Ailerons op 1 kanaal?

prop-er

Forum veteraan
Hiephoi.

Ik moet over drie weken examenvliegen. :? Ik wil dit doen met m'n Easy Star. Deze heeft slechts rudder en hoogteroer. Op het examen wordt minimaal een rol geeist. :?:

Ik heb getracht een rol uit te voeren met alleen rudder en hoogteroer. Het kan wel, maar 't ziet er niet uit. Daarom wil ik mijn vleugels voorzien van ailerons. :P

Ik heb een vierkanaals Multiplex Europa MC1010 zender. Drie kanalen zijn bezet.

Ik weet dat ik dan met een Y-kabel de aileron servo's kan aansturen.

223745_BB_00_FB.EPS.jpg

Aangezien de servo's een futaba aansluiting hebben, en de ontvanger een Pico 5/6 van MPX is, moet ik dan dat Y-kabeltje weer gaan aanpassen.

Kan allemaal wel, maar ik vraag me af of ik niet gewoon zelf iets kan fabriceren. :idea:

Ik beschik over ruim voldoende stekkers en servodraad. Als ik nu zelf een "gesplitte" kabel maak van 1 kanaal naar twee servo's, gaan bij een signaal van de zender allebei de servo's dezelfde kant op. (belangrijk is natuurlijk dat bij het aansluiten van de servo's, deze allebei in de middenstand staan)

Door de servo's andersom ten opzichte van elkaar in de vleugel te plaatsen, moet ik volgens mij de ailerons kunnen aansturen.

Is mijn redenatie juist?

prop-er zei:
Is mijn redenatie juist?
Bijna.
Je moet van de ene servo de rechterkant van de hevel gebruiken en van de andere de linker.
Servo draaien heeft geen nut (tenzij onder ste boven) :wink:

Weet wel dat de Easy-star niet best reageerd op ailerons!
Dit komt door de fantastische stabiele eigenschappen van de vleugel.
Het is al geprobeerd met weinig succes.
Uit een halve looping onderste boven (blijven)vliegen is al niet eens mogelijk.
Je zou kunnen proberen de oplopende vleugeltips wat te verkleinen, maar dat komt de lift weer niet ten goede.

Kun je niet over iets anders beschikken?
Bijvoorbeeld de Hydro-foam? Lijkt prima te rollen. :mrgreen:

een rol op het examen?????????????

voor ik examen moest vliegen heb ik ook vaak op rollen geoeffend maar het zit volgens mij in het KNVVL programma...

groet,

vinze

Zucht...http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/sectie8.pdf

16517230086.jpg

16517261031.jpg

Men spreekt verder van een tolvlucht of spiraal. Maar het plaatje laat een rol zien. Eigenlijk is de tekst niet in overeenstemming met de figuren.

Wat wordt er nu van mij verwacht?

Erwin lokhorst zei:
Je zou kunnen proberen de oplopende vleugeltips wat te verkleinen, maar dat komt de lift weer niet ten goede.

Ik heb de vleugels zojuist helemaal plat gekregen met de haarfohn.

http://www.detract-online.de/mpx-easystar.de/mods/index.php?lang=en

prop-er zei:
Ik heb de vleugels zojuist helemaal plat gekregen met de haarfohn.
Gaaf!
Van de romp, van die van mij, is weinig meer over maar de vleugels heb ik nog.
Nah.. dan moet ik daar maar eens een hotliner van gaan maken. :lol:

Als je die vleugels echt plat hebt gekregen, is die rol toch geen probleem meer?

prop-er

Op de download pagina van de afdeling modelvliegen van de KNVvL is een recent vernieuwd brevet aanvraag form te vinden voor A-brevet motorvliegen. Hierin is de afbeelding in overeenstemming gebracht met de tekst. Een rol is niet noodzakelijk, het moet een tolvlucht zijn. Het A-brevet examen is volgens mij in beginsel al bedoeld om met eenvoudige modellen te kunnen vliegen (dus met alleen hoogte, richting en gas).
Het A-brevet wordt ook wel veiligheidsbrevet genoemd. Inzake vliegveiligheid is het belangrijk om te weten wat een tolvlucht is en hoe daar weer uit te sturen. Een rol is meer een behendigheids oefening (mits je hoog genoeg begint).

Groeten,
Andries.

Uit een halve looping onderste boven (blijven)vliegen is al niet eens mogelijk.
Heb ik die van mij dan verkeerd in elkaar gezet? Rug vlucht is best wel mogelijk en ook nog eens relatief eenvoudig met de Easystar.

Een (Barrel)rol is ook wel mogelijk met de standaard Easystar.

Idd vreemd dat men bij een basis brevet al gelijk een rol vraagt. Een overtrek met daarop volgend een rol (spin) omlaag lijkt mij idd beter gepast.

Erwin een kapotte Easystar en mij niets vertellen terwijl ik daar de losse onderdelen van wil hebben voor mijn speciale projectje? http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22098

Er zit GEEN rol in het examen maar een tolvlucht (of hoe dat ook heten mag) :!: :!:

Als je wel rolroeren wil met een analoge zender is het dan niet veel makkelijker om een (1) servo te nemen en die met behulp van twee stuurkabels de rolroeren aan te laten sturen.

Maar zoals al gezegt is denk ik niet dat dit erg zinvol is. Het vleugelprofiel en de positie van de vleugel zijn niet bedoeld voor het inbouwen van rolroeren.

@all: bedankt voor de tips, en de juiste info. We gaan voor de spiraal.

Nu m'n vleugels toch plat zijn, is de spiraal waarschijnlijk eenvoudiger in te zetten.

Hoe was het ook al weer? Gas terug, toestel recht houden, totdat 'ie over 1 vleugel naar beneden duikt. En hoe kom ik er dan weer uit? Stik links / rechtsboven toch? wel of geen gas?

Hoe was het ook al weer? Gas terug, toestel recht houden, totdat 'ie over 1 vleugel naar beneden duikt. En hoe kom ik er dan weer uit? Stik links / rechtsboven toch? wel of geen gas?

Als ik jou was zou ik maar links/rechts UP (is meestal stik naar beneden) geven en op gevoel gas erbij geven. :D
Anders is het KLABOEM :!: en haal je je brevet niet :cry:

PS: Van tevoren even oefenen welke kan op de slagen voor jou het makkelijkst zijn. Dan kan je door net voor of tijdens het stallen een klein beetje richtingroer die kant op geven.

Succes met het halen van je brevet :!:

Bij de meeste beginnersvliegtuigen is de beste methode om uit een tolvlucht te komen gewoon alles loslaten. Gas is al dicht bij het ingaan van de tolvlucht, om de tolvlucht in te gaan rustig aan steeds meer UP trekken om de snelheid er uit te halen, bij zeer lage snelheid vol richting naar links of rechts en tijdens de tolvlucht vol UP en vol richtingsroer er in houden. Om er uit te komen (ongeveer een halve slag van te voren) alles loslaten.
Het vliegtuig komt dan vanzelf uit de overtrokken situatie en de draaiing zal stoppen. Het komt wel in een duikvlucht uit de tolvlucht, rustig met hoogteroer uit de duik trekken en als het vliegtuig weer horizontaal vliegt gas naar kruisvermogen.

Zorg dat je hoog genoeg begint, je verliest tijdens een tolvlucht en het daarop volgende herstel behoorlijk wat hoogte.

Bedankt voor deze wijze les, ik ga dit direct oefenen in FMS. Kan ik het morgen in het "echie" oefenen.

Gebruikelijk is dat je eerst alle figuren goed kunt vliegen en dat je instructeur je daarna pas voordraagt voor het examen en niet dat je kort voor het examen nog figuren moet leren. Om het goed en veilig te doen moet je dit programma toch enkele tientallen keren moeiteloos gevlogen hebben.
De tolvlucht of spiraal is iets heel anders dan een rol. Die laatste komt NIET voor in het A-brevet programma.
Het plaatje is fout.
Hier is de juiste uitvoering: http://www.modelvliegsport.nl/downloads/form Motor-A V2005.doc

Met een richtingroer-bestuurd model is een tolvlucht meestal niet mogelijk doordat het zwaartepunt (veilig) ver naar voren ligt. In dat geval doe je de spiraal. Hands-on leer ik je het in 5 minuten, maar nu moet het dan maar even zo:
Flink veel hoogte winnen, gas dicht, vol richting en zoveel hoogte 'up' als nodig om de spiraal niet te steil te laten worden. Na 2 en 3/4 slag alles neutraal en als het goed is hetstelt je model zich na 1/4 slag vanzelf. Zo niet, dan was het geen goede trainer.... dan met 'tegen' richting en een beetje 'up' de zaak weer in normale vlucht terugbrengen. Dan het gas er weer bij....

Back