Airboat bouw- vraag over setup

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door FabiFlies, 2 aug 2017.

  1. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben van plan om een airboat van balsa te gaan bouwen, die ik uiteindelijk ook als een baitboat wil gebruiken.
    Het wordt 75 cm lang, 30 cm breed en 7cm hoog bij de achter kant en 8 cm in het hoogste punt. uiteindelijk wordt gelakt met yacht lak. Ik denk dat klaar om te vaaren zal die in de buurt van 1 kilo wegen
    Omdat ik helemaal geen verstand van boten heb, wou ik vragen of ik goed bezig ben, voordat ik onderdelen ga bestellen. Ik heb zo een beetje alles opgezocht en ben van plan om 60amp reversing esc van aerostart, 205watt 21amp 1400kv motor van turnigy met 7x4prop erop, en 3s lipos voor die boot te aanschaffen.
    Ik wil geen racer van maken, maar ik wil ook zeg maar genoeg power hebben. Weet iemand of dit setup voldoende zal zijn om die boat boven water spiegel te krijgen en lekker kunnen varen?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ieder heeft natuurlijk zijn eigen voorstelling van een airboat. Voor mij is dat een door een propeller aangedreven boot en ik vraag me daarbij af wat een omkeerbare regelaar dan voor zin heeft. Natuurlijk kan je daarmee de propeller achteruit laten draaien, maar sturen is er dan niet bij. Een baitboat is voor mij een voerboot en geladen met voer niet in plané te krijgen. En niet zo handig als je alleen maar vooruit kunt varen. Of mis ik misschien iets. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een airboat is geen voerboot. Zoals Klaas al zegt: als het ding geladen is met voer komt 'ie écht niet vooruit en ben je alleen maar ampere's aan het verbranden. En als je 'm alleen maar wilt gebruiken om je lijnen op een goeie plaats te krijgen: die ventilator achterop lust heel graag dunne vislijn.
    Kijk eens naar de commercieel verkrijgbare voerboten; ze zijn niet voor niets op die manier gebouwd. Probeer dat romp-idee (catamaran) te bouwen. Lood-accu's voor gewicht (en dus stabiliteit), langzame, krachtige motoren, goede (messing) schroeven en vooral: goed ingebouwde apparatuur. Want die commerciele voerboot-fabrikant maken er een elektronische nachtmerrie van.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb twee weken terug zo een ding uit schuim gesneden en binnen paar uurtjes in elkaar gelijmd. Zit er electoronica van onbekend vliegtuig in en je kan rond 1 kilo bolies in kwijt. Werkt perfect, maar voor de hoofd project heb ik andre systeem bedacht. Reversing esc is alleen voor nood. Als ik 400 honderd meter verder met me neus in de riet zit, hoef ik niet te zwemmen. Kan ik altijd motor op achteruit zetten om spellng voor de bocht krijgen
     
  5. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Hier doet de zwarte kracht al de werk. met 1 kilo voer had die geen enkel probleem, en hebt helemaal geen last van drijvende taken, plantjes etc. Ook makkelijk om lijn weg te brengen, als je die onder water houdt. Voor die balsa ontwerp wil ik opzet stuk voor op de vorkant maken met twee kip bakjes. Als ik voeren wil, hele ding met ingebouwd servo zet ik met 4 moeren vast op de vorkant van de boot. En als ik beetje for fun zal willen varen, haal ik het eraf en ik heb gewoone rc airboat
     
  6. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    En als ik bij deze besturing systeem blijf, kan ik ook achteruit sturen
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met alle respect, maar ik kan er geen chocola van maken. Als jij op 400 meter die boot nog kunt zien heb je haviksogen. Mijn scheepjes worden al heel klein op 40 meter afstand. Maar die zijn ook maar 90 cm lang. Wens je veel bouwsucces, vaarplezier en goede vangst natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Normaal vlieg ik met helis, dus heel vaak op groot afstand. Op gegeven moment raak je gewent:). Bovendien bij de boat kan ik altijd stick los laten en rustig probeeren uitkomen als ik orientatie kwijt ben, het gaat toch niet zinken;). Met helis helaas niet zo eenvouidig
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dus jij beweert met droge ogen een object van 75 x 30 x 7cm op 400 meter te kunnen zien? Oh, in de lucht lukt dat misschien wel, maar ik geef je op een briefje dat je op 200 meter op het water al niet meer kan zien wat voor of achter is. Hoe ik dat weet? Door 35 jaar te varen met modelschepen, variërend van een S-Boot van 25cm lang tot een Titanic van vrijwel 2 meter.
    Veel succes met je "project"; je bent de zoveelste voerboot-"schipper" die met de meest fantastische ideeën komt die uiteindelijk op niets uitlopen.
    Van mij zul je geen last meer hebben.
     
    ron van sommeren en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ach, Visserslatijn is niet aan banden te leggen Roel. Ik heb jaren ervaring om met echte schepen te mogen varen en op een navigatiecursus geleerd wat wel en niet op verschillende afstanden te onderkennen valt. Laten we het er maar op houden dat eenieder het op zijn eigen manier beleeft en verwoordt. En soms is het beter om iemand zelf zijn grenzen te laten ondervinden. Maakt niet uit of het om hobby of werk gaat.
    Hoofdzaak is dat we er plezier aan beleven en dat doen we toch zeker! Althans zo vergaat het mij. En in de modelbouw heb ik, even rekenen, ongeveer 60 jaar ervaring. Ervaring in het begin opgelopen met builen en schrammen. Verstand komt met de jaren, dus nu doe ik mijn voordeel met kennis die een ander spuit op het Forum. En af en toe probeer ik een ander te "helpen" door te vertellen waar en waarom het bij mij mis ging. Maar gelukkig ging er ook een hoop goed. Dat hebben we dan ook maar vastgelegd. En een ieder die wil mag daar zijn voordeel mee doen. Gelukkig zijn er ook die het lezen en proberen te begrijpen. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In mijn kennissenkring is ook een visser die met een voerboot "werkt". Op kleine wateren, vijvers en sloten bijvoorbeeld, worden de afstanden over het algemeen veel te groot ingeschat. Zo wordt bijvoorbeeld gedacht dat een "sloot" wel 20m breed is. In werkelijkheid is het niet veel meer dan 12m en als je dat dan zegt wordt daar zeer ongelovig op gereageerd. Op grotere wateren, een flinke plas of een brede rivier bijvoorbeeld, komt ook het omgekeerde voor. Over zo'n plas wordt dan gepraat alsof hij maar net 100m groot is terwijl het in werkelijkheid wel 400m is. En dan wordt er beweert dat ze met hun werphengel tot over de helft van de afstand kunnen komen. Wel als dat 50m betekent zou dat wel kunnen maar 200m kan je echt vergeten. Ook dat wordt natuurlijk niet gelooft. ;)
    Een tijdje geleden was ik met die kennis bij de grote plas bij mijn woonplaats. Die plas is ongeveer 400m breed en om en nabij een kilometer lang (google earth). Ergens halverwege zwom een "vreemde eend". Dat was dus op iets van 200m afstand. Hij zag een stipje maar kon niet zeggen wat het was, ik kon wel zien dat daar een eend zwom en dat hij anders gekleurd was dan de "normale" eenden. Herkennen kon ik hem echt niet. Later heb ik hem dichter bij de kant gezien en herkende hem toen wel, het was een Carolinaeend.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Enkele jaren geleden stond ik aan de waterkant met een slepertje toen er een groepje vissers stopte met de wagen.
    Uit de koffer haalde die een gloednieuwe voerboot ,die morgend gekocht en gingen dat testen.
    Had zoiets nog nooit van dichtbij gezien en ging een kijkje nemen naar hun voerboot.
    De eigenaar zo fier als een gieter beweerde dat dat ding over de duizend euro had gekost en het beste was dat men kon kopen ,trots opende hij zijn boot om de elektronica te tonen aan die knoeier met zijn rc slepertje

    Tja, ik schat dat daar voor ongeveer 150 euro Oosterse elektronica en motoren in zat ,zender inbegrepen.
    Die gast werd plots een heel pak minder fier toen ik het hem uitlegde dat wat er in zat niet echt kon beschouwd worden als kwaliteitsmateriaal.
    Die dacht dat hij een zender in zijn handen had van honderden euro's,heb hem dan maar de site op een briefje geschreven waar hij de waarde van dat ding exact kon opvragen.
    Veel gevloek gehoord toen ze hun voerboot terug in de koffer staken.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    ... posten hier is helemaal zinloos. Bla bla ervaring, bla bla jaaren bouwen. Niets meer als erg opgeblazen ego. Ik vroeg toch helemaal niet of jij of jij iets kan of niet kan zien. Vraag was simpel: is er bovengenaamd setup voldeoande voor een kilo zwaar airboat, meer niet. Blijkbaar is het te veel om gewoone atwoord van ervarend modelbouwers te verwachten
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geef je groot gelijk. Je vraagt TEVEEL! En zo de kennis er is op het Forum zul je het zelf moeten zoeken. Het is niet zo dat je onmogelijke wensen neerlegt en denkt dat een ander die snel even invult. Neem de moeite om bouwverslagen te lezen en je zult zien dat daar meestal goed advies wordt gegeven. En sommige dingen, waarvan een ander zich geen voorstelling van kan maken, zal je zelf uit moeten vinden. Denk dat je eerst eens bij jezelf te rade moet gaan of je vraagstelling reëel is. Of anders je voorstellingsvermogen. Dus klaag niet dat er geen advies is. En net als met Roel, ook van mij zul je verder geen last meer hebben. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ik vraag is niet onmogelijk. Het is juist super simpel. Ik heb een motor die met bepalde prop erop zal mij 1100g stuwkracht leveren. Ik vraag of het genoeg voor een kilo zwaar airboot is. Dus als je zoiets ooit gebouwd hebt, dan weet je ook wat voor motor en prop je hebt en wat voor stuwkracht krijg je van je setup. In dit geval is mijn vraag beantwoorden kwestie van een zin posten. En jullie maken hier
    een beetje abracadabra van
     
  16. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    kort antwoord: nee, gaat niet werken!

    groet,

    Erik
     
  17. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
  18. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor niets heren:)
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, laat ik dan ook maar eens mijn mening geven.
    Ik ben nogal van de onmogelijke projecten die dan toch blijken te werken.
    Ik ga het ook niet hebben over wat je wel en niet op afstand kan zien, dat ligt ook heel erg aan de kleur.
    Ik heb zwevers van 180cm span met een vleugelkoorde van 15cm op 1000 meter hoogte gehad en kon ze nog enigszins zien terwijl ik een deltamodel van 80cm al bij zo'n 400 meter kwijt was.
    Bij m'n heli was ik al bezorgd als ie zo rond de 200 meter ver was, maar ja, heli's zijn ook niet gemaakt om te vliegen,

    Ik vind de prop die je gaat gebruiken erg klein, groter en langzamer draaiend is beter.
    Ik weet niet wat voor motor je gaat gebruiken en hoe je de sturing gaat doen, zo te zien vectorsturing.
    Ik zou een 9 inch prop nemen met bijbehorende motor, dan kan je eventueel ook nog een 3 blads nemen.

    Dan het probleem dat ik zie.
    Het wordt te licht.
    Hij moet IN het water liggen, niet erop.
    Bij de man in het filmpje is het windstil, dat is zeldzaam in Nederland.
    Dus als ie te licht wordt dan waait ie weg, beetje als een hovercraft.
    En je moet ook flink wat vermogen over hebben om tegen de wind in te kunnen varen.
    Ik zou 2 hele kleine kieltjes aan de achterkant maken of een soort schaatsjes van 5mm hoog vanaf de helft van de boot naar achteren zodat hij enigszins blijft sporen als hij snelheid heeft en niet opzij waait.

    Om gewicht te krijgen zou ik een loodaccu nemen.
    Ik gok (natte vingerwerk) dat je voor een boot van 3 kilo zo'n 1000 gram stuwkracht nodig hebt.
    Met die verhouding trek je ook makkelijk een vliegtuig over een drassig veld.

    Tot zover mijn visie.

    Ik zie niet waarom het niet zou kunnen werken, of het stuurt zoals je hoopt dat het stuurt valt nog te bezien.

    Gert-Jan
     
    FabiFlies vindt dit leuk.
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Wat je hierboven doet is een heleboel bluf neerplempen en adviezen van ervaren afdoen als onzin. Da's prima, moet je lekker zelf weten.
    Maar: waarom stel je dan vragen als je niet bereid bent antwoorden van mensen die hun sporen in de modelbouwwereld verdiend hebben, serieus te nemen?
    Ik zou zeggen: lekker gaan bouwen en overtuig me maar van je gelijk. Ik zal de eerste zijn die m'n excuses aan je aanbiedt. Maar ik denk niet dat het zover komt.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina