Airbrush beginnersperikelen

• Topicstarter Topicstarter calypso
  • Startdatum Startdatum
C

calypso

Guest
Net mijn eerste oefenstukjes met een Badger airbrush en Humbrol verf gedaan; de balsa binnenkant van mijn airboat (voordat ik ongeoefend mijn Calypso ga verknallen).

Het viel niet mee :? . Dus wie heeft er nog wat tips/antwoorden, zoals:

- Wat is de goede mengverhouding Humbrol/verdunner. Ik heb suggesties gelezen waarin staat dat het mengsel de dikte van melk moet hebben, maar ik ben meer het type van x delen verf, y delen verdunner.

- Wat is goede verdunner? Ik heb specifieke verdunner bij de Humbrol gekocht, maar ik vermoed dat thinner ook prima werkt. Klopt dit?

- De airboat is 65 cm lang, na twee lagen spuiten van een deel van de binnenkant, was de bus met lucht al op. Gaat dat echt zo rap of is misschien de verhouding lucht/verf niet in orde (te dik of te dun of zo).

- Wat ook op was, was het blikje Humbrol na deze twee lagen. Hoeveel oppervlak moet je kunnen halen uit een blikje?

- Als de bussen lucht echt zo snel leeg gaan, dan wordt een compressor opeens wel interessant, zeker omdat ik weet hoeveel er nog aan de Calypso moet worden gespoten (ik bouw een Calypso van hout van 1.30m).
Ik heb gezien dat bv. Badger veel verschillende compressors heeft. Welke is een goed en voordelig alternatief voor bussen lucht (ik heb de andere discussie op het forum gelezen, en ik denk niet dat ik mijn vriendin zo gek krijg dat ik de koelkast uit elkaar kan schroeven...)

- Kan ik niet beter de kwast pakken :wink: ?

Dank,

Twan

Twan

Zo'n Badger met een bus lucht is leuk voor een 1:72 vliegtuigje of zo, maar voor een Calypse van 1,30 meter schiet hij inderdaad tekort.
Een bus 'gebakken lucht' gaat niet lang mee, en bovendien 'bevriest' hij als je grote oppervlakken achter elkaar spuit. Daardoor heb je na een paar minuten spuiten ook geen druk meer, totdat de bus weer op temperatuur is gekomen. Dus mijn advies: als de Calypso voorlopig je enige project is: ga naar een bevriende modelbouwer en laat hem je schip spuiten. Als je van plan bent meer te gaan bouwen, overweeg dan een goede airbrush met een compressor.
Kijk eens op de site van Airbrush Services in Almere; Die heeft ook 2e hands spul in de aanbieding.
Met alle respect voor Badger: sommige artikelen van hen zijn beter geschikt voot 1:72 vliegtuigjes dan voor de grote oppervlakken die jij wilt gaan spuiten!

Roel

Ik gebruik elke verf die er maar is en verdun het of met water of met tinner, dat filter ik door een nylonkous (van vrouw gejat) en je hebt nooit een verstopping.
In het begin gebruikte ik luchtspuitbussen, maar nu heb ik een airpress compressor van de Gamma (kun je veel meer mee doen dan alleen airbrushen) met een regelventiel erop en dat werkt perfect.

- Wat is de goede mengverhouding Humbrol/verdunner. Ik heb suggesties gelezen waarin staat dat het mengsel de dikte van melk moet hebben, maar ik ben meer het type van x delen verf, y delen verdunner.

Dat is idd moeilijk te zeggen. het hangt af van de soort verf, de druk van je lucht. De meeste erxperts zeggen room of melk. Uit eigen ervaring weet ik dat je ongeveer 25 Psi moet hebben en de verf nogal aan de dikke kant. ( Soms moet ik met humbrol 50/50 verdunnen, soms maar tot 75/25) Best dat je voor jezelf een soort test apparaatje maakt. en daarmee de feeling ontwikkeld. Zo kritisch is het mengen nu ook niet. Ik heb dat uitgelegd op mijn eigen web-site bij de veel gestelde vragen.
Werk je met acryl dan is de mengverhouding 20 delen verf, 20 delen water en 2 delen acryl flow improver)

- Wat is goede verdunner? Ik heb specifieke verdunner bij de Humbrol gekocht, maar ik vermoed dat thinner ook prima werkt. Klopt dit?[/i)
Neen geen thiner!!!!!!! In engels literatuur staat " Terpentine" In Belgie beter gekent als white spirit. Thinner is voor cellulose verven geen enamels= soort olieverf.

- De airboat is 65 cm lang, na twee lagen spuiten van een deel van de binnenkant, was de bus met lucht al op. Gaat dat echt zo rap of is misschien de verhouding lucht/verf niet in orde (te dik of te dun of zo).
Beter dat je investeerd in een goed compressor. Niet die met een menbraan, maar die geluidsarme met een soort compressor als in een ijskast. en minstens met een reservoir van 2 l. en een druk regelaar. je verbruikt ongeveer 10-15 l/min aan lucht. bij een druk van +/- 25 psi .
Ga voor je compressor naar een vakhandel die doet in teken-schilder gerief en laat je goed voorlichten voor je koopt.

- Wat ook op was, was het blikje Humbrol na deze twee lagen. Hoeveel oppervlak moet je kunnen halen uit een blikje?
Met een airbrusch gebruik je meer verf dan met een borstel. Je spreekt van de calypso. Het spuiten in 3 lagen van de beide kajuiten vergen ongeveer één(1) potje humbrol.

ps Ik ben nu aan eer restoratie bezig van de calypso. van varend model naar statisch model met musea kwaliteit. :wink:

Hallo Beagle!

Jij weet er veel van, lijkt het. 8)

Waarmee noet je Humbrol nou wel verdunnen?

Met terpentine? :roll:

Wordt uit je antwoord niet helemaal helder . . . :?

jan.

Het kan me terpetine maar ik gebruik altijd wasbezine, dit is vluchtiger zodat je verflaag sneller droog is. Hierdoor heb minder kans op zakkers.

Back