde ruimte blaast , is de cirkel weer rond.Denk dat je diep in de buidel moet tasten om een goed afzuigsysteem met goede reiniging wilt aanschaffen.Let op de grote van de ruimte .

    Beter een ruimte op te zoeken waar je wel kan ventileren en evt een ventilatie kanaal kan maken naar buiten , dan is bv onder een afzuigkap werken een goede optie .

    Maar spuiten waterbasis doe ik al jaren en gewoon zonder enige afscherming qwa neus en mond , laat staan met een afzuigsysteem, echter het raam voldoende openzetten werkt prima, let wel op de luchtvochtigheid en temperatuur van de ruimte waarin gespoten wordt.

    suc6
     
  3. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ook al is de verf gemaakt op een waterbasis, het blijft erg ongezond om de dampen in te ademen. Dat kun je zonder enige afzuiging niet voorkomen! Het is en blijft een chemische samenstelling.

    Er zijn blijkbaar afzuigsystemen met een aantal filters zoals bv van het merk Ami is mij geadviseers door een airbrush zaak in Almere. Dit systeem heeft een filter om de verfnevels op te vangen. De 2e filter is een actief koolstoffilter. Grote oppervlaktes ga ik niet spuiten, dus lijkt mij dit geen verkeerd systeem.

    Zou in jou geval maar oppassen met zo onbeschermd je airbrush te gebruiken. Op de lange duur is dat niet gezond!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. carborush

    carborush

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Gent
    [​IMG]
    uurtje of 20 met faskolor (op waterbasis)
    dit wil je niet in je longen !
     
  5. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Is een masker met filter niet eenvoudiger? Je kunt dan misschien wél volstaan met een 'open raam'?
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    En jij denkt dat de lucht die je inademt niet vuil is Carborush? Tuurlijk weet je dat 20 uur faskolor snuiven niet gezond is , maar 20 uur in een grote stad wel?.

    Misschien beetje uit verband maar idee is duidelijk lijkt me , uiteraard voorkomen beter dan genezen ......
     
  7. carborush

    carborush

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Gent
    net daarom lijkt het me niet zo slim om na de vuile stadslucht ook nog eens verf te gaan liggen snuiven
    net zoals roken en milieuvervuiling heeft ook airbrushen een "latentie tijd"
    wat er op neerkomt dat je niet meteen de toegerichte schade kunt voelen of waarnemen maar dat de schade zich pas vele jaren later manifesteerd.
    Typische, menselijke en gangbare reactie is dan om het verband tussen oorzaak en gevolg niet meer te (willen) zien.
    maar dat neemt niet weg dat het verband er wel degelijk is.
     
  8. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Een fatsoenlijke afzuiging is voor mij een must! Nee, natuurlijk is stadslucht inademen ook niet gezond maar alles bij elkaar opgeteld op den lange duur....

    Ik ga investeren in een goede afzuiging. Beter voorkomen dan genezen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina