Aileron Differentials

Zie onderstaand Engels stuk tekst...........;)
Vliegen jullie de rakken zonder differential in de rolroeren?
En tijdens het zweven weer wel?
Dank voor het reageren!
------------------------------------------------------------------------

In most gliders when you adjust aileron differentials you set 150 to 200% more in up travel than down. But in case of F5B gliders in speed task mode we set both up and down same amount of travel. F5B gliders use very thin airfoil in wing and also it has very small camber (around 1.2%). It generates almost no lift in speed task when it glides down wards slope. In other wards wing’s drag is very small and will not creates big adverse yaw. Beginners always have problem comming out turn in nose up attitude. The one of the reason for nose up attitude at the exit of turn is too much aileron differentials. Of course main reason is releasing elevator too late but if this didn’t fix problem then it is most likely you have too much aileron differentials.

In case of left turn if you have too much of aileron differentials, Drag from left up aileron is more than down aileron in the right. This create plane to skid to the left and when you move up elevator it will be same as moving left rudder and up elevator at same time. This will make tighter quicker turn than you expect and because of this dirty movement airflow will detaches from airfoil and lose speed. You want to release elevator early at the exit of turn to come out little wide. But with this setting always turn too much even if you try not to.

To solve this problem you must set amount of ailerons movement exactly same for up and down. Then try to role 360 to the right and to the left and adjust differentials to make straight axial role. In some case you might even need more down than up aileron to make it straight.

In case of duration task, adverse yaw appears more because wing is creating much more lift.
You do need 150 to 200% differentials.

----------------------------------------------------------------------------

Bij mijn S14 had ik wel iets diff in de speedtask. Nu met de Avionik B08 niet meer. Ook niet in de durationtast trouwens....

ik had eens een mungaf5d als hellingzweef ragbak en die had maar 1 rolroer,
het enige dat ik merkte was dat de kant van rolroer naar boven iets sneller rolde (was links in vliegrichting gezien ;p.

vloog erg leuk trouwens, minimum dalen maar 1 m/s of zo.

In de rakkentaak heb ik de differentiatie uitgezet.
In Thermiektaak 2 settings, 1 met en 1 zonder differentiatie. Ben nog aan het testen wat beter bevalt.

Groet,
Gerben

Duidelijk................

kijken of ik mijn zender ook zo kan programmeren.
En dan is er nog speedstand.................
Ik heb begrepen, dat je de speedstand ook gebruiken kan bij het vliegen van rakken.
Dus..........geen diffrentiatie en speedstand bij rakken is ok om uit te proberen?

Wat bedoel je met speedstand?

Ik gebruik slechts 2 standen, 1 voor rakken vliegen en 1 voor de rest.

Idd geen differentieell voor rakken vliegen.

Het is van het profiel afhankelijk of de achterlijst omhoog moet staan of niet.
Bij mijn Surprise niet, bij de Avionik wel.
Enigma denk ik niet.
De Evo volgens mij ook niet want dat is dezelfde vleugel als de Enigma.

GJ

Ja maar je moet niet in het midden van het rakken vliegen gaan zitten schakelen. Dus de speed stand = de rakken stand

Back