Aggregaat

Een vraagje, ik weet niet waar ik het moet laten dus dan maar bij accu en laad techniek:

Is het mogelijk een modelbouw brandstofmotortje te gebruiken in combinatie met een dynamo (electromotortje dus) om stroom op te wekken? En hoeveel Watt zou opgewekt kunnen worden? Kijkend naar een budget van ~300 euro?

-Chris
 
Ja, dat is mogelijk. Maar je moet wel kennis van zaken hebben om dit te gaan realiseren.
Het gewicht wordt een stuk hoger! En misschien heb je ook nog een bufferaccu nodig? Wat had je in gedachten?

Op deze manier kan je mooi een hybride systeem maken. tanken en elektro vliegen maar! ;)
 
Haha, dat kan ja, was niet helemaal de bedoeling om er mee te gaan vliegen, eerder een soort portable energiebron op brandstof zeg maar :).. En compact ;) En hybride kan wel, maar zoals je al zei, dat is zeer zwaar, dan mag je wel flink veel kracht opwekken wil je dat de lucht in krijgen :)..


Ja, dat is mogelijk. Maar je moet wel kennis van zaken hebben om dit te gaan realiseren.
Het gewicht wordt een stuk hoger! En misschien heb je ook nog een bufferaccu nodig? Wat had je in gedachten?

Op deze manier kan je mooi een hybride systeem maken. tanken en elektro vliegen maar! ;)

-Chris
 
Het is mogelijk om een brandstof motor en een electromotor te koppelen om zo stroom op te wekken.Theoretisch kan je met zo'n combinatie even veel energie opwekken als de electromotor zou gebruiken.
Neem bijvoorbeeld een electromotor die bij 12V een stroom van 20A gebruikt en dan een toerental van 12.000 omw/min draait dan kan je dat "omkeren". Wanneer je deze motor met een brandstofmotor aandrijft dan zal hij bij 12.000omw/min 12V opwekken en dan 20A kunnen leveren.
In de praktijk zal dat allemaal wat minder uitvallen. Zo zal de werkelijke spanning iets van 10 of 11 V zijn en ook zal je de 20A niet halen maar bij zo'n 15A blijven steken.
Wil jij een acculader op deze manier voeden dan is er ook nog een beetje electronica nodig om de wisselspanning die van de generator komt om te zetten in een gelijkspanning. In zo'n gelijkrichter gaat ook nog wat verloren dus daar moet je ook nog rekening mee houden.
Dan moet je ook nog bedenken dat dit een vrij dure manier van energie voorziening is. Je hebt al snel een stevige brandstofmotor nodig en die luste best een slok brandstof. Je redt het echt niet met een 3,5cc motortje dus zal je al snel aan een 7,5 tot 8,5cc tweetakt of een 10cc viertakt moeten denken. Wanneer je die een uur lang volgas moet laten draaien stoken ze al snel een liter brandstof op. Wat kost een liter brandstof?
Het kan dus allemaal wel maar is niet erg economisch en er komt meer bij kijken dan even aansluiten.
 
10 volt @ 15 A maakt 150 Watt, dan haal je inderdaad niet echt veel rendement uit je portomonnee.. Bedankt voor de feedback Ernst, je hebt veel van mijn vragen beantwoord :)
 
26cc benzinemotor op een autodynamo...

Dat zal al beter werken maar verwacht daar ook geen wonderen van. Een standaard autodynamo kan meestal iets van 750Watt leveren. Dat is ongeveer 63A bij 12V. Bedenk daarbij wel dat je daar minimaal 2,5pk voor nodig hebt.
Wanneer je op het internet gaat zoeken zal je zien dat dit zelfs te koop is en dat er meestal een 5pk motor voor wordt gebruikt. Niet dat die 5pk's nodig zijn maar zo'n motor zal veel makkelijker op een konstant toerental gehouden kunnen worden. Dit is nodig om een gelijkmatige stroomopwekking te hebben. Een lichtere motor zal bij belasting veel meer in toeren zakken en meer moeite hebben om weer terug op toeren te komen. Bij het wegvallen van de belasting zal de motor sterk in toeren op kunnen lopen waardoor hij mogelijk "over z'n toeren" zal gaan.
 
Back
Top