ahhaa!! een raptor 50 v2----->lange termijn bouwverslag!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Borgo, 22 mei 2012.

  1. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    zo mensen, het is zover ik heb mijn raptor 50 v2 aangeschaft via deze site!

    ik zou en moest een raptor 50 v2 in mijn vloot hebben,mooi model heli vindt ik.....nu,ik kan zeggen dat ik nog nimmer een nitro heli gevlogen heb,en dus ook niet gebouwd ect.:confused:

    vandaar dat ik een topic start, puur zodat jullie me kunnen helpen bij issues en troubles:thumbsup: haha

    ik heb er boven gezet "lange termijn'' want ik ga straks verbouwen en vergeet maar dat ik dan tijd heb,altans weinig. dat wil zeggen ik heb de heli al wel gekocht 2e hands maar kaal, dus de kit en de blades,zonder electronica en motor.

    er zit een flybar kop op die ik zoiezo ombouw naar fbl,
    punt 1 staat strakker
    punt 2 vliegt strakker
    punt 3 efficienty

    dus al met al de kit gaat in het begin geheel uit elkaar omdat ik dan zoiezo elk onderdeel kan bestuderen ofzoiets,om hem daarna weer op te bouwen volgens huidige normen.

    hier een mooie shot van de heli,hij stond een tijdje terug iid in de te koop sectie,nu issie mijn:p

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ga je veel plezier aan beleven. Raptors blijven gewoon steengoede heli's al worden ze vaak afgedaan als achterhaald.. En spares zijn niet duur, nog een pluspunt! Heb zelfs een 30-er gehad.
     
  3. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    er zijn zat topic's over setup's voor de raptor maar de meeste zijn gedateerd,zo links en rechts lees je nog recente topic's over met name de servo's, tegenwoordig zijn er legioen servo's te koop, en ik was toch wel benieuwd welke servo's er nu goed zijn en dan bedoel ik voor 3d vliegen,geen budget servo's(kunnen ook goed zijn trouwens) maar gewoon goede kwaliteits servo's!

    ik wil geen troep in m'n raptor namelijk!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ga je doen qua boordvoltage?
    8,4 volt recht van de lipo af?
    6 volt, lipo met een bec erachter?

    die high voltage setups zijn wel de bom, schijnt...
     
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    tja net wat je zegt, wat ga je doen met de boardspanning...eerlijk gezegd weet ik niet wat verstandig is by nitro,als dat het zelfde geld als electro, dan zou ik het nog niet weten, want wat heeft high voltage voor meerwaarde dan in een heli? meer servopower?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Op 8,4 heb je geen bec nodig, dus weer een onderdeel minder wat vervelend kan doen.
    En de servo's op 8,4 zijn wat sterker, sneller etc
    Zeker de brushless types zouden dan een zeer stevige tijd mee moeten gaan
    Lekker simpel in te bouwen

    Alleen je stroomverbruik zal wat stijgen, dus als er op 6 volt 100 ma in een vlucht verbruikt word, zal 8,4 misschien 120 ma verbruiken..
    maar merk je dit op die ene dikke ontvanger lipo...

    6 volt heeft dan weer het voordeel dat de meeste servo's tegenwoordig dit wel aankunnen, 8,4 zul je ff moeten zoeken. MKS heeft ze, verder ben ik er zelf ook niet in thuis..
    En bij 6 volt zul je altijd een limiter/bec moeten gebruiken.

    Op zich grote voordelen qua techniek aan de kant van 8,4, alleen is het prijzig.. En kan de gyro/estab/ontvanger 8,4 volt aan?
    6 volt is wat couranter, en hier kun je helemaal los gaan als je naar alle typen servo's kijkt
     
  7. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ja idd dan bied de 8,4=hv een voordeel, je hoeft dan geen bec te plaatsen, maar hoe kom ik aan die 8,4 volt dan? een 2s lipo is 7,4 volt,of is die opgeladen wel goed genoeg?

    een gyro/estab/ontvanger werkt toch op 4,8-5.0 volt? dan zou er nog een regulator tussen m'n lipo en ontvanger moeten?
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je gaat alleen het verschil tussen HV of gewoon 5.5v of whatever niet merken.. al helemaal niet op een raptor. de geometrie van die heli laat dat gewoon niet toe.. prop er bijv wat leuke DS610's op, kosten niet al teveel maar zal toch goed vliegen. HV servos zijn eigenlijk dus een stapje te duur voor wat ik hoor je ermee wil gaan doen.... een goed setje digitalen zoals hierboven staat zal ook prima werken.


    @student, geef geen advies over onbekende terreinen... is niet slim....;)(zie dat als een tip, niet als iets anders)

    Met 8.4V en de daarbijbehorende servos zal je merken dat je minder stroom verbruikt.(niet alleen ik, maar ook EricW merkte dit op zn 7HV)
     
  9. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ik las iid je bericht op HA,wel 6v it is.

    ik ga nu alles een beetje uitzoeken,he anko,of anderen een tuurlijk,ik heb een ontvangerspakketje liggen een nihm pakketje 4,8 volt 2000mah,heb ik daar wat aan in mijn raptor of kan ik die beter verkopen?

    en about the servo's.......als ik de ds610's erop zet ,zet ik die dan op de swash? en welke voor de gasservo? de tail heeft bijna wel iedereen het zelfde,alhoewel dat ook achterhaald kan zijn een tuurlijk,want als ik zoek naar een .50 dan komen er jaartallen voorbij daar ik zeker weet dat er nu betere servo's zijn.

    wat wil je ook met een heli met een baard haha,

    wat ik al wel weet qua setup:

    boordspanning dus 6v ong. welke lipo weet ik niet

    redline 53+ zimmerman uitlaat
    fbl kop
    3x swash servo savox sc 1257 tg
    tail servo savox sh 1290 mg
    gasservo------->?
    ontvanger------>?
    estab----------> mini vbar incl governer



    de raptor heeft een mccpm= mechanische mixing,wie weet welk type swashplate deze heli heeft?

    edit: als ik deze kop bestel,wordt dan de mccpm automatisch eccpm?
    http://www.rcheliparts.nl/product.php?id_product=6037
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2012
  10. Crash-Expert

    Crash-Expert

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Lelystad
    zover ik kan zien wordt hij met die set inderdaad 120 graden eccpm. durf ik niet zeker te zeggen maar het lijkt erop dat de pitch mixer wordt vervangen door een control arm en zo doende alles gaat/moet werken op eccpm.

    en als je de mechanische mixer wel houd dan blijft hij op normal 1 servo ( dx 7 ) staan.
     
  11. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    dit zeide ze op HA!

    mechanische mixing verander je niet door er een andere kop op te zetten, dat heeft te maken met de werking en plaatsing van je servo's. Je hebt je raptor al meen ik, en daar kan je in de mechanica zien dat je voor elke beweing van je swash een aparte servo hebt. Vaak wordt aangeraden om vooral voor de pitch een goede servo te nemen die aardig wat torq levert. Aileron en elevator komen daarin wat minder nauwkeurig...


    MCCPM is leuk om te zien hoe alles los van elkaar werkt, maar IMHO echt verouderd.

    dus ja zeg het maar,ik heb zelf geen ervaring met mccpm dus ik zal het nog moeten onderzoeken,
    iemand ervaring met mccpm?
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die jij aanhaal, is zo te zien een set voor de X50, die zowieso al geen gebruik maakt van mechanische mixers
    Dus die armen die bij de set zitten, zijn waarschijnlijk om de servouitslagen en geometrie voor de kop goed te krijgen

    Ik heb dus een collegapiloot met een raptor 50, zoals het bij hem vliegt is het echt niet verkeerd
    Maar idd, een flink sterke servo op de pitch zetten (bij hem dus de ds 610)..
    die andere twee heeft hij wat zwakkere servo's, en het vliegt strak.
    Ook hij heeft hem fbl gemaakt, met een microbeast estab erop

    enigste wat bij hem gebeurt, en waar we ook niet uit komen, is dat hij bij hard rechtstandig omlaag komen en in 1 klap stil willen zetten, de heli niet echt knetterhard stopt.
    Mijn trex doet dit wel, die hangt in 1 keer stil, die van hem zakt ff door
    hij heeft er nu een alu pitchbrug in zitten (die schijnt te buigen, is verteld), nu is het al beter maar nog niet 100% weg

    Misschien is het gewoon iets in zijn heli, misschien is het een kwaal die erbij hoort, ik weet het niet..
    iemand hier nog ideeen over?

    Wil je trouwens de mechanische mixers eruit gooien?
    of houdt je hem voorlopig even zo?
     
  13. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Wil je trouwens de mechanische mixers eruit gooien?
    of houdt je hem voorlopig even zo?

    je bedoeld dat, als ik de mechanische mixers weg haal dat ik dan een eccpm krijg?

    ik wist niet dat ik het weg kon halen!? tja ik moet het iid nog ff uizoeken allemaal en daar is jullie hulp van harte welkom!

    die kop is iid voor de x50 fbl te maken, maar onderaan de pagina staat dat die ook voor de raptor 50 is!
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, daar zou je toch echt zelf even voor moeten kijken of een eccpm uberhaupt mogelijk is..

    Waarschijnlijk moet je dan een home made framesetje bouwen

    Die opmerking onder die kop, ook voor de raptor 50 slaat denk ik alleen op de kop..
    Die drie andere dingen heb je dan niet nodig, aangezien je vastzit aan je mechanische mixers

    En qua kop kun je er alles ophangen wat je leuk vind..
    Als de as diameter maar klopt
     
  15. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    thx student,,,aan de andere kant is het ook niet erg om mccpm te vliegen,alleen ben ik nog niet zo thuis in de afstellingen,ook niet als het om de afstellingen in de tx gaat!


    edit: dit is tot nu toe mijn setup

    redline 53+ zimmerman uitlaat
    fbl kop
    3x swash servo savox sc 1257 tg
    tail servo savox sh 1290 mg
    gasservo------->?
    ontvanger------>?
    estab----------> mini vbar incl governer
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2012
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    gasservo: ff naar je vstab kijken..
    bij mijn governor stond er in de handleiding een aantal specs waar de servo aan moest voldoen qua snelheid
    kracht hebben we het hier niet eens zozeer over

    ontvanger weet je zelf denk ik beter dan ons..
    doorgaans moet je met een governor in de setup 7 kanalen hebben, dus moet er minimaal een 7 kanaals ontvanger in
     
  17. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik heb wel eens een raptor op 120 graden aansturing gehad.
    Dit was een Klone 50, is voor 90% een Raptor 50 en je kan ook enkel de 120 graden conversie kopen.

    Zie hier mijn artikel met bouwfilm NEW: Klone 50 | RC Heli Resource

    Wat betreft een gasservo bepaal dit aan de hand of je 6 of 8 V gaat gebruiken, dat bepaald dan je servo keuze.
    Super snel hoeft hij niet te zijn want de motor kan zo snel niet eens reageren een DS610 zou b.v. al meer dan zat zijn.
     
  18. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    thx mannen

    ik denk dat ik met sbus ga werken, alleen weet ik nog niet zeker
    en de gasservo,wacht ik iid nog ff af ivm de gov, maar anders wordt het gewoon de savox sc 1257 tg

    edit: geen sbus maar een gewone ontvanger 7ch
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2012
  19. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    redline 53+ zimmerman uitlaat
    fbl kop
    3x swash servo savox sc 1257 tg
    tail servo savox sh 1290 mg
    gasservo savox sc 1257 tg
    ontvanger 7ch fasst
    estab full size vbar

    @ 6volt
    dit is de setup tot nu toe!

    de tailservo zat bij de vorige eigenaar op de tail ipv in front,deze toch weer in front gezet ivm uitlaat olie die de servo zouden kunnen beschadigen!
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien een uitgemolken verhaal, velen hebben andere praktijkervaring..

    Je hebt straks servo's die ong 1,5 tot 2 amp piek kunnen trekken
    Keer 4 (gas zal wel meevallen) is een amp of 6 tot 8

    1 servodraad kan officieel maar 2,5 amp transporteren
    Dus, als jij een bec met 1 stekker in de ontvanger stopt, heb je eigenlijk maar 2,5 amp continu in de ontvanger, waardoor een extreme volt drop voor kan komen bij gekke manouvres
    2 stekkers in de ontvanger voor de stroomtoevoer is dan een heel stuk beter, 5 amp continu en 10 piek

    Velen vliegen met 1 stekkertje, en het gaat goed...
    Maar rekentechnisch komt het gewoon niet uit.

    Ook fbl units zijn kritisch, deze schijnen maar 3 amp continu door te kunnen laten
    Hier ben ik zelf ook nog ff over aan het verzinnen hoe dit netjes rekentechnisch in de praktijk op te lossen...
     

Deel Deze Pagina