hi 
zeer cool project, wat je beschrijft in post 17 klopt globaal.
ik ben zelf ook, eigenlijk doorlopend, met het ontwerp van een vleugel voor een kist op basis van een supra electro romp en staart sectie (heb ik al).
ik ga een f5b profiel gebruiken (tikje minder welving nog dan een gemiddeld f3b profiel) omdat ik weg ben van het steken met hoge snelheid na het vliegen met zo'n kist, met een lichte aandrijving (ariane v11).
thermieken ging nog ruim ok.
carbon vleugels, waarschijnlijk ook in vacuum bag methode. licht overelliptische vleugels, 1 profiel, geen verdraaiing.
verdraaiing in thermiek zoals je al schreef door de binnen flaps iets meer uit te slaan dan de buiten.
lierstarts alleen voor de lol, en thermieken gaat nog fijn.
ik gebruik javafoil, nur12d, en sinds kort ook xlfr5.
trouwens, het is wel fijn om vooral bij speed, de belasting op de romp door het moment klein te houden. wat bij kisten met flaps meestal gebeurd
waneer de flaps in de speedstand staan. (wat trouwens bij dat f5b profiel neutraal is, daardoor is de onderzijde "strak" en de grenslaag tot bijna achterin laminair en weerstandsarm, en die weerstand is veel zoals je al liet zien.
een profiel met meer welving zou aan de onderzijde een knik krijgen en de grenslaag zeg maar een 1/4 koorde eerder laten omslaan, en volgens mij had een laminaire grenslaag ongeveer 1/6 de weerstand van een turbulente.)
ik heb bijvoorbeeld eens een composiet profiel met briljante prestaties
"geknipt en geplakt", maar met zo'n negatief moment/drukpuntverschuiving dat waarschijnlijk de voordelen teniet worden gedaan door de zware romp en groot stabilo. echter wel een gigantisch liftbereik. tot dusver laat ik die even in de vitrine ;p
maar mijn vleugel krijgt erg veel v-stelling naar f3b maatstaven, en daar wou ik nu juist even iets over zeggen.
die slip is niet noodzakelijk voor het effect van v-stelling.
wanneer een kist in een niet veranderende bocht vliegt, is het meestal het
beste om met het richting roer de slip te minimaliseren, en vervolgens
met het rolroer te voorkomen dat de kist de binnenvleugel laat zakken.
een kist met alleen richtingroer zal altijd slippen in zo'n bocht (eigenlijk niet heel erg voor de prestaties hoor) ter vervanging van het tegen-rolroer.
als de kist genoeg v-stelling heeft (en een niet al te groot kielvlak) en er nu iets verandert van buitenaf, zal er wel een tijdelijke slip optreden, waarmee de vleugel zelfstandig de oorspronkelijke bocht zal herstellen. bij minder v-stelling zal men de bocht zelf moeten corrigeren. maar tot dan komt die slip er nog steeds.
ik kon de snelheid en nauwkeurigheid van dit herstellen indrukwekkend zien met een 2 as slowfly zwever, je kon soms echt zien hoe de vleugel miniem bewoog rondom de gemiddelde positie. dit was een zelfontworpen volkomen vrijevluchtstabiele rc electro reuzenchuck. het thermiekte erg erg fijn, al zeg ik het zelf.
een vleugel met minder v-stelling beweegt natuurlijk ook, maar dan komen de bewegingen niet op 0, maar een random, andere positie zeg maar.
het leek echt net of er een klein computertje de kist stabiliseerde. (natuurlijk, vanuit een bepaalde positie gezien is een vliegtuig een analoge aerodynamische computer, compleet met al dan geen feedback en all, maar dat even terzijde)
(dit is trouwens ook heel goed, maar veel minder betrouwbaar dan aerodynamisch, met een gyro te doen http://www.rc-soar.com/tech/spiral.htm ,
hier staat het hele gebeuren trouwens vrij uitgebreid beschreven)
maar voor f3b is veel v-stelling niet gunstig, vooral bij de speed laps, sturen gaat dan te langzaam, of met veel weerstand, en waarschijnlijk niet strak genoeg.
rechtuit steken gaat echter nog bijna net zo goed.
vind je het ok als ik nog wat meer over mijn plannen en visies vertel?
misschien kan er een mbf collaboratie uit voortvloeien ;p
ik heb zelf nog een hoop leren op het gebied van lamineren.

zeer cool project, wat je beschrijft in post 17 klopt globaal.
ik ben zelf ook, eigenlijk doorlopend, met het ontwerp van een vleugel voor een kist op basis van een supra electro romp en staart sectie (heb ik al).
ik ga een f5b profiel gebruiken (tikje minder welving nog dan een gemiddeld f3b profiel) omdat ik weg ben van het steken met hoge snelheid na het vliegen met zo'n kist, met een lichte aandrijving (ariane v11).
thermieken ging nog ruim ok.
carbon vleugels, waarschijnlijk ook in vacuum bag methode. licht overelliptische vleugels, 1 profiel, geen verdraaiing.
verdraaiing in thermiek zoals je al schreef door de binnen flaps iets meer uit te slaan dan de buiten.
lierstarts alleen voor de lol, en thermieken gaat nog fijn.
ik gebruik javafoil, nur12d, en sinds kort ook xlfr5.
trouwens, het is wel fijn om vooral bij speed, de belasting op de romp door het moment klein te houden. wat bij kisten met flaps meestal gebeurd
waneer de flaps in de speedstand staan. (wat trouwens bij dat f5b profiel neutraal is, daardoor is de onderzijde "strak" en de grenslaag tot bijna achterin laminair en weerstandsarm, en die weerstand is veel zoals je al liet zien.
een profiel met meer welving zou aan de onderzijde een knik krijgen en de grenslaag zeg maar een 1/4 koorde eerder laten omslaan, en volgens mij had een laminaire grenslaag ongeveer 1/6 de weerstand van een turbulente.)
ik heb bijvoorbeeld eens een composiet profiel met briljante prestaties
"geknipt en geplakt", maar met zo'n negatief moment/drukpuntverschuiving dat waarschijnlijk de voordelen teniet worden gedaan door de zware romp en groot stabilo. echter wel een gigantisch liftbereik. tot dusver laat ik die even in de vitrine ;p
maar mijn vleugel krijgt erg veel v-stelling naar f3b maatstaven, en daar wou ik nu juist even iets over zeggen.
die slip is niet noodzakelijk voor het effect van v-stelling.
wanneer een kist in een niet veranderende bocht vliegt, is het meestal het
beste om met het richting roer de slip te minimaliseren, en vervolgens
met het rolroer te voorkomen dat de kist de binnenvleugel laat zakken.
een kist met alleen richtingroer zal altijd slippen in zo'n bocht (eigenlijk niet heel erg voor de prestaties hoor) ter vervanging van het tegen-rolroer.
als de kist genoeg v-stelling heeft (en een niet al te groot kielvlak) en er nu iets verandert van buitenaf, zal er wel een tijdelijke slip optreden, waarmee de vleugel zelfstandig de oorspronkelijke bocht zal herstellen. bij minder v-stelling zal men de bocht zelf moeten corrigeren. maar tot dan komt die slip er nog steeds.
ik kon de snelheid en nauwkeurigheid van dit herstellen indrukwekkend zien met een 2 as slowfly zwever, je kon soms echt zien hoe de vleugel miniem bewoog rondom de gemiddelde positie. dit was een zelfontworpen volkomen vrijevluchtstabiele rc electro reuzenchuck. het thermiekte erg erg fijn, al zeg ik het zelf.
een vleugel met minder v-stelling beweegt natuurlijk ook, maar dan komen de bewegingen niet op 0, maar een random, andere positie zeg maar.
het leek echt net of er een klein computertje de kist stabiliseerde. (natuurlijk, vanuit een bepaalde positie gezien is een vliegtuig een analoge aerodynamische computer, compleet met al dan geen feedback en all, maar dat even terzijde)
(dit is trouwens ook heel goed, maar veel minder betrouwbaar dan aerodynamisch, met een gyro te doen http://www.rc-soar.com/tech/spiral.htm ,
hier staat het hele gebeuren trouwens vrij uitgebreid beschreven)
maar voor f3b is veel v-stelling niet gunstig, vooral bij de speed laps, sturen gaat dan te langzaam, of met veel weerstand, en waarschijnlijk niet strak genoeg.
rechtuit steken gaat echter nog bijna net zo goed.
vind je het ok als ik nog wat meer over mijn plannen en visies vertel?
misschien kan er een mbf collaboratie uit voortvloeien ;p
ik heb zelf nog een hoop leren op het gebied van lamineren.
Laatst bewerkt: