Airboot vraagje (rompvorm?)

Het leek mij leuk een aribootje te bouwen, dus een stukje triplex genomen en m'n electro van m'n vliegtuig afgehaald.
Hoewel een beetje gewaarschuwd heb ik de romp van piepschuim gemaakt, een beetje afgeschuind en testen maar...
Nu komt ie niet uit het water. Sterker nog, de punt wordt bij volle snelhied juist in het water geduwd. Als ik het piepschuim omkeer (bredere voorkant) krijg ik 'em soms/net uit het water, maar niet zoals het hoort. Hij gaat er dan wel als de brandweer vandoor.

Ik heb ook al geprobeerd om de onderkant gladder te maken door het met tape te beplakken, maar dat lijkt nauwelijks iet uit te maken. Zit het in de vorm van de romp, stand van de propellor of.....
Waar zit mijn fout in?

photo

(krijg de link naar de foto er niet goed in hieronder de link:
Picasa-webalbums - Ernani - airboot

Bigboat bedankt voor je reactie. Volgens mij had ik dezelfde al eens bekeken. Lijkt me ook aardig, maar ik was eerst op zoek naar iets wat makkelijk over waterplanten kan enzo, dus met luchtroeren.
Wat kan ik doen tegen het kleven? Ik dacht zelf om er iets van een V-vorm van te maken, maar of dat werkt weet ik niet en al helemaal niet wat voor vorm precies.

Laat het waterroer weg en zet op de driepunter twee luchtroeren......
De achterkant (spiegel) moet echt haaks zijn als je een platbodem maakt.
Aan de ronde kanten blijft ook het water plakken en wordt mee gezogen = extra gewicht aan de boot.
Je zou nog lengte gleuven kunnen maken, maar die moeten dan wel rechthoekig zijn.
En anders heb ik op mijn website nog wel een bouwbeschrijving voor je staan.
Klik op foto om deze te vergroten

OK bedankt.
(volgens mij had ik je beschrijving al eens globaal gelezen om een idee te krijgen)
Uit je verhaal lees ik dat vooral een vierkante vorm belangrijk is, met rechte spiegel. Daar ga ik dus mee beginnen, ik kan makkelijk de onderkant vervangen omdat de motor en electronica op het triplex dek zitten.

Verder valt me nu op bij je beschrijving dat de boeg als het ware doorloopt tot iets onder de bodem. Is dat toeval, of is dat juist bedoeld om het kleven te voorkomen?

Heb je nog tips voor de zijkanten, moeten deze ook recht zijn, of moet ik deze iets afronden?

Dat triplex is veels te zwaar allemaal !

Motorsteuntje van triplex maakt niet uit, maar zou de rest liever van 3mm depron maken(alleen de roeren wat dikker).

Ligt gewoon te laag in het water

Laatst bewerkt:
Die zgn *step* zit erin om het water van de bodem te *lossen*.
De zijkanten kan je op vele manieren uitvoeren.
Haakse kanten sturen de boot wat scherper terwijl ronde of schune kanten de boot wat zijdelinks laten glijden.
Wanneer je het dek van gegolfd kunststof maakt (je ziet soms wel eens van die tijdelijke reklameborden om lantaarnpalen heen gevouwen, dat spul bedoel ik) en de drijvers van foam, dan kan je een mooie lichte drie punter bouwen die ook nog eens sterk genoeg is.

Oke, bedankt ik krijg een beetje het idee.
Die driepunter komt er ook nog wel, en dat triplex gaat er straks ook wel af. Maar een beetje eigenwijs wil ik toch wel zien dat ik 'em uit het water krijg, dus denk ik eerst aan een step maken.

Voor dat zgn golfplastic kan je ook naar die borden van makelaars kijken die ze als uithangbord gebruiken.
LET OP.......een step werkt alleen als de boot snelheid kan maken, anders werkt het als rem !!

Ik zou de voorkant nog iets vloeiender maken zodat het water er sneller onderdoor gaat, bij het optrekken zie ik nl een boeggolfje.
Je kan dan ook de motor nog iets naar achter dompen zodat je meer afzet op het water hebt.
Voor de rest vind ik dat je het al aardig voor elkaar hebt.

Ik zou de voorkant nog iets vloeiender maken zodat het water er sneller onderdoor gaat, bij het optrekken zie ik nl een boeggolfje.
Je kan dan ook de motor nog iets naar achter dompen zodat je meer afzet op het water hebt.
Voor de rest vind ik dat je het al aardig voor elkaar hebt.

Oke, bedankt. Ik zal de voorkant een stuk schuiner maken, want dat 'golfje' remt enorm. De motor is wel lastig want die steun verstellen had ik geen rekening mee gehouden (alles zit muurvast gelijmd).

Back