AGM loodaccu te hard geladen… wat nu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jan Catrysse, 1 jan 2022.

  1. Jan Catrysse

    Jan Catrysse

    Lid geworden:
    1 jan 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wevelgem
    Hallo,

    Ik was niet echt op de hoogte van de in en outs van loodaccu's…

    Ik heb mijn motoraccu, type AGM 8Ah 12V opgeladen met een te zware lader. De stroomsterkte was 9A, en nu vraag ik mij af of ik hiermee permanente schade heb aangebracht. Wat nu?

    De accu is nooit merkbaar warm geworden of staat niet bol. De accu was vol, maar ik had de lichten van de motor laten branden en heb zo de accu leeggetrokken tot 8,8V.

    In hetzelfde rijtje, van ik doe maar wat, heb ik een nieuwe acculader gekocht. Maar deze is geschikt vanaf 10Ah accu's of 3A stroomsterkte. Is dat problematisch voor mijn 8Ah accu?

    Moest er schade zijn, dacht ik een 10Ah alternatief model aan te kopen, maar is dat te betrouwen? Of is dat gewoon een hoger getalletje om klanten te lokken?

    Originele accu is BMW 61 21 8 531 108.

    Hartelijk dank.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    AGM accu's kunnen ver ontladen redelijk goed doorstaan maar het moet niet te vaak gebeuren want echt goed is het niet voor een accu.
    Lood accu's (AGM is een lood accu) kunnen niet erg goed tegen heel hoge laadstromen, een 8Ah accu laden met 9A is inderdaad erg veel. Normaal zou het niet boven de 2,5A, misschien 3A mogen komen. Het grootste nadeel van een hoge laadstroom is dat een groot deel van die stroom niet "opgeslagen" kan worden en deels wordt omgezet in warmte. Een ander deel zal door elektrolyse het elektrolyt (het "accuzuur") ontleden in twee gassen. Hierdoor loopt de druk in de accu op maar om te voorkomen dat de accu hierdoor klapt zitten er ventieltjes in die het gas laten ontsnappen. Hierdoor zullen de capaciteit en de levensduur van de accu minder worden.
    Wanneer je een lader hebt gebruikt die echt bedoeld is voor loodaccu's heb je een gelukje en dat is dat die laadstroom redelijk snel terug loopt naar meer veilige waardes als de accu voller raakt. Hierdoor kan de schade meevallen maar de accu heeft een "klap" gehad, dat is zeker.
    Als je meer wilt lezen over de loodaccu dan kan je een stukje lezen dat ik (jaren geleden) al eens heb geschreven. Dat kan een hoop duidelijk maken over de werking van deze accu's denk ik. De AGM accu wordt daar niet specifiek in behandeld maar het is en blijft een loodaccu, om meer precies te zijn een SLA (Sealed Lead Acid) accu. Het belangrijkste verschil is de manier waarop hij inwendig in elkaar zit. Dat levert een iets hogere capaciteit op en een AGM accu kan iets beter tegen ver ontladen met vrij hoge stromen.
    Dat stukje vind je HIER.
     
    Jan Catrysse, Peter Houweling en jve vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ruim 10 jaar met AGM accu's gewerkt en een keertje met hoge laadstroom laden kan niet veel kwaad.
    Maar was de laadstroom echt wel 9A want normaal gesproken zal je dat bijna niet lukken omdat naar mate de spanning van de accu stijgt de laadstroom daalt.
    Als een accu echt leeg is, dat is bij een loodaccu ergens rond de 11,8 Volt, dan zal ie even met een hoge stroom aan de gang gaan maar zal snel zakken.
    In jouw geval.. 8.8 Volt, dat is extreem laag, je hebt geluk dat ie het nog doet.
    Maar dat verklaart ook zeker die 9A laadstroom.
    Een normale laadstroom voor een 8Ah accu is ongeveer 2 a 3 Ampere.
    Je nieuwe lader (3A laadstroom) is prima.
    Maar je hebt best kans dat als de accu echt leeg is hij toch hoger gaat.
    Dat is niet erg, dus geen zorgen maken.
    Als je in het laadsysteem van je motor gaat meten bij een lege accu zal je waarschijnlijk ook wel hoger uitkomen dan die 3A.

    GJ
     
    Jan Catrysse vindt dit leuk.
  4. Jan Catrysse

    Jan Catrysse

    Lid geworden:
    1 jan 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wevelgem
    Hartelijk dank! Dat is hele goede en duidelijke informatie! Ik zal sowieso best eens dieper kijken naar de staat van de accu, want laatst was hij na 1 x starten ook niet meer in staat te starten. Toen stond hij ook wel al even stil.

    hartelijk dank!
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ie na 1x starten al niet meer wil dan zou ik volgend voorjaar een nieuwe kopen.
    Je kan eens kijken naar een 12V LiFePo4 accu, die zijn lichter in gewicht en kan je heel diep ontladen.
    Ze zijn wel duurder maar als je her en der zoekt dan vind je wel eens aanbiedingen.
    Zoiets, bij Amazon.
    En ze zijn gewoon als loodaccu te laden.
    LiFePo4 accu


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2022
    Jan Catrysse vindt dit leuk.
  6. Jan Catrysse

    Jan Catrysse

    Lid geworden:
    1 jan 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wevelgem
    Dank je voor de tip. Ik had ergens gelezen dat een lithium accu niet geschikt is, wanneer er een alarm op de motor aanwezig is.

    Maar ik zal op zoek gaan naar een kwalitatieve accu, misschien best een originele… we zullen zien.
     
  7. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Investeer ook in een goede druppellader. Dan kan je dit soort problemen voorkomen, ook als de motor langere tijd stil staat. Geen omkijken naar.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt mij een onzinverhaal omdat de spanning vrijwel gelijk is en de zelfontlading ook.
    In steeds meer alarmsystemen en noodstroomsystemen zitten LiFePo's omdat ze betere specs en prestaties leveren dan een loodaccu, ze gaan ook langer mee.
    En als je weer naar een loodaccu gaat, Varta is 1 van de betere.



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2022
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Lijkt mij geen onzinverhaal, BMW werkt met CANBUS, en is gevoelig voor dit soort zaken.
    Zelfs een druppellader via de boordplug accepteert die niet. Ik kan het weten, heb hier hier ook een BMW staan. De laadplug hangt bij mij rechtstreeks aan de akku, deze zit onder kuipwerk waar je zo direct niet bij kan. Er zijn ook speciale laders voor CANBUS maar die werken omslachtig. Zelf heb ik een lader van CTek, die heeft laadstekkers voor aan de akku met een statusLED, dan zie je aan de kleur wanneer het tijd wordt om de akku weer te laden.

    Doe er gewoon een goede AGM akku in, als de oude na één keer starten al niet meer wil is die gewoon aan vervanging toe. En dan is een lichtgeintje zoals jij nu hebt gehad meestal fataal voor de akku. Hoe oud is die akku? AGM akku’s zijn al veel beter als de klassieke natte akku’s, het heeft geen zijn hier LifePo in te plaatsen.

    Druppellader is prima, maar niet constant erop. Dan veroudert je akku ook snel omdat je constant laadcycli maakt.
    Hang de druppellader aan een tijdklok die elke week een dag aanstaat, dat gaat de levensduur van je akku aanzienlijk verlengen.
     
    JohanvG en Cnn vinden dit leuk.
  10. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede

    De modernere BMW's hebben inderdaad een canbussysteem. Daarvoor heeft BMW ook een eigen druppellader die daarmee om kan gaan. Ook andere bekende acculaders voor oa motoren zijn daarop doorontwikkeld.Mijn R1200RT hangt op dit moment permanent aan de lader. Dagelijks gaat de lader van standby naar actief en activeert daarmee het
    canbussysteem en laadt de accu bij.

    IMG_3757.jpeg
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon een commercieel verhaal dus.
    Als je via een of andere aansluiting op de motor laad moet je de BMW lader kopen.
    Goedkoper en handiger is om gewoon zelf een externe aansluiting op de accu te maken, dan kan je gewoon LiFePo4 accu's gebruiken maar ook AGM en die met een huis tuin en keukenlader laden.
    En canbus kan je ook omzeilen met wat trucjes, heb ik ook destijds met mijn auto gedaan, Xenon werd niet herkend door de canbus.
    En er zal alleen maar een error optreden als je via die externe bus gaat laden.
    Als de accu er in zit, en het maakt niet uit wat voor accu, als het maar rond de 12V zit, dan werkt alles gewoon, dus ook het alarmsysteem.

    GJ
     
    wim eon vindt dit leuk.
  12. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ach, alles is relatief. Of een hele dure accu met een wat goedkopere lader of een iets duurdere lader met een veel goedkopere accu. Er zijn overigens ook andere laders die geschikt zijn voor Canbus en die goedkoper zijn dan de BMW lader.
     
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland

    Die motorfiets werkt prima met een AGM accu. Waarom dan het wiel opnieuw gaan zitten uitvinden, ik snap dat niet. De meeste motorrijders houden ook meer van rijden dan dit soort geneuzel uitzoeken, en terecht.

    En de optie van een lader rechtstreeks op de accu had ik ook al gegeven, dat werkt prima. BMW is wel heel sterk in het bieden van kant en klare werkende oplossingen, daar betaal je ook voor. Als je het gemak van de reeds aanwezige laadbus met een BMW lader wil gebruiken is ook daar niks mis mee.

    Weet niet hoe oud de motor van TS is maar als deze nog binnen enige garantie valt zou ik de chemie van de accu sowieso nooit wijzigen tegen het advies van de fabrikant in. En waarom ook? Het werkt gewoon.
     

Deel Deze Pagina