Airboat (stepped hull)

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Ik ben m'n eerste zelfbouw bootje aan het bouwen, en dacht dat het wellicht leuk zou zijn hier m'n voortgang / ervaringen neer te zetten..

Zoals de titel zegt: het is een airboat, met een stepped hull.. Ik had wat eerdere bouwdraadjes hier (en op andere sites) gezien, en dit leek me een leuk type boot..
De stepped hull is eigelijk vooral om het bouwen interessant te maken.. Maar het leek me ook aanmerkelijk minder weerstand te hebben op het water / grond..

Ik heb de boot zelf ontworpen, maar hij is grotendeels afgekeken van deze:
CLICK

Mijn voortgang so-far dan:

Stap 1: de zijspanten en enkele ribben (uiteraard Na alles uitgetekend en berekend te hebben)
20120823_125111.jpg

Stap 2: de bodem in lagen opbouwen.. Hier heb ik de eerste 2 stukken erop zitten
20120823_232524.jpg

De houtprofielen heb ik gebruikt om het geheel in rechte vorm te fixeren..

Zijaanzicht:
20120823_232607.jpg

Weer een laag erop
20120824_230246.jpg

De plakbandjes zijn tijdelijk omdat ik handen tekort kwam..

Vooraanzicht:
20120824_232242.jpg

En het laatste stuk van de bodem zit er op
20120825_022414.jpg

Hiermee een water-test gedaan en het geheel was zomaar in 1x waterdicht :)

*Word vervolgt*

Als jullie tips hebben, of denkfouten in mijn ontwerp zien, dan hoor ik dat zeer graag! :)

* update 29-08-2012 *

Plaats van motorsteunen & maten ervan uitgetekend..
20120826_160714.jpg

Deksel uitgesneden en accu-steun gemaakt
20120828_020314.jpg

20120828_020413.jpg

Motorbevestiging uitgezaagd & testfit (hij zit hier idd nog scheef)
20120828_020239.jpg

Dek vastgelijmd.. Electronica geplaatst.. Stuurservo geplaatst
20120828_162608.jpg

Motor geinstalleerd
20120828_165712.jpg

Roeren geïnstalleerd & magneten om het deksel vast te houden
20120829_002600.jpg

Done!
Inclusief 3300 mah 4S lipo weeg hij nu 900 gram

Maak nog even een kapje over je servo heen, zo gaat hij meer water happen dan hij lekker vindt denk ik. Voor de rest: Leuk gedaan! Tijd voor een filmpje zeg ik ;)

Thanks voor de reactie & tip!
Ja.. de servo.. Ik had nog een water-proof servo liggen, maar die is veel te groot (1/8 auto).. Ik heb de servo Wel een plasti-dip & marine-greace behandeling gegeven.. Maar echt waterdicht wordt het inderdaad nooit.. Ohw, er zit een waterkeringetje omheen, voor als er wat er over het dek stroomt..

Maar bedoel je een kap waarmee ik de servo echt helemaal afsluit?

Yep.. Ik heb de boot net gister-avond afgemaakt.. Ook even een water-test gedaan.. En even over de vloer gevaren.. Dat ging alemaal prima :)
Filmpje volgt binnenkort

Ik bedoel een kapje dat aan de voor-, zij- en bovenkant afsluit, en voor zover mogelijk ook aan de achterkant (ruimte laten voor de roerbediening natuurlijk...). Je wil je servo toch zo droog mogelijk houden lijkt mij.

Inmiddels heb ik een servo-box gemaakt :) (nog geen foto gemaakt...)

Wel nog een fototje van m'n paint-job :)

20120830_101246.jpg

Zooo.. inmiddels heeft hij ook gevaren.. Dat ging zeer goed eigelijk! Precies het vaargedrag dat ik voor ogen had..
Op volle snelheid (hij gaat best Hard) vloog hij helaas wel een keer over de kop.. Vreemd genoeg vond de (brushless) motor een waterbad prima :|
Daarna enkele stenen in de boot gedaan.. Daarmee was het flippen opgelost :)

Haha :D okee okee!
Eerst het backflip flimpje dan :)

Laatst bewerkt door een moderator:
In dit filmpje is de boot verzwaard met 2 stenen.. (vuist grote stenen)

En nu wat netter gedaan.. 200 gram aan staalprofielen op ongeveer 30% van de voorkant

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, jammer van dat extra gewicht in de boot, het haalt de snelheid er wel echt flink uit.

Wat gebeurt er als je je accu verder naar voren legt, eventueel helemaal in de neus? Op zich zat de snelheid in dat eerste filmpje er wel echt prima in!

Ja.. die stenen waren Echt te zwaar.. Daarmee werd hij te langzaam.. Met de 200gram (3e filmpje) is de snelheid er Wel weer (uiteraard Iets minder dan zonder gewicht)..

Ja ehmm.. Achterin is Ook wat gewicht nodig om te zorgen dat de prop de boot niet over de kop trekt.. En hij gaat ook te veel sliden in bochten anders..

M'n plan is nu: voorop een spoiler (lees: vleugel) met een gyro, die de hoek groter maakt, als de neus omhoog komt..
Dat is qua bouwen / afstellen leuk, en inderdaad zint mij extra gewicht ook niet...

Hehehe dat sliden/driften is nou juist net de lol van airbootjes :D
Ik zou toch nog een paar keer gaan proberen zonder extra gewicht, en eerst eens gaan schuiven met je spullen. Het is m.i. een balanskwestie, namelijk.

Okee, ja uiteraard :) Het sliden IS inderdaad ook leuk :) .. Maar m'n brouwsel gaat half-gas al vrij snel en dan worden bochten onoverzichtelijk groot :$ (gisteren lekker stukje mogen zwemmen omdat ik in et riet vast kwam te zitten :D)

Allright.. Ik ga eens zien wat het naar voren plaatsen van de lipo doet.. Het is een redelijk grote/zware (4S 3300mah) ding.. Dus heeft een aardige invloed, zou ik denken.

In dat geval is het misschien handig om een Springer Tugje te bouwen met een vangarm er op, kan je je airboot daarmee uit het riet sjorren zonder natte voeten (en benen, en lijf... ;) ) te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als je gaat schuiven met de accu, op zo'n mega licht bootje heeft dat nogal impact inderdaad.

Overigens kan je, om dat glijden iets tegen te gaan, ook een heeel mini mini skegje monteren, dat scheelt ook al flink. Je moet hem vooral niet al te groot maken, dus echt een kleintje.

Ik heb vorig jaar zelf een klein airbootje gemaakt van balsa, met de motoren van zo'n goedkoop Conrad-tweemotorig-prulvliegtuig, en zonder skegje was die met de belabberde besturing (aan-uit van motoren) botweg niet te varen. Met een skegje van 3mm hoog, over het hele stuk vanaf de step naar achteren, gleed hij nog steeds wel maar al een stuk controleerbaarder. (bootje zelf was 25cm lang en heb ik van de winter op ons terras - toen ijsbaan - kapot gevaren door hem een paar keer ongenadig hard over de kop te laten vliegen... tegen de tuintafel aan..)

Een 3mm skegje.. Hmm I like that! Dat klinkt inderdaad goed.. Wat voor'n invloed had dat dan op de wendbaarbeid??

Oei.. En de jouw was een stuk korter, maar niet veel lichter (?) De mijne is 80cm en nu net Iets over 1Kg (met alles derin)..

De accu zit inmiddels 13cm verder naar voren.. Het zwaartepunt is daarmee ongeveer 10cm naar voren verschoven ook.. Verder naar voren verplaatsen wil niet, zonder het dek te slopen.. Wat ik uiteraard liever voorkom, als Dit genoeg helpt :)

Haha! Vermakelijk verhaal was dat :) Zonder meer een goede manier om toch nog fun te hebben van dat soort overgebleven onderdelen :)

Die van mij woog 200gr ongeveer... Klein licht pestdingetje en ook alleen maar gebouwd "omdat het kon". Maar zonder skeg en met die rotbesturing ging hij direct achterstevoren zonder dat ik ook maar een kans had om een gecontroleerde drift in te zetten oid.
Daarop heb ik eerst een grotere skeg er onder gezet, oplopend van 3mm bij de skeg tot ongeveer een cm achteraan, maar dan werd het een suf ding. Snelheid ging er uit door de extra wrijving (vergeet niet: 2 kleine prulmotortjes, dus praktisch geen vermogen) en de bochten werden als op een normale boot, gewoon rondjes varen. Toen heb ik er een heel groot stuk afgesneden totdat het alleen een randje bleef, dat ging al een stuk beter.
Zie het meer als een soort van strake die je er op zet, zo groot ongeveer. Groter en je boot gaat railtje lopen, of misschien rechtuit hoewel ik dat niet zo verwacht.

Airbootjes nodigen uit tot experimenteren en lekker klooien :P

Hallo DRC,

Zoals Sets al zei, is het goed varen van een airboot een kwestie van de balans goed krijgen, in combinatie met een goede romp.

Wat de rompvorm betreft heb je jezelf een beetje in de voet geschoten, door de romp naar achteren toe te verjongen.

Het ontwerp van Alex is op de smaller wordende neus na gewoon recht, hij heeft er al een aantal gemaakt, dus dat is met een reden gedaan.
Als je de airboot ontwerpen op het internet ziet, dan zul je geen rompen vinden, die aan de achterkant smaller zijn dan in het midden.

De boot vaart nu zelfs met ballast te ver achterover, de romp heeft achteraan te weinig steun.
Als er geen steps onder zaten, zou 'ie achterstevoren beter varen...

Gelukkig kost Depron niet zoveel en is een nieuwe romp gauw gemaakt.

Groeten, Jan.

Back