aileron servo(s)

• Topicstarter Topicstarter Bar
  • Startdatum Startdatum
B

Bar

Guest
hi ik heb een (misschien domme) vraag ..

ik heb diverse vliegtuigen , bijna allemaal met ailerons (rolroeren)
bij een aantal van deze modellen met korte rolroeren (die niet over de lengte van de vleugel gaan) worden deze aangestuurd door 1 servo met een link systeem . bij de andere modellen , loopt het rolroer over de gehele lengte van de vleugel , deze worden ook aangestuurd door 1 servo deze beweegt twee gebogen stangetjes waar het roer overheen is geschoven .

het gaat mij nu even om het eerste systeem , die met de omlink hevels .
mij is duidelijk gemaakt dat dit systeem beter te vervangen is door een rolroer bediening met 2 servo`s .

nu heb ik een citabria waarvan ik de rolroer aansturing wil gaan veranderen naar een 2 servo bediening ...

het inbouwen en dergelijke levert opzich weinig problemen op , mijn vraag is echter , hoe dit aan te sluiten op de ontvanger , dit is een 8kanaals futaba ontvanger , ik neem aan dat beide servo`s 1 kanaal in beslag nemen ? dus komen 2 servo`s op 1 stekker te zitten ? (of een v-stekker o.i.d?)

Hee Bar,

ligt ook een beetje aan wat voor een zender je hebt.

Heb je geen computer zender dan kun je gewoon de servo`s op 1 kanaal zetten met bijvoorbeeld een V-kabel.

Heb je wel een computerzender dan zou ik voor elk rolroer 2 aparte kanalen gebruiken (bij mij GRP zender is dat 2 en 5).

Voordeel van dit systeem is dat je gemakkelijker je Differentieel kan mixen en je de rolroeren eventueel als flaps kan gebruiken (moet je wel voldoende uitslag hebben(pas ik persoonlijk niet toe)).

Bij al onze modellen worden de rolroeren aangestuurd door een eigen servo.
Gemakkleijker inbouw, minder speling, betere directe besturing en het voordeel van accurater differentieel kunnen teopassen.

Voor gewone modellen kun je ook voor de rolroerservo een mini servo gebruiken ipv een normale servo (mocht je ruimte problemen hebben).

Succes,
Berto.

qua ruimte kan ik een gewone maat servo wel kwijt .

dus in principe kan ik de draad van de linker servo samen met de rechter servo op 1 stekker monteren? (de draden moeten toch los om verlengt te worden)

helaas geen computer zender , ik heb voor ongeveer tien vliegtuigjes vier zender sets :roll:

ik heb voor ongeveer tien vliegtuigjes vier zender sets
Misschien dan eens tijd voor een computerzender, leuk verjaardags kado ;-)

Maar klopt, gewoon de draden aan elkaar solderen en dan aan een stekker en klaar.

hoe heet het mixen van 2 servo's voor de rolroeren.
ik heb een computer zender (mx-12), maar ik heb nu nog gewoon een v-kabel. hoe heet die mix in de zender?

In mijn zender MC19 kan ik aangeven of ik de rolroeren met 1 of 2 servo`s aanstuur.

In mijn "oude" MC16/20 moest ik het aangeven door middel van vliegtuig type:
- FL (standaard) 1 servo op kanaal 2
- UN (Unifly) 2 servo`s, Links op kanaal 2 en rechts op kanaal 5

Hoe het bij een MX-12 zit????

Kijk hier eens, Manual MX-12:
http://www.rokemodell.de/produkte/gr/gr4722mx-12_gb.pdf

en dan blz 23, daar geven ze aan hoe je differentieel de rolroeren kan mixen.
IPV het Gear wat ze daar op kanaal 5 hebben zitten zal je daar je 2de rolroerservo op moeten doen.

Bij een Graupner zender zoals de mijne komt één servo op kanaal 2, de andere op kanaal 5.
Op de mx 12 zit een standaard mixer, om de servo's te differientieren.
M.a.w. de servo die naar boven uitslaat moet een grotere uitslag hebben als die naar beneden.
Verder kun je met die zender ook mixen naar hoogte en richting.

Taco.

Berto bedankt !!

ik ga meteen beginnen met het oplappen van deze oude (2e of 3e hands) citabria

buiten het rolroer probleem moeten er nog diverse andere (optische ) problemen verholpen worden , misschien leuk om daar een apart draadje voor te openen :)

hier is het koekje waar het om gaat :
dsc00054ud4.jpg

zo was hij toen ik m kocht .

er moet nog een boel gebeuren voordat ie naar het zin is

- rolroer servo`s plaatsen
-de OS 8 cc tweetakt gaat er uit en komt een saito 15 cc voor terug (deze moet nog aangeschaft worden)
- de vleugel moet opnieuw bespannen , en dan in de juiste kleuren .
- bij een full scale citabria zit er een verdikking in de romp op de plek waar stabilo en kielvlak samenkomen , dit ter versteviging .
- een citabria hoort wielkappen te hebben , deze zijn reeds bestelt
- het gat in de motorkap is lelijk en veel te groot uitgesneden , deze wordt dicht gemaakt , aan de onderzijde wordt een nieuw gat gemaakt
omdat ik de 4 takt ondersteboven ga plaatsen .
- wat kleine schaal details (deurtje , cockpitje etc)
- een ander staartwiel , deze is van het *gebogenstaaldraadjedatinhetrichtingsroerprikt* type .

maar goed , als ik hier aan toe kom open ik een nieuw draadje hiervoor .

ik weet nu in elk geval hoe de servo`s aan te sluiten , das nu even het belangrijkst :wink:

Nadeel van een V-kabeltje is dat je de draairichting van 1 servo niet kan veranderen. Houd daar dus rekening mee !

probleempje !!

het verwijderen van het omlink systeem van de rolroeren is gelukt , het stangenstelsel en boutjes etc , alles verwijderd .

daarna luikjes gemaakt met de servo`s eraan vast .

draadjes aan de servo gesoldeert , so far so good...

nu moeten de draden van beide kanten naar het midden van de vleugel
waar ze beide overgaan in 1 (futaba) stekker .

alleen ... hoe krijg ik de draden door de vleugel ribben geduwt??
er zit in beide kanten een koper buisje gelijmt , dat de link stangen moest geleiden ... helaas is dat buisje veel te klein om drie draden door te voeren , het buisje verwijderen gaat denk ik ook niet , ik vrees dat deze bij elke rib is gelijmt ... uiteraard heb ik weinig zin om de folie van de vleugel te verwijderen ,ook al moet ie ooit nog eens een ander laagje folie hebben , maar nu nog niet...

wie heeft er een oplossing ??

Tja, dat is idd dan een probleem. Als er geen gaten in de ribben zitten is dat vriwjel onmogelijk nu. neem een messing buisje en soldeer daarin een boortje van de gewenste dikte in en probeer dan daarmee vanaf het midden nieuwe gaatjes door alle ribben te boren, maar kijk wel uit dat je precies rechtdoor gaat en niet ergens halverwege door de bespanning heen komt.

als ik dat doe kom ik inderdaad halverwege ergens in het folie uit ..

ik denk dat ik de folie er toch maar afhaal , en opnieuw bespan (en dan meteen in de juiste kleurstelling) ..

tenzij iemand met een goed idee komt ;)

Zoals Theo het beschrijft gaat best wel, een LANGE koperbuis nemen, dat wel!
Je kunt ook een buis aan de voorkant wat zaagtandjes vijlen en draaiend je weg naar het servo luik zoeken.
Een verdere verbetering kan zijn deze buis te verhitten met een brander en dan rib voor rib jezelf een weg branden/draaien. Regelmatig herhalen vanwege het afkoelen.
Pas op dat het balsa hout niet in de fik schiet! Eerst even uitproberen op een teststuk.

Uiteraard is de folie eraf de mooiste methode, maar wel de meest dure en langdurige! Zeker als hij mooi gefolied is.

Dit soort kisten moet je NIET met één servo gaan vliegen op de rol, gewoon twee en dan apart mixen. Daarom moet je zo'n mooie (en straks dure kist met die 15cc erop) ook niet met zo'n cheepo zendertje vliegen.
Nog mooier is dat je gelijk een mixer activeert op je ailerons/richting (afschakelbaar met een knop). Dit soort vliegtuigen heeft nou eenmaal behoorlijk richtingsroer nodig bij rolroeruitslag.
Idd differentieel mixen zoals Berto zegt doe je door het aileron wat naar beneden gaat op ongeveer 50% te zetten.
En ook zoals Berto zegt, gebruik de ailerons niet als flaps, bij dit soort kisten heb je er vaak meer ellende dan profijt van.
Ze vliegen waggeliger op final, hij overtrekt vaak gemener door wegvallen over één vleugel.

Bij vliegclub Weert vliegen een stel héle grote Citabria's:
http://www.mbcweert.nl/photos/thumbs.php?album=11

te laat .. :lol:

ik heb het mes al in de folie van de vleugel gezet ...
sterker nog , de hele kist staat al bijna in een nieuwe jas :wink:

dsc00100nq3.jpg

zo was die toen ik `m kocht :
dsc00051gw7.jpg

ik heb nu de twee rolroer servo`s ingebouwd .
het kielvlak verstevigt .
toch maar nieuwe folie dr op gedaan.
alle kwiklinkjes , scharniertjes , stuurkabeltjes , rudderhorns , alles vervangen . het is een vrij oude kist , en de nylon en kunssttof onderdeeltjes zijn in de tijd verhard en daardoor breekbaar geworden.

uiteraard komen er nog wielkappen op , en nog wat schaal details

verder ben ik begonnen aan het verbouwen van het motorschot , deze moet iets van model en positie veranderen voor de inbouw van de saito 65.

Back