Ailerons op zwever

Ik heb een vraag betreft de ailerons op een zwever.

IK ben van plan een zwever aan te schaffen. Heb van het weekend voor het eerst een thermiek ervaring gehad met mijn EZ*. dat was super.

Nu heb ik een zwever op het oog maar deze heeft geen ailerons.
Zijn die noodzakelijk op een zwever of maakt dat niets uit?

Groeten,

Jerry

nee zeker niet noodzakelijk, maar er is wat extra controle mogelijk ermee.
het is wel zo dat hoe slanker de vleugel, hoe meer je rolroeren mist over het algemeen.
verder kun je met rolroeren een zegmaar landingsrem instellen, kan ook fijn zijn.

maar, je kunt zonder rolroeren met de meeste kisten toch een rol draaien (zij het niet erg strak)

het is wel zo dat voor gangbare kisten om zonder rolroeren toch wendbaar te zijn ze per definitie veel v-stelling hebben, en dat is in thermiek wel heel fijn (ikzelf heb daarom liever v-stelling dan rolroeren, maar liefst allebei :P)

Een goede (elektro)zwever is zonder landingshulpmiddelen als omhoog te zetten ailerons of nog beter, stoorkleppen heel moeilijk te landen. De daalhoek is vaak zo goed dat je in de landing het veld voorbij vliegt zonder de grond te raken.

Hoe groter het toestel wordt, hoe belangrijker de landingshulpmiddelen worden.

ah die heeft vast rolroeren of niet?
met zo'n vlakke vleugel is zonder rolroeren niet fijn, of alleen zeer ruim, te vliegen.

Verwacht daar geen wonderen van. Dit toestel is onder verschillende namen, uitvoeringen en afmetingen bij veel leveranciers te koop (geweest). De motor is een zware Speed 600 borstelmotor en dat is in deze tijd achterhaald. Bovendien is de motorisering naar huidige begrippen aan de zwakke kant. De romp bestaat uit "wasmiddelenflessenplastic" dat niet is te verlijmen. Alles moet worden geschroefd.

Is het dan een slecht toestel? Nee, het is prima om eerste (thermiek)ervaringen mee op te doen, maar heeft de nodige beperkingen.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen koop multiplex easyglider dat is echt een heel mooi toestel om te lerenb zweven en met rolroeren, ook de parkfun sonic 180 is heel geschikt. rolroeren is vind ik veel leuker vliegen.

mvg Hans

We hadden het over thermiekvliegen. Dat doe je niet met een dertien-in-een-dozijn schuimballetjesding. Dat doe je met een kwaliteitstoestel. Kijk maar eens hier: Modely | Reichard Modelsport. Is natuurlijk niet goedkoop. Kwaliteit kost helaas geld...

De meeste van deze toestellen zijn verkrijgbaar bij Staufenbiel Modellbau - Willkommen !.

sorry hoor maar thermiek vliegen gaat ook super met een easyglider of een ander goed schuim vliegtuig. daar heb je niet per see een kist van honderden euro's nodig.
als je het maximale uit de thermiek wilt halen heb je gelijk.
ik heb zelfs met mijn easystar heel gaaf in de thermiek gezeten, zelf zo dat ik moeite moest doen om hem eruit te krijgen voordat hij te klein werd.

mvg Hans

Dat weet ik wel...

Persoonlijk vindt ik die schuimdingen helemaal niets. Vliegen goed, en in de lucht ziet het er aardig uit, maar op de grond... Praat me er niet van.
Dat een goede thermiekkist honderden Euro's moet kosten is niet waar. Tussen zo 150 en 190 Euro heb je bij Reichard/Staufenbiel een ruime keus.

Rolroeren.

Uw belangstelling voor de "thermiek zwever met electromotor" is zeker niet onterecht, doch deze bezit een rechte vleugel en ik weet ondertussen dat die nogal snel gaan kappen als je nog onervaren bent met vliegen.
Ik vloog steeds een Buzzard-2assig en onlangs overgestapt op de Elipsiod Evolution van Reichard, te koop bij Lindinger voor slechts 159 euro.
Deze is voorzien van rolroeren en vergt wel wat aanpassing bij het aansturen, het is anders vliegen dan een 2-assige. Bij de Elipsiod staat een gedeelte van de vleugel onder V-stelling en is aangenamer dan een rechte vleugel. ik ben alleszins tevreden over het toestel en blij dat het geen rechte vleugel heeft want dat vraagt meer vliegkunsten, tenzij je al een stuk verder staat dan ik.

Volg je gevoel en je zal wel de juiste keuze maken.

Dat weet ik wel...
Dat een goede thermiekkist honderden Euro's moet kosten is niet waar. Tussen zo 150 en 190 Euro heb je bij Reichard/Staufenbiel een ruime keus.

kale kist koop je wel voor 150 euro ja, maar dan de electro nog
een easyglider koop je voor 229 kompleet.

mvg Hans

Dan heb je twee op prijs onvergelijkbare producten.

Dat is net als met auto's Die kan je nieuw kopen vanaf pakweg € 8000,-. Toch rijden veel flink duurdere exemplaren rond. Een één overeenkomst hebben ze, ze kunnen allemaal rijden...

heb je ook gelijk in, maar ik weet niet of hij het echte werk wil doen.

maar die buzzard van (looman) is leuk maar nog veel kosten om hem goed te krijgen als zijnde modern.

mvg hans

Klopt. Topicstarter laat op dit moment niet veel van zich horen. Op zich is dat niet vreemd. Soms moet er gewerkt worden...

Misschien laat hij vanavond horen wat zijn bouw- en vliegervaring is en zijn plannen zijn.

Back