ahhaa!! een raptor 50 v2----->lange termijn bouwverslag!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Borgo, 22 mei 2012.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    als jij het circuit van die switch verbreekt dan gaat juist de regulator aan en komt je heli dus tot leven. Tenminste ik mag hopen dat ze zo slim zijn geweest anders is Student zijn oplossing beter.
    Wat ik al eerder zei, als jij met een schroevendraaier de pinnetjes kortsluit zou de heli uit moeten gaan, haal je de schroevendraaier weg dan gaat ie aan.
    Hoe kan er stroom lopen als de kring niet gesloten is? Oftewel de schakelaar heeft niks te verduren.
     
  2. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    aaaaaah. ja als ze het zo gemaakt hebben dan wel.... tjoh het kost me denken,is ook vrijdagmiddag he? maar thx voor de uitleg boys.

    @student iid ik heb zoiets ook een keer gezien op internet ergens, achja iedere z'n ding, wel een mooie uitvinding!
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2012
  3. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ff een vraag voor mensen die al met nitro vliegen,aangezien ik niet met de standaard motor ga vliegen,maar een redline 53,die zal ongetwijfeld meer power hebben dan de stockmotor,maar is het dan verstandig om er een andere cooling fan op te zetten?,
    trouwens als ik kijk naar de cooling fan ten opzichte van de motor dan staan de koelvinnen van de motor af,dus naar boven gericht,de koppeling zal daar waarschijnlijk mee gekoeld worden?

    of heb ik dit mis,is het dan verstandig om een andere cooling fan erop te zetten?
    of zal dit bull-shit zijn?

    edit:de sensor is gemonteerd, ongeveer 2mm vanaf de cooling fan,volgens mij moet dit goed komen

    nog een vraagje over nitro.....complete leek als ik ben,als je die kannen van 4L koopt,is dat dan readytofly?of moet je dat nog mengen met olie?
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2012
  4. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    en jawel er word vanaf nu een bouwstop ingelast, mensen het is zover we krijgen de sleutel en moet aan de slag,dus bij deze wordt het bouwen op een laag pitje gedraait,:celebrate:
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het nut van die vinnen is lucht via de binnenzijde van het wiel aanzuigen, en via de zijkant eruit blazen...

    Dus als het goed is heb je een "luchttunnel" vanaf dat wiel over de kop van de motor lopen.
    Dat ventilatorwiel zuigt dus aan, en blaast het door de tunnel over de kop van de motor

    Koppeling hoeft niet gekoelt te worden, die zit tijdens de vlucht vast, en wordt dus ook niet warm
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ja, de brandstof die je in de modelbouwwinkel koopt, kun je zo in de tank gieten en mee gaan vliegen. Hoef je niets meer mee te doen, behalve kopen, naar het veld sjouwen, in je tank pompen en verstoken. Wel een goed filter in je pompslang waarmee je het model tankt, en een goed filter in de brandstofslang tussen tank en carburateur doen

    Niet vergeten aan het eind van de vliegdag het restant terug te stoppen in de kan, niet in de tank laten tot de volgende vliegdag, dat kan tot allerlei problemen leiden zoals verstopte carburateurs, etc etc.

    Groet, Bert
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    HOHOHO!!!
    1: NOOIT brandstof terug in de grote can pompen.ivm de kans op verontreinigde brandstof (vrij discutabel met diverse filters tho)
    2: ALTIJD je heli MET brandstof wegleggen, vooral de Nitro's, de uitlaatgassen (welke de tankdruk geven)hebben nl een zeer negatief effect op de slang in de tank!
     
  8. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @anko:

    Leuk, iedereen zegt wat anders ;-)
    ik zie zat mensen (sterker, de meesten) bij mij in de buurt die hem leeg meenemen. Doe ik ook, geen zin in grote olievlekken thuis als er ooit met stoffen door de wederhelft een slangetje afkomt...
    Voor die uitlaatgassen kun je dan toch een keer voltanken, en daarna gewoon alles in de kan terugpompen?
    Of zijn er meer zaken waar ff rekening mee gehouden moet worden?

    Die slang in de tank vervang ik regelmatig, ik ben er nu achter dat dit bij mij zo om de 3 maanden nodig is...
    een jaar is echt te lang, dan gaat het net (niet) goed (slangetjes bijna compleet weggevreten)

    @borgo
    Ligt eraan.
    Mijn OS 55 loopt erg goed met 15% nitro, de brandstof komt bij Quartel vandaan
    lager % vind de motor niet zo heel fijn, wordt ie toch wat kritisch van (niet onmogelijk, ik vond het gewoon niet prettig)
    hoger kan altijd, ligt aan je vliegstijl
    met wat ik nu heb, heb ik vermogen zat voor alles wat ik wil. En dat is geen knalhard 3d...
     
  10. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    veel vliegen ook met klemmetjes op hun slangen,hebben jullie idee waarvoor?

    ik heb ook de 3e lager voor de startershaft besteld bij uk, door velen aangeprezen.

    edit: mmmmm.oke student,wat is je echte naam eigenlijk:p:confused:
    het zal dan voor mij zo,n beetje 20% zijn,niet dat ik knalhard 3d kan,maar ik ben wel een ruwe vlieger............:D
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vlieg nu 30 jaar (en heb in die tijd ook behoorlijk veel gevaren en gereden), en heb altijd de brandstof uit de tank terug de startkist (niet in de kan waarin je het koopt.... duhh) in gepompt. Nooit problemen mee gehad. Niet qua roest in de motor, niet qua verstoppingen in de carb, niet qua rotte slangen. Letterlijk in 30 jaar nog nooit een clunkslang kapot gehad, niet met 0% Nitro, en ook niet met 25% nitro. Niet met heli's, vliegtuigen, boten of auto's. Mischien 4 of 5 keer een vuiltje in de carburateur in al die jaren.
    modellen die weggezet worden met brandstof in de tank, krijgen last van verstopte carburateurs, vroeg of laat (eerder vroeg dan laat) en filters in je model helpen daar helaas maar weinig tegen, omdat de verstoppingen ontstaan door het achterblijven van opgeloste (dus het filter passerende) maar slechter vernevelende bestanddelen in de nabijheid van de sproeiermonding. Die afzettingen ontstaan vlak ná de vernauwing van de sproeiernaald, dáár waar de drukverlaging het grootst is.

    leegpompen na het vliegen vermindert dat, omdat je de troep die de tankdruk aansluiting in je tank geeft, meer verdund word in de startkist, dan in de tank van je heli. Iedere dag twee keer gaan vliegen (dus zorgen dat je model maar heel kort stilstaat) helpt ook en dan is brandstof in de tank laten ook niet een probleem.

    Aangezien je startkist (als het goed is) afgesloten is als je niet tankt, maar je brandstof tank in het model bijna altijd een open ontluchting heeft (eventueel via de uitlaatdemper) kun je er ook gif op innemen dat na twee dagen of meer het restant brandstof vocht opgenomen heeft. Vocht + zuur = problemen, omdat in principe een zuur water nodig heeft om zijn agressieve werking te krijgen.

    Bij alle clubs waar ik ooit gevlogen heb, deden we dat zo, en ik kan me niet herinneren dat dat problemen opleverde. Gisteren een vliegmaat op het veld met een nagenoeg nieuwe Henseleit met OS 90 en Lötterle carb, die met halve tank peut (0% Nitro) weggezet was.... Motor had überhaupt nog maar weinig gelopen, dus: tank brandschoon, maar carburateur verstopt!:-?

    Dan kun je beter het restant weggooien, als je het niet terug wilt pomen in de startkist, maar met de prijzen van hoog-nitro brandstoffen is dat een beetje zonde...

    Met benzine levert het weinig problemen op, je modellen gaan alleen zo afschuwelijk stinken als ze in de huiskamer staan.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat een hoop heli's de motor met de as naar boven ingebouwd hebben en bij volle tank het brandstofniveau nét boven de sproeiernaald staat.
    Als je tank dan vol zit, kan de brandstof de motor in hevelen, en aangezien de carburateur dan ook schuin naar boven staat, loopt vervolgens de motor vol.

    Met de as (of de cylinder) naar beneden wijzend, loopt de brandstof de carb weer uit, dus heb je geen last, maar je raakt wel brandstof kwijt....

    Groet, Bert
     
  13. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    bij de meeste zie ik een klem tussen het filter en de motor zitten,zo'n klemmetje zal toch de slang niet dicht knijpen? je motor moet toch peut hebben,ik geloof niet dat ik die werking snap:confused:

    zoals student zegt,die slangetjes vreten nogal in,en dus lucht in je peut,maar ik las een x ergens,dat er daarvoor speciale slangen waren?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tenzij jij het over andere klemmetjes hebt dan ik, knijpt dat klemmetje inderdaad de slang volledig dicht. Uiteraard maak je het klemmetje los als je gaat vliegen, en doe je het klemmetje dicht als de heli niet loopt....

    Zie het als de benzinekraan van je brommertje....

    Als slangen tegenwoordig invreten, dan is er blijkbaar wat veranderd aan de materiaalkwaliteit, want ik heb daar letterlijk nog nooit last mee gehad. Ik heb wel ernstig mijn verdenkingen tegen de fel neon gekleurde brandstofslang die je tegenwoordig veel ziet. Ik gebruik zelf uitsluitend naturel siliconenslang.

    Groet, Bert
     
  15. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    oooowwww,ja kijk nou word ie anders,je kunt dat klemmetje dus openen en sluiten:p,srry voor mijn onwetendheid,ik heb mijn raptor nu een maand zo staan,geen brandstof in de motor of slangen,kan dit kwaad dan?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, kan geen kwaad.

    Gewoon tegen de tijd dat je gaat vliegen, even (als het een tweedehands motor is) de brandstofnippel met opengeschroefde hoofdsproeier (wel eerst de slagen tellen) doorblazen. Als het een nieuwe motor is is dat niet nodig.

    Verder is het een kwestie van goede kwaliteit slangen, en een goede "brandstof-hygiëne", ofwel je brandstofkan NOOIT open laten staan, brandstof niet op vochtige plekken bewaren, brandstof filteren van kan naar startkist, van startkist naar model en liefst een viltclunk in je tank monteren (dat is het beste brandstoffilter wat er bestaat).

    Het tankslangetje van je startkist schoonhouden en direct afsluiten na gebruik.

    Dan zou er verder weinig aan de hand moeten zijn.

    Het is allemaal wat anders als electro vliegen, maar op zich niet ingewikkelder of moeilijker. Vind ik tenminste, maar ja, voor mij was een paar jaar geleden electro "nieuw"....

    Groet, Bert
     
  17. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ik zal eens kijken wat er in mijn tank hangt en zo nodig een viltclunk install.

    ik heb een startzak---haha,ja een tas van optifuel incl handpompje om zo vanuit de kan die je koopt over te pompen in m'n startzakkannetje ,daartussen ff een(viltclunk zetten en dan moet het ook goed zijn toch?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Viltclunk doet meer dan alleen filteren: het houd ook alle luchtbellen, die door vibraties in de tank ontstaan, uit de brandstofslang weg (de motor loopt er dus regelmatiger door) en hij werkt als soort van spons om de aanzuigopening, ofwel, je trekt letterlijk je tank tot de laatste druppel leeg zonder dat de motor minder betrouwbaar gaat lopen. Dat laatste betekent NIET dat je langer kan vliegen, maar het kan je wél net die laatste minuut betrouwbare motorloop geven als het even kritisch word.

    Bij mijn lesheli's betekent het dat zonder viltclunk ik met een cm brandstof restant op moet passen met wildere manouvres, omdat de motor raar kan gaan doen, mét viltclunk kan ik vliegen zolang ik nog brandstof in de tank zie; de motor blijft tot de laatste drup betrouwbaar lopen.

    Het kan nóóit kwaad, de brandstof wat vaker te filteren, maar die Viltclunk komt in de voorraadkan niet tot zijn recht, in het model wel.

    Groet, Bert
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb zelf een header tank aan de zijkant van mn 600 gehangen, sindsdien geen last meer gehad van lucht in de leidingen tijdens vliegen

    Toch een beetje spannend, stall turn maken, en op de helft ging de motor gek doen ;-)
    als de sodemieter dat ding rechtgehangen, en daar ging hij weer

    Die klemmen, ik heb er 2 in de leiding
    ik heb een filter met 3 aansluitingen (standaard align) en tank via dit filter
    er zit dan aan beide zijden van het filter een klem, anders zou ik de tank en de motor vol brandstof pompen

    Andersom, als ik stop met vliegen laat ik de motor altijd even "leegdraaien", dus klem aan de kant van de tank dicht, filter open, en een peut after run erop
    motor stopt meestal voor de after run de slang uit is, maar een beetje met de starter prutsen helpt :D

    Met mijn header kan ik trouwens met gemak 10 minuten vliegtijd halen, alleen mijn eigen concentratie zegt na 8 minuten dat ik het lekker zelf moet doen.

    Bij de weg, mijn irl naam is Teunis ;-)
    ik ben ook geen student meer, ik werk al weer een jaar of wat full time
    Maar deze naam is lekker herkenbaar, er zijn weinig mensen die dezelfde naam willen blijkbaar
    dus heb ik het lekker zo gelaten

    Daarnaast, iemand die niets meer leert, is gestopt met iets te doen.
    dat kan ik niet, zo zit ik niet in elkaar, dus ben ik altijd student
    zo klopt het dus weer wel :D
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Trouwens, kun jij dat pompje recht op de dop van de fles aansluiten, of moet je de fles open schroeven en de leiding van de pomp er zo in hangen?

    die tweede optie is niet best voor je brandstof..
    komt er veel omgevingslucht bij, met vocht erin, wat de nitro en methanol in zich opneemt
    dus des te meer lucht in de kan komt, des te slechter wordt de brandstof
    daarom hebben de meesten een speciale startkist

    ik heb zelf een normaal brandstofblik gepakt (mijn brandstof zit in een blik)
    en de dop voorzien van 2 aansluitingen: ontluchting en een tankkant
    zo komt er (hopelijk) nooit teveel lucht in, en werkt eigenlijk hetzelfde als de startkoffers..
     

Deel Deze Pagina