Air China vs Ground control ... say again?

Da's pas een ' readback' zeg !

Op www.atc-comm.nl staan ook nog wat voorbeelden (tekst) die wat minder goed zijn afgelopen.

Mvg,

Marcelair

Ps, totaal irrelevant voor deze topic, maar toch, op 28 februari (2008 ja...)
komt er een stukje op het journaal geloof ik van de aller-aller-aller laatste Nederlandse 747 -
' Classic' met BWK. (de biologische versie zeg maar van het automatische motoren en brandstof regelen)

Wordt iemand met zo'n slechte kennis van Engels niet gerapporteerd? Anderzijds, ik vond de 'tower' wel erg Amerikaans.

Laatst bewerkt:
T'is ook een amerikaan he?

Zo, die heeft wat moeite met de readbacks, doet me denken aan de italiaanse piloot die de verkeerde parking op schiphol nam.

@ Ron.

Normaal wordt dat niet geraporteerd, tenzij de veiligheid in gedrang kom, er een incident of ongeval wordt veroorzaakt...... dus in dit geval........ hoop ik van wel eigenlijk.

cor

... Normaal wordt dat niet geraporteerd, tenzij de veiligheid in gedrang komt ...
Ik zou me voor kunnen stellen dat sterk aangeraden wordt om deze piloot op een vervolgcursus Engels te sturen of hem binnen de grenzen van China te laten vliegen, voor dat het mis gaat.

Ik zou me voor kunnen stellen dat sterk aangeraden wordt om deze piloot op een vervolgcursus Engels te sturen of hem binnen de grenzen van China te laten vliegen, voor dat het mis gaat.

In de luchtvaart moet het (helaas) meestal eerst misgaan voor er veranderingen komen:cry:

Je moet die Chinezen ook geen vragen stellen maar opdrachten geven met menu-nummers.
nummer 96: taxi to the ramp , met nasi
nummer 123 : give way to the Embraer on your left, met gado gado
nummer 145 : start up approved , met bami ;-)
nummer 56 : cleared for take-off with use of afterburner, met sambal

Djeezes, wat was die vent tenenkrommend slecht met z'n Engels, lolllllll
Ik denk dat die Yank op ATC echt wel een aspirientje nam na afhandeling van die bamboepiloot.

greetz,
Frank

Je moet nog goed uitkijken wat je zegt ook.. voor je het weet wordt het als bevestiging gezien in plaats van vraag..

"are you cleared for takeoff?"
"ok cleared for takeoff, taking off"

ach, in t Chinees-Engels maakt het niet zoveel uit of je piloot of piraat bent...

Pirate wordt vanzelf pilate ;-)

greetz,
Frank

Vanaf Maart dit jaar , is het verplicht voor Piloten en Air traffic controllers om een test af te leggen in engels; woordenschat, uitspraak, struktuur en hoe vloeiend er gesproken word. (ICAO only).

cor

Splaakploblemen...

The International Civil Aviation Organization (ICAO) has recognized the importance of improving communication between pilots and air traffic controllers. All pilots who fly internationally and all air traffic controllers who provide services to international flights are required to reach a minimum level of English language proficiency, defined as Operational Level 4. This level must be demonstrated by March 5th 2008.

De bevoegdheid om de radio te bedienen is onbeperkt geldig, typisch een probleem wat bij de opleidingen moet worden opgepakt. Kan me niet voorstellen dat deze trainingen zomaar overal toepasbaar zijn, of ze moeten het gaan doen in de trainingstijden van vliegers ?

Zit je net lang en breed lekker voorin, kun je om het halfjaar de simulator in, je multi-engine aantekening om het jaar vernieuwen, je type-bevoegdheid om het jaar vernieuwen, om het jaar (of later) naar de vliegerarts.
En, naar de taal-test natuurlijk !

Vanaf Maart dit jaar , is het verplicht voor Piloten en Air traffic controllers om een test af te leggen in engels; woordenschat, uitspraak, struktuur en hoe vloeiend er gesproken word. (ICAO only).

cor

Om de 3jaar had ik ergens gelezen dacht ik?

cor

Werd hoogtijd want die luchtverkeersleiding in Frankrijk, dat was engels op zijn frans :hammer: ps voor de "locals" (het Parijs Toussus/ en niet alleen daar) was de ATC gewoon in het frans.

Back