AG-25/AG27 gechikt voor flaps?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door PH_AJH, 7 mrt 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Eindelijk weet ik wat voor profiel er zit op mijn Cumulus; AG25/AG27. Tenminste - dat zeggen ze bij Reichard en het lijkt er behoorlijk op. De bijzonderheden staan hier: Airfoil Investigation Database - Showing AG25 en hier: http://www.worldofkrauss.com/foils/987

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals te zien, hetzelfde profiel als op de Bubble Dancer van Drela. Ik snap niet helemaal waarom dat een "DLG" heet want het is een 3m zwever. Maar het profiel zou ook op de SuperGee DLG hebben gezeten. Daar wordt gesproken over camber en reflex, maar ook de Topaz zou over dit profiel beschikken en daar lees ik er weer niks over.

    Nu mijn vraag.
    Mijn Cumulus heeft ailerons en flaps, heel handig bij de doellanding. Maar heeft dit profiel baat bij wat extra camber voor thermieken, en wat reflex voor speed? Puur op gevoel bevalt het me prima maar of het werkelijk zin heeft kan ik nergens vinden.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Hoi Arjan,

    Op de Bubbledancer wordt AG 35-38 gebruikt.
    Charles River Radio Controllers - Mark Drela's Bubble Dancer 3m Sailplane
    Dit profiel is speciaal gemaakt voor een ribbenvleugel. De 'bolling' van het bovenoppervlak is geknikt zodat er geen deuken tussen de ribben vallen.

    AG 24-25-26 wordt op de AVA's gebruikt.
    De flapinstelling en welk effect dit heeft weet ik ook niet, maar daar is vast achter te komen..

    Groet
    Patrick

    nb: Hier staat mogelijk wat nuttige info, onderaan:
    http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=AVALON
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2012
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]

    Dit is de foto van die web-site uit Patricks post.
    Hier moet je de hinge-line uit kunnen afmeten.
    Lokale koorde van vleugel en klep opmeten en naar % omzetten.

    Het is opvallend hoe weinig er over deze profielen te vinden is.
    Je zou bijna aan de kwaliteiten van de set gaan twijfelen.

    Dirk.
     
  5. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Deze profielen zijn niet bedoeld voor geflapperde zweverts, maar voor "poly" gliders. Oftewel alleen hoogte en richting (en eventueel remklap/klep). Poly komt van polyhidral, V-stelling.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Berrie, dank. Dat vermoeden had ik inderdaad inmiddels ook. Veel van de toestellen waar dit profiel op zit hebben een grote spoiler bovenop het middendeel en zijn verder vaak rudder/elevator only. Bij mijn Cumulus zitten er wel al flaps op die in ieder geval voor de landing uitstekend werken.

    ja maar....er zitten dus al flaps op. Ik hoef de positie niet te weten, vroeg mij meer af of er met wat extra camber nog wat te halen viel op het gebied van daalsnelheid :)
    Ik denk het eigenlijk niet, hooguit een (nog) langzamere vliegsnelheid waarmee je heel mooi kleine belletjes uit kunt draaien. Maar als iemand daar iets over kan vinden hou ik me aanbevolen.
     
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    moah flaps zullen je in ieder geval een kleinere draaicirkel geven, maar dit profiel reageert niet al te best op flaps; snel meer weerstand. is ook bedoeld voor RES (roerloze vleugel met spoiler) zoals je wel zult weten (Bubble Dancer iirc).
    toevallig zocht ik gisteren juist naar een profiel dat extreem goed met flaps overweg kan op een bijzondere manier (komt nog een thread over tzt, actieve aerodynamische stabilisatie),en kwam toen SD-8000 tegen, en van alle profielen die ik voor mijn kist vliegregimes heb doorgerekend, is deze echt het best, en kan enorme flap uitslagen aan met minimaalste extra weerstand, en daarbij een super Cl bereik van -0,2 tot 1,2 (op mijn kist, maar er zit nog veel meer in met grotere flapuitslagen, dan ik kan gebruiken) :eek: en ik denk dat ik deze in ga zetten. (dit profiel of afgeleide zit niet helemaal toevallig op het FMT thermiek nurflugel model "the Hump", dat blijkbaar ook enorm goed thermiekt)
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2012

Deel Deze Pagina