Aillerons ook gebruiken als flaps bij watervliegtuig

Discussie in 'Watervliegen' gestart door monsieuravion, 4 mrt 2018.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Ik heb als zender de T10 CP van Futaba. Nu wil ik mijn aillerons ook als flaps gebruiken omdat ik soms bij het opstijgen iets meer lift nodig heb. (Watervliegtuig)
    Ik doe ergens iets fout maar krijg het niet voor elkaar, zelfs met tweeën niet.
    Ik heb mijn ailleron servo's in kanaal 1 en 7 zitten.

    Wie kan het mij (ons) duidelijk uitleggen? We komen er gewoon niet uit.
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    ik heb geen T10 meer hier, maar volgen mij moet dit lukken met een off-set mixer op de airleron kanalen...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Daar is de "Flaperon" mixer voor. Hoe je die moet instellen en programmeren kan je vinden in de gebruiksaanwijzing op pagina 52.
    De gebruiksaanwijzing kan je HIER vinden.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de tips.
    Ik wilde de aillerons niets als flap gebruiken bij het landen maar enkel en alleen een beetje flap bij het opstijgen vanuit het water. Dit omdat als er net niet genoeg tegenwind is de drijvers aan het water blijven plakken en de kist niet loskomt. Het is een Aerosport 103 met eigengemaakte drijvers. Hij vliegt er zeer goed mee maar ik heb voldoende tegenwind nodig en soms is dat er niet en hoopte ik met 10 tot 15% flap misschien iets meer lift te hebben. Ik heb inmiddels wel begrepen dat ik de servo's in kanaal 1 en 6 moet doen.

    Groetjes, Erik.

    IMG_9595 (2).JPG
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook opstijgen kan de vleugel overtrekken Erik.

    Heeft de onderkant van de drijver een scherpe 'step'? Die is nodig voor loskomen, tegen het 'plakken'.
    Informeer eens in het Watervliegen subforum wat je aan de drijvers kunt doen zodat ze minder/niet plakken. V-doorsnede? Step?
     
  7. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vlieg al jaren met watervliegtuigen ..maar iedere suggestie is welkom. De drijvers die er onder zitten zijn een vergrote versie van de drijvers van de Big Lift. Echter aangepast voor een duwpropeller. Ze zijn gemaakt in overleg met Walter Margreiter in Oostenrijk , die als eerste de Aerosport 103 op drijvers had. Op YouTube staat een ontzettend mooi filmpje van hem.
     
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Maar om terug te komen op mijn vraag, begrijp ik dat het mij het beste lijkt om ervan af te zien om de aillerons als flaps te gebruiken.
    Ik doe er nog maar even een foto van de drijvers bij.

    Groetjes, Erik. 1520259877429-105507353.jpg
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je zou ook een aanpassing aan de ailerons kunnen uitvoeren.

    Ailerons delen en de delen het dichts bij de romp als landingsklappen gebruiken. Zo voorkom je het onbedoeld overtrekken van een vleugeltip. Afhankelijk van de optie's van je zender kan je na de start de landingskleppen als ailerons blijven gebruiken.
     
  10. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Is een mogelijkheid. Zo heb ik ook flaps op mijn Mentor van Multip[lex gemaakt om goed te kunnen watervliegen maar om het bij de Aerosport te doen vind ik toch een beetje zonde.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als de vleugel in principe voldoende lift kan leveren om te vliegen maar bij het starten de kist niet van het water krijgt zou je ook de kist iets meer achterover op de drijvers kunnen zetten. Dan krijgt de vleugel net iets meer invalshoek en dus iets meer lift.
    Andere optie is dat de step te ver achter het zwaartepunt zit en je de drijvers iets naar voren moet verplaatsen.
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zie dat de overgang van bodem naar zijkant van de drijvers afgerond is. Ik heb altijd begrepen (maar geen eigen ervaring ermee) dat die zo scherp mogelijk moet zijn, bij voorkeur moet de onderkant zelfs iets uitsteken om te voorkomen dat de boeggolf aan de zijkant gaat plakken. je zou er eens een driehoek lijstje tegenaan kunnen plakken, desnoods tijdelijk, om te kijken of dat helpt.
     
  13. helerik

    helerik Guest

    Het vliegtuig helt als het drijft op de drijvers al iets achterover dit ook in verband met de duw propeller. Want bij het starten wordt de neus direct naar beneden geduwd. De 6 cellige lipo zit helemaal voorin i.v.m. zwaartepunt en ook nog eens een blok lood. Ik start dan ook met full up en bij het op de step komen, verminder ik dat langzaam, zodat hij rustig op kan stijgen.

    En inderdaad klopt het dat de overgang van de bodem naar de zijkant afgerond is. Degene die ze gemaakt heeft van styropor, glasweefsel en carbon had ze inderdaad helemaal mooi rond gemaakt. Hij had mij verkeerd begrepen. Ik heb het iets kunnen herstellen maar de hoek is inderdaad niet scherp. Dat driehoeklijstje is inderdaad een goed idee om te proberen. Daar heb ik nog niet aan gedacht.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Topic (laten) verplaatsen naar watervliegen?
    Met electronica heeft het niet veel meer van doen....
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Maar dat was zijn laatste vraag niet "lezers"...
    Ja hoor kun je best doen en zorgen dat je neus/vleugel niet een te grote hoek krijgt, dan overtrek je ook niet zo makkelijk en profiteer je alleen van de extra lift.
    Extra lift is ook extra weerstand, dus de weerstand van het water+ de extra weerstand van je flaps krijg je mee te maken.
    Ik heb bij diverse zwevers die redelijk snel zouden vliegen deze constructie ook gemaakt en komen idd eerder los met bv een sleep, na het loskomen meteen geleidelijk inklappen.
    Tijdens het vliegen op hoogte kun je een beetje experimenteren wat er gebeurd, je zult zien dat je ULM nog langzamer kan vliegen :)

    Prachtig ding trouwens, ik heb zoiets 1:1 , een tweezitter
     
  17. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Nu ga ik natuurlijk weer twijfelen. Ik denk dat ik het toch maar ga proberen. Eén van de aillerons in kanaal zes en eens kijken of ik het geprogrammeerd krijg. Futaba is en blijft lastig.

    En nog leuker dat jij een ultralicht 1:1 hebt.

    Groetjes, Erik.
     
  18. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Is deze ook van de grond te starten?
    Dan zou ik eerst wat experimenteren met de wielen en 0 flaps bij het starten, daarna op wat hoogte 5-10-15 graden selecteren en kijken wat er met z'n overtreksnelheid gebeurd.
    Als ie overtrekt als eerste de flaps/rolroeren weer op nul en dan pas corrigeren.
    Als je gewend bent aan de flaps het water op :)
     
  19. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Deze is eigenlijk bedoeld voor op het land. Ik schreef al dat ik toevallig een filmpje van een Oostenrijker, Walter Margreiter, zag die de Aerosport 103 ' mit Schwimmer' gemaakt had en na contact gehad te hebben met hem, heb ik hem ook op floats gezet. Omdat ik al heel lang met watervliegtuigen vlieg. En hij vliegt er fantastisch mee maar ik moet wel behoorlijk tegenwind hebben om los te komen van het water. Dus vandaar mijn vraag mbt het eventueel gebruik van flaps.

    De foto is niet geweldig maar het is voor mijn vrouw moeilijk om hem vliegend te fotograferen.
    IMG-20171015-WA0006.jpg
     
  20. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    IMG_20160915_130541.jpg
    zo is hij dus origineel
     

Deel Deze Pagina