Agusta-Bell 204B/UH-1

hallo Jonkje,

Modelbouwsticker.nl ken ik en heb ook met de eigenaar gesproken.

Dank voor je reactie.

Grt Han

Laatst bewerkt:
Vervolg

Vandaag weer wat verder gegaan. De luchtinlaat en ventilatie-openingen voor de motor heb ik wat ingekleurd met mat zwarte lak en daarmee vallen ze direct meer op.
Daarnaast heb ik de rode bies over het doghouse ook aangebracht.

DSCN2539.jpg

Volgende stap is het aanbrengen van de navigatielichten. In de staart een witte led. Aangezien op de echte het staartlicht op een soort steeltje staat heb ik een gaatje geboord en hierin een stukje carbon gelijmd waar ik het staartlicht heb bevestigd.

DSCN2535.jpg

Voor de geleiding van de bedrading heb ik een buitenkabel gebruikt die ik in de staart heb gelijmd.

DSCN2532.jpg

Aangezien het staartstuk afneembaar moet zijn om bij het staartmechaniek te kunnen komen moest ik de bedrading van het witte staartlicht voorzien van stekkers zodat ik het staartstuk compleet kan verwijderen.

DSCN2533.jpg

DSCN2534.jpg

DSCN2536.jpg

Toen de beacon bovenop de doghouse. Eenvoudig even een gaatje boren, ledhouder erin en de led plaatsen. Nu hebben deze leds een zeer kleine stralingshoek en als je hier dus niets aan doet zie je dit niet in de vlucht. Om dit te voorkomen heb ik een klein kunststof kapje gebruikt die met rode transparante verf is gekleurd. Hierdoor wordt de beacon meer zichtbaar vanaf de zijkant doordat het licht door het kunststof kapje wordt gereflecteerd.

DSCN2537.jpg

Als laatste moet er nog een landingslicht onderaan de romp komen. Deze is nog niet geplaatst omdat ik bezig ben met de behuizing en de reflector hiervan. Dus deze zal snel volgen.
Nu de cijfers voor op de neus en op de beide zij- schuifdeuren even uitsnijden uit het stickervel en voila.

DSCN2540.jpg

DSCN2541.jpg

Nu even alles controleren of je de navigatieverlichting ook een beetje ziet. Het zijn dan wel geen powerleds maar voor het geld kun je ze niet laten liggen bij HK.

DSCN2549.jpg

DSCN2550.jpg

DSCN2552.jpg

Nu de ramen nog in de cockpit lijmen en klaar voor de eerste vlucht in vol ornaat.

Wordt vervolgd.

Landinglicht

Ik heb nog even wat verdere details aangebracht op de heli. Er moest natuurlijk een landingslicht op komen.
Ik heb van een stuk balsa een lamphouder gemaakt. een soort koplamp van een fiets in het klein waarin precies de reflector past. De lamphouder heb ik in dezelfde kleur gespoten als de romp.
Vervolgens heb ik deze op een klein carbon buisje gezet zodat deze onder de romp gehangen kan worden. Ik heb een gaatje in de kap van de romp gemaakt en het landingslicht vast gelijmd.
Daarna de draadjes van de verlichting er in aangebracht.

DSCN2555.jpg

DSCN2556.jpg

Daarna de reflector met het LEDje aangebracht.

DSCN2558.jpg

Nu is het nog wachten op de nieuwe voorruit die onderweg is vanuit China maar we kunnen in ieder geval de maiden al doen.

Wordt vervolgd.

Het begint al mooi vorm te krijgen, leuk kleurenschema, eens iets anders dan de meeste van deze toestellen.
Om de led's een bredere stralingshoek te geven kun je ze ook licht opschuren met 600 schuurpapier, zodat ze mat worden, werkt prima ;-)

greets,

Didier

Omdat ik toevallig ook aanwezig was bij de remaiden van Marco, we zijn tenslotte samen gereden naar Rob Tweak, heb ik ook maar direct mijn maiden gedaan in vol ornaat echter nog steeds zonder voorruit.
Je merkt wel dat de heli een stuk zwaarder is omdat er 2 accu's nodig zijn om de kist in balans te houden. Dat betekent sneller opvangen met de pitch.

Al met al weer een zeer geslaagde dag.

Rob bedankt voor jouw gastvrijheid.

Hieronder het filmpje van de maiden van Bruteforce met zijn UH-1B.

Kortom de Huey's zijn klaar op mijn voorruit na dan.

@didier, bedankt voor de tip van die LED's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch nog even vliegen vandaag

Vandaag nog even gevlogen met mijn UH-1B van de Australian Navy. Mijn dochter wilde een frisse neus halen na een hele dag binnen zitten en ze wilde de heli wel eens zien vliegen.
Nou dat is niet tegen dovemans oren gezegd natuurlijk. Marco had geen tijd om te vliegen en mijn stelregel is altijd, nooit alleen gaan vliegen want je weet maar nooit wat er kan gebeuren.
Nou opgetogen naar ons eigen vliegveld dan maar :lol: .

IMAG1680.jpg

IMAG1676.jpg

IMAG1661.jpg

IMAG1664.jpg

IMAG1668.jpg

IMAG1671.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heerlijk,

maar weer filmpjes van vliegende modellen te zien,
nog iets warmer en ik trek mijn Bell ook naar buiten,

bedankt voor film en foto's,
Uwe

Afgelopen zaterdag de maiden gehad van de nu compleet afgewerkte Huey. Met dank aan Rob Tweak, in wiens achtertuin we mochten vliegen. Ik kan me voorstellen dat het in de zomer een erg idyllisch plekje is maar nu was het er bitter koud en stond er veel wind zo net achter de Zeeuwse dijken!

Vanwege het nog ontberen van de Spinblades zitten er even Align leenbladen op, met dank aan Han.

DSC01138_zpsbe131978.jpg

DSC01135_zps83c8895b.jpg

DSC01133_zps38d64004.jpg

Omdat het rotweer was en er dus niet wordt gevlogen heb ik besloten de verlengde rotoras te gaan plaatsen. Marco heeft hem al op zijn Huey zitten alleen ik had hem nog op de werkbank liggen. Deze rotoras is 3 cm langer dan de originele Align rotoras van de Trex500.
Zaterdag moest het er dan toch van komen.

Situatie voor ombouw:

DSCN2549.jpg

Linkjes van de bladhouders los, Jezus bold verwijderd, de rotorkop eraf gehaald, meenemeren de stelring losgemaakt.
Het boutje waar de maingear op de rotoras wordt bevestigd verwijderd en daar kwam de rotoras. 10 minuten werk.
Daarna in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.
Het probleem waren de stuurstangen van de swash naar de bladhouders. Deze moeten ook 3 cm langer worden en die zijn er niet van Trex.
Nou dacht ik slim te zijn en pakted een 2mm staaldraad en heb daar met een M2 snijplaat draad op gesneden. Toen de kogellinks erop geschroefd maar helaas die gleden zo over de schroefdraad.
Ik heb een tijd lang lopen nadenken hoe dit nou kan want de originele stuurstangen zijn echt 2mm dik. Als je hierop dan M2 draad gaat snijden wordt deze draadeind dunner dan 2mm en de originele is 2,15 mm dik bij de draad.
Ik snel in de auto gestapt naar RCH. Daar nogmaals gemeten en heb toen met een tip van Ton H een M2,5 snijplaat gekocht van Vario (een rib uit je lijf by the way) en een roestvast stalen draad van 2,5mm gekocht.
Thuis aangekomen direct de boel getest en heb nu 2 stuurstangen van 8cm gemaakt met M2,5 draad erop gesneden. Deze past perfect in de kogellinks dus de Huey is nu gereed voor de maiden met verlengde rotoras.

Nu ziet hij er zo uit:

DSCN2580.jpg

Het verschil is goed zichtbaar.
Omdat ik toch bij RCH was kwam Albertino aanzetten met 2 velletjes stickers met tekst en cijfers om de Huey op zijn staart een registratienummer te geven en de tekst "Danger" voor de staartrotor. Dank je wel Albertino!! :P
De stickers ook weer geplaatst dus er is nog maar één manco en dat is de voorruit. Vanuit China (Heli Artist) heb ik te horen gekregen dat ze een nieuwe gaan afsturen.

DSCN2582.jpg

Omdat de Align rotorbladen niet zo breed zijn en er op de Huey brede rotorbladen moeten zitten heb ik symetrische Spinblades aangeschaft die ruim een halve centimeter breder zijn en 1 cm langer. Ben benieuwd hoe deze vliegen.

DSCN2581.jpg

Ik hoop volgende keer weer een filmpje te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd :mrgreen:

Re-maiden met verlengde rotoras

Vandaag is ook de re-maiden geweest van de Huey met verlengde rotoras.

Ziet er super uit en vliegt volgens verwachting ook strak.

Ik moet nog een filmpje maken en zodra ik deze heb zal deze in dit draadje verschijnen.

Grt Han

Hei Han ,

Woaaaaw , TOP TOP TOP , absoluut mooi werk geleverd .
De filmpjes maken een mens zijn dag goed . ;-)
Het HELIVIRUS zit er dik in , ook bij U ...

KEEP UP THE GOOD WORK ..

Grtz
Ron

Back