Omdat het rotweer was en er dus niet wordt gevlogen heb ik besloten de verlengde rotoras te gaan plaatsen. Marco heeft hem al op zijn Huey zitten alleen ik had hem nog op de werkbank liggen. Deze rotoras is 3 cm langer dan de originele Align rotoras van de Trex500.
Zaterdag moest het er dan toch van komen.
Situatie voor ombouw:
Linkjes van de bladhouders los, Jezus bold verwijderd, de rotorkop eraf gehaald, meenemeren de stelring losgemaakt.
Het boutje waar de maingear op de rotoras wordt bevestigd verwijderd en daar kwam de rotoras. 10 minuten werk.
Daarna in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.
Het probleem waren de stuurstangen van de swash naar de bladhouders. Deze moeten ook 3 cm langer worden en die zijn er niet van Trex.
Nou dacht ik slim te zijn en pakted een 2mm staaldraad en heb daar met een M2 snijplaat draad op gesneden. Toen de kogellinks erop geschroefd maar helaas die gleden zo over de schroefdraad.
Ik heb een tijd lang lopen nadenken hoe dit nou kan want de originele stuurstangen zijn echt 2mm dik. Als je hierop dan M2 draad gaat snijden wordt deze draadeind dunner dan 2mm en de originele is 2,15 mm dik bij de draad.
Ik snel in de auto gestapt naar RCH. Daar nogmaals gemeten en heb toen met een tip van Ton H een M2,5 snijplaat gekocht van Vario (een rib uit je lijf by the way) en een roestvast stalen draad van 2,5mm gekocht.
Thuis aangekomen direct de boel getest en heb nu 2 stuurstangen van 8cm gemaakt met M2,5 draad erop gesneden. Deze past perfect in de kogellinks dus de Huey is nu gereed voor de maiden met verlengde rotoras.
Nu ziet hij er zo uit:
Het verschil is goed zichtbaar.
Omdat ik toch bij RCH was kwam Albertino aanzetten met 2 velletjes stickers met tekst en cijfers om de Huey op zijn staart een registratienummer te geven en de tekst "Danger" voor de staartrotor. Dank je wel Albertino!!
De stickers ook weer geplaatst dus er is nog maar één manco en dat is de voorruit. Vanuit China (Heli Artist) heb ik te horen gekregen dat ze een nieuwe gaan afsturen.
Omdat de Align rotorbladen niet zo breed zijn en er op de Huey brede rotorbladen moeten zitten heb ik symetrische Spinblades aangeschaft die ruim een halve centimeter breder zijn en 1 cm langer. Ben benieuwd hoe deze vliegen.
Ik hoop volgende keer weer een filmpje te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd