Airbrush compressor idee

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Joost, 11 nov 2003.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    sinds kort ben ik, via een welbekend familielid van mij, aan een goedkope 'airbrush kloon' gekomen. Leuk, maar je hebt wel een compressor nodig :wink:
    Nou heb ik de beschikking over een 12V compressor gemaakt om banden, opblaaspoppen en andere speelgoedbeesten op te blazen. Dit apparaat heeft dus als doel om ergens lucht in te pompen, maar een constante druk geeft dit natuurlijk niet :( .

    nu was ik van plan om een soort 'opslagvat' te maken, die de compressor onder druk brengt, en waar ik dan onder een hoegenaamd 'constante' druk lucht uit kan halen. Ben toch niet van plan om minuten achter elkaar te gaan spuiten.

    d.m.v. een druk schakelaar die ik heb liggen (komt uit wasmachine volgens mij) wou ik de compressor bij bepaalde druk door negatieve feedback aan/uit schakelen.

    ziet er dan zo uit:

    [​IMG]

    zou dit werken? en heeft iemand een idee wat ik als 'opslagvat' zou kunnen gebruiken?
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Joost, of zo'n banden-opblaas-compressortje geschikt is, hangt af van het aantal liters per minuut bij welke druk geleverd wordt.

    Voor goed spuiten is 10L/min bij 2,5 atmosfeer overdruk een minimum vereiste....

    De betere compressors hebben een opslagketel, waar de lucht op een hogere druk opgeslagen wordt, via en drukregel-ventiel wordt de lucht met een constante druk (en voldoende liters) afgegeven naar de verfspuit...

    Vroeger (ca. 25 jaar geleden) gebruikte ik een autoband (kompleet met velg) als ketel samen een aangepaste koelkast compressor, dit voldeed redelijk/goed ..... veilgheidsventiel op 3bar maximaal..... in een redelijk grote autoband blijft de druk ook lang constant genoeg voor eenvoudig spuitwerk...

    Houdt er rekening mee dat "simpele" compressortjes welliswaar weinig luchtopbrengst hebben maar wel gevaarlijk hoge drukken kunnen bereiken van 10 bar of meer !!! , ontploffende ketels zijn bij die drukken héél slecht voor de gezondheid .......

    Dus bezind eer gij begint....
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik zie mezelf nog geen minuut achter elkaar spuiten, maar misschien gaat het wel minder snel dan ik me voorstel...

    daarom wordt de compressor uitgeschakeld bij een bepaalde druk. Zie in de tekening het 'druk schakel membraan'


    m'n vader kwam vandaag met het idee om een groot gewicht op een soort balg te laten drukken... neemt nog meer ruimte in ;)
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een gewoon airbrush compressortje, staat regelmatig een op marktplaats.nl
    houd dat eens in de gaten, laatst stond er een op voor 30 euro.
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Dikwandige pvc buis van de gamma werkt perfect als druk vat. Als daar gelijk twee doppen bij koopt het je een druk tank.
    gaatje in een dop en een omgekeerd vetiel er in en je hebt een overdruk beveiliging.

    simpel en het werkt
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    is zo'n buis 'groot' genoeg om de druk redelijk constant te houden?

    kan je dat gaatje in de dop met omgekeerd fentiel even uitleggen? Loopt hij dan niet standaard leeg? :roll:
    of loopt hij leeg bij bepaalde druk? een fietsbandventiel voldoet dan niet zeker?
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik zou dirk zijn advies niet zomaar aan de kant gooien, als zon vat klapt en de stukken pvc vliegen in het rond, zou ik niet in de buurt willen zijn.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @joost, één minuut spuiten is lijkt lang, maar als je b.v. en romp wilt spuiten moet je hem voor het beste resultaat in één keer spuiten, dus zonder onderbreking.......en gedurende het spuiten moet de druk/luchtaanvoer zo constant mogelijk zijn, om een mooi gelijkmatig resultaat te krijgen.

    een balg met gewicht lijkt leuk, maar realiseer je wel dat om 2,5 Atmosfeer/overdruk te krijgen er een gigantisch gewicht nodig is ... 250KG per DM² !!!! (dus wil je in een balg van 20x20 cm een overdruk van 2,5 atmosfeer krijgen heb je een gewicht van één TON nodig....!!!!)......

    afschakeling d.m.v. een druk(gevoelige) schakelaar lijkt mij onvoldoende veilig, een overdrukventiel blijft altijd noodzakelijk.....

    Een "artist" airbrush compressortje kant en klaar kost nieuw iets tussen de 150 en 250 euro...... (goedkoper is meestal "duurkoop" onvoldoende lucht en/of een "pokke" herrie) ..... alternatief als je (héél) weinig spuit bus "lucht" (en niet eens gebakken, prijs overigens wel.. :-( )
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en een gewone grote compressor met groot vat bij oa de praxis, 75 euro of iets in die trend.
    zit al een drukregelaar op, heb je alleen nog een olieafscheider nodig
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Zie op de IPMS webside "tips" om een koelkast compressor om te bouwen.... http://www.ipms.nl/tips/h08-5.html... uiteraard geheel voor eigen risico...... :blowup: ......
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Die pvc buizen worden normaal ook als compressorleiding gebruikt. En zelf bouw ik er Raket motoren van en die gaan tot een bar of 40.En blijven gewoon heel.

    Nu moet je een flinke compressor hebben om dat te realiseren.

    als je een autoband ventiel gebruikt gaat dat bij een bepaalde druk open en houd bij een doorlopen de compressor de druk redelijk constand.

    Die drukke zitten zo rond de twee bar en voldoen voor simpel spuit werk.

    Als je een duurdere compressor koopt zit hier meetsal ook een lucht /olie /water filter bij en die zal je in alle andere gevallen ook moeten kopen.

    anders krijg je van die ellendige spetter s in je spuitwerk.

    een druk van van een liter of 5 is ruim voldoende.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    waar komen die spetters dan vandaan? Ja, ik ben een echte :newbie: op dit gebied 8)
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Jost, lucht is niet water(damp)vrij, bij compressie/afkoeling zal er condensering in de ketel plaatsvinden, tevens "lekt" de compressor wat olie.

    Zit er water en/of olie in de lucht die door je airbrush gaat dat zal dit zich "mengen" (niet dus) met de verf .... dit geeft rare artifacten in het spuit-oppervlak .......vandaar een water/olie afscheider .....
     
  14. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Of een vuile of kromme naald(punt).
     
  15. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Beste mede bouwers,
    Wat zeer geschikt is als drukvat is een lpgtank uit een auto,voor weinig of voor niets te krijgen op de sloop.
    Deze is geschikt voor hoge drukken en heeft een redelijk volume.
    Pvc buis raad ik met HOOFDLETTERS af ik heb dit in het verleden ook niet kunnen laten en heeft bij breuk mijn gezichtvermogen in een oog gekost
    en vele scherven in m,n hoofd.
    Groeten ruud.
     
  16. francois

    francois Guest

    En watdenkt u van een gas flesje van kampinggas niet te groot en kan veel druk aan en is kompact genoeg om boven een frigo compressor of beter nog een diepvries compressor die is sterker.
    francois
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hmm, en hoe zou ik eventueel aan een lucht/olie/water filter komen? En wat zou zoiets kosten?
     
  18. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi joost,
    kijk eens op de marktplaats daar kocht ik er ook een vorige week.
    Een reduceerventiel met olie/waterafscheider van nordgen voor 10 euro.
    groeten ruud
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik krijg zo het idee dat ik maar eens eerst even rustig de ervaringen 8O van de jonge neef uit Zeeland afwacht, voordat ik zelf hier m'n vingers aan brandt . . . :wink:

    Jaap (= vader van Joost), hou je de boel een beetje in de gaten :roll: ?

    En laat die opblaaspoppen :roll: niet zo slingeren! :rolling: (zie eerste post Joost).

    Maar wel succes gewenst :p !

    jan
     
  20. francois

    francois Guest

    Beste Joost,
    bij ons in brussel ken ik een firma die alles verkoopt voor compressoren als wisselstuk dus geen kant en klaar.Ik heb eens de prijs gevraagd voor de euro en dit zou me dan een drie duizend frank kosten voor alles compleet, dus mannometer olie/water afschijder plus alle aansluitingen.
    francois
     

Deel Deze Pagina