Oke uit alle verhalen heb ik begrepen dat ik het dus best niet doe, bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weeral iets bijgeleerd ;-)
Het is een misverstand om nu te denken dat je dit beter kunt nalaten.
Wat ik begrijp is dat jij graag je ailerons zou willen gebruiken om je toestel af te remmen bij de landing.
Dat kan prima en wordt veel gedaan op kunstvluchtmodellen (en ik bedoel niet 3D), omdat die meestal erg goed zweven en lang snelheid vasthouden waardoor landen bij windstil weer op een klein veld lastig kan zijn.
Wat je moet doen is je beide ailerons naar boven zetten, dit heet airbrake. Je zult ook wat down elevator moeten meemixen.
Je kunt best starten met 30% aileron naar boven, en 10% down elevator. Eerst op hoogte uitproberen en eventueel de elevator waarde wat aanpassen.
De 30% aileron zorgt voor een goed merkbaar remmend effect, maar je houdt genoeg controle op de ailerons om te corrigeren. Eventueel kun je later de aileron uitslag ook verhogen op basis van je ervaringen.
Het effect is dat de glijhoek steiler wordt - je kist gaat sneller zakken. Je moet hem dus ook goed afvangen vlak voor de landing.
Nogmaals dit is heel gebruikelijk om dit zo te doen. Aangezien de Caravelle een oud RC-1 toestel is met een symmetrisch en relatief dun profiel zie ik geen enkel probleem waarom dit niet zou kunnen.