Ailerons uitzagen tot wingtip, of juist niet?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
De laatste F3A-C wedstrijden hoorde ik twee verschillende verhalen mbt. de ailerons. Ik heb zelf geen flauw idee wat de waarheid is, vandaar deze vraag.

Is het verstandig om de ailerons uit te zagen tot en met de wingtips, of is het verstandig om dit niet te doen en een stukje vleugel over te laten?

De eerste redenatie die ik hoorde was dat het beter was om dit niet te doen. Reden hiervoor zou 'beter tipgedrag' zijn, wat dat dan ook moge zijn. Toen stonden we even later bij een B-kist te praten waarbij dit niet gedaan was.. hierop stelde ik de vraag en werd er vrij hard gesteld dat dit niet zo was. Ik had zelf geen onderbouwing voor een van beide standpunten, dus heb het laten zitten.

De opmerking was toen 'de wereldkampioen F3A zal het wel weten, en die doet het' (uitzagen tot aan de tips).

Welnu, ik heb 2 kisten van CPLR opgezocht, de Oxalys en de Osmose, en bij beide kisten heeft hij de ailerons dus NIET tot de vleugeltip uitgezaagd:

Oxalys:
CPLR_Oxalys.jpg

Osmose:
Ni23538.jpg

Zoals gezegd, heb ik zelf geen idee wat beter is of wat daarvoor de onderbouwing is. Mogelijk maakt het gewoon geen moer uit, maar ik ben nieuwsgierig hoe daar hier over gedacht wordt..

Ik heb altijd het gevoel gehad dat tipstal-gedrag bij langzaam landen wat later komt als de ailerons niet tot het einde doorlopen.

Ik ben in het bezit van een oxalys met en zonder doorlopende tips ,
Het eerste model is met doorlopende ailerons , enkele honderden vluchten mee gemaakt, sinds een half jaar vlieg ik ook met een Oxalys zonder doorlopende ailerons , dus met doorlopende tips .
Het verschil merk je met snaprollen , het eerste model reageert wat agressiever , de franse snap is er moeilijk uit te krijgen . Wat een voordeel is met de niet doorlopende roeren , ook bij het hoogteroer geldt hetzelfde , na trimmen is gemakkelijker de instelhoek correctie te zien die nodig is als er wat downtrim op hoogteroer is gegeven .

Ik ben in het bezit van een oxalys met en zonder doorlopende tips ,
Het eerste model is met doorlopende ailerons , enkele honderden vluchten mee gemaakt, sinds een half jaar vlieg ik ook met een Oxalys zonder doorlopende ailerons , dus met doorlopende tips .
Het verschil merk je met snaprollen , het eerste model reageert wat agressiever , de franse snap is er moeilijk uit te krijgen . Wat een voordeel is met de niet doorlopende roeren , ook bij het hoogteroer geldt hetzelfde , na trimmen is gemakkelijker de instelhoek correctie te zien die nodig is als er wat downtrim op hoogteroer is gegeven .

@ Ed,

Misschien een domme vraag :oops: , maar wat is een "franse" snap?

Groet,
Hans G.

Een "franse snap" is een snaprol gevlogen volgens het boekje: Dat wil zeggen een rol die veel sneller dan normaal is en een duidelijke kurketrekker beweging van de staart laat zien, zonder overtrokken te zijn. Omdat het model niet overtrokken is springt het model niet uit koers en is op elk moment goed te stoppen. Om die reden wordt de franse snap dan ook altijd gevlogen in programma's waarbij het model niet van koers mag veranderen.

Erik 3D zei:
De doorlopende tips dienen er ook voor om flutter op de rolroeren te voorkomen.

Hoe dat dan precies? Flutter is flutter, dat kan bijv. ontstaan door een niet-spelingsvrije aansturing, loszittende scharnieren, etc. Maar hoe voorkomen die tips dat dan?

Grt.

Ed Heemskerk zei:
Ik ben in het bezit van een oxalys met en zonder doorlopende tips
[..]
Het verschil merk je met snaprollen

Ah ok, dat is vraag 1 beantwoord; er is dus verschil :)

de franse snap is er moeilijk uit te krijgen

Bedoel je hiermee dat hij snel een 'Franse snap' doet terwijl je dat niet wilt, of dat het moeilijk is om niet een Franse snap te doen?

Ik dacht altijd dat een snaproll gekenmerkt werd door overtrekken, zo leer je nog weer eens wat.. of betreft dit de 'franse snap' zoals besproken op de jurycursus; dus stiekum geen snap maar gewoon heel snel rollen?

Er is dus verschil maar er is mij nog niet echt duidelijk of het een voorkeur heeft boven het ander.

@Erik: hoe voorkomt dat flutter?

Kort samengevat: door de instelhoek van de vleugel krijg je onder de vleugel een hogere luchtdruk dan boven de vleugel. De lucht onder de vleugel stroomt om de tip heen naar de lagere luchtdruk. Dit veroorzaakt de wervelingen aan de tip die je wel vaker ziet bij straaljagers e.d. Dit noemt men de vortex. (de winglets van de airliners gaan dit tegen, hier om brandstofkosten te besparen)
Een vortex op een aileron kan flutter veroorzaken, misschien door een bepaalde trilling, dat weet ik niet precies. De doorlopende tip beschermt het rolroer tegen de vortex.

groeten van Erik

Er is een moment waarin de verhouding rolroeruitslag en hoogteroeruitslag tezamen met de richtingsroeruitslag het vliegtuig een beweging laten maken die voldoet aan de definitie snap.
De nederlandse jury ziet graag die staartslinger positief of negatief duidelijk aanwezig. Minder puntenaftrek ingeval van geconstateerde fouten in de figuur.
Bert geeft precies de definitie aan van het juryjargon franse snap.Volkomen correct gevlogen maar zo snel dat er bijna geen verzet plaatsvindt als gevolg van de richtingsroeruitslag.Of zo je wilt overtrek
Mijn ervaring met de doorlopende ailerons is dat bij het afstellen van de kist naar de Nedrlandse voorkeur dit gemakkelijker gaat met doorlopende tips.
Verder i s er geen verschil merkbaar in de vliegeigenschappen . Door de 8mm dikke achterlijsten wordt ook het probleem flutter met of zonder doorlopende ailerons opgelost.
De vliegsnelheid valt onder de categorie lage snelheid.

Als je die vortex eens zichtbaar wil zien moet je eens een stukje videotape van anderhalve of 2 meter aan de vleugeltips bevestigen. Dan zie je hoe hevig die wervels zijn en hoe ze bij bochten en bepaalde figuren veel heviger zijn.

Back