airbrush fotoverslag:raptor 50V2 canopy (veel fotos)

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Gerard_nl, 28 feb 2005.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    In navolging van michel zijn logo kap hierbij het foto verslag van het spuiten van de fiberglass raptor canopy die ik spuit voor mede forum lid marcel.

    Hij wilde het design gespoten net als op mijn heli zat doen we samen de midair aanvaring hadden, het kleurenschema in de jason krause kleuren (bedankt marcel, daar zit het meeste afplakwerk in van allemaal :wink:

    Dit is de kap die het ongeveer moet worden:
    [​IMG]

    mijn vrienden de tools of the trade:

    Plamuur:
    [​IMG]

    primer:
    [​IMG]

    spuitplamuur:
    [​IMG]

    en uiteraard de andere verfbenodigdheden als
    -schuurblok
    -afplak tape van 3mm
    -afplaktape 25mm
    -afplak tape 40mm
    -schuurpapier waterproof 600
    -schuurpapier waterproof 1000, 1200, 1500 en 2000
    -wasbenzine

    de fiberglass kappen zijn van SAB http://www.sab-compositi.it/english/index.htm
    ik heb ze besteld bij www.modelbouwbloemendaal.nl omdat die SAB importeur zijn en mijn rechtstreekse mail aan SAB door hun beantwoord werd.
    In eerste instantie was ik niet echt blij met de kappen, spuitklaar zijn ze beslist niet, er loopt een flinke naad over de kap, waar flink extra werk inzit om die weg te plamuren en schuren, maar dat vat te overzien.
    De 2e kap was tijdens transport beschadigd en dat was ook een tegenvaller, na mailcontact met modelbouw bloemendaal, toch besloten de kap te houden en zelf maar de schade weg te werken, alhoewel het geen enkel probleem was de kap terug te sturen.
    Service van modelbouwbloemendaal was uitstekend !

    Hier fotos van de naad met plamuur erop, uiteraard heb ik eerst de naad goed vlakgeschuurd met de kap met schuurpapier van grit 600 OP EEN BLOK !!
    Schuur je met de kand dan schuur je er zo allemaal deuken in doordat je het schuurpapier om je vingers wind, ALTIJD een schuurblok gebruiken.

    Fotos van de naad:

    naad boven
    [​IMG]

    naad onder
    [​IMG]

    dan nahet schuren spuit je de naad in de spuitplamuur, ik gebruik die van alabastine, in wit, die schuurt gemakkelijk en kan met de fohn geholpen worden met drogen, zodat je na 2 min al kan schuren.
    Schuur deze stap waterproof, en dan zie je precies waar nog oneffenheden zitten.

    Deze uiteraard weer in de spuitplamuur tot het ellendige naadje overal weg is :D
    Ikzelf heb dan nog een dun laagje primer wit eroverheen gespoten, dit puur om alles mooi egeaal dezelfde kleur wit te krijgen, had ook lak wit kunnen gebruiken, dit is goedkoper en sneller droog.

    De kap dan spuitklaar:
    [​IMG]

    dan kan het aftapen van het motief beginnen:

    tape om het windshield:
    [​IMG]

    bij scherpe hoeken kan het voorkomen dat de tape niet goed aangedrukt zit net als in onderstaande foto:
    [​IMG]

    los dit absoluut op, de nevel kruipt overal tussen !
    hier is de tape goed aangedrukt:
    [​IMG]

    dan het design uittapen, goed symetrisch houden is lastig
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    tape klaar:
    [​IMG]

    zet ook aan de binnenkant de blauwe tape even vast met wat afplak tape, als tijdens het spuiten je tape ineens los fladdert is het huilen
    [​IMG]

    dan de kap even ingepakt in tape:
    [​IMG]

    dat is gemakkelijk met een flinke rol transfertape:
    [​IMG]



    dan snijd je met een scalpel mesje de plekken open waar je wilt spuiten, op de blauwe tape snijden:
    [​IMG]

    ik gebruik als lak createx auto air, dat is ook zowat de enige lak die je thuis kan spuiten omdat het op waterbasis is en niet stinkt.
    Je hele spuitewerk staat of valt met de opbouw van de lagen, SPUIT CREATEX ALTIJD DUN !!!!!!
    Zoniet, dondert het er straks allemaal weer af.
    Het eerste laagje erop misten:
    [​IMG]

    laagje 2
    [​IMG]

    laagje 3
    [​IMG]

    laagje 4
    [​IMG]

    oranje klaar, het is moeilijk te zien, maar het heeft een hele grove structuur, normaal bij createx, die lak is helemaal ontwikkeld op dat er blank overheen gaat als afwerking.
    [​IMG]

    dan gaat het hele riedeltje opnieuw, aftapen wat je niet wilt raken en opensnijden wat je gaat spuiten, in dit geval flour geel
    [​IMG]

    wederom, dunne laagjes, en die flour kleuren al helemaal, anders krijg je allerhande vlekken
    [​IMG]

    geel mist 2
    [​IMG]

    geel mist 3
    [​IMG]

    en dan is het geel klaar:
    [​IMG]

    weer intapen na het geel
    [​IMG]

    dan het paars spuiten, dit is een donkere metallic, die dekt prima in 2 laagjes
    overigens als de kleur erop zit, spuit ik over metallic altijd een laagje dunne blanke lak uit spuitbus (acryl motip) om het te beschermen tegen krassen etc, de metallics beschadigen vrij snel.
    Paars metallic had ik uiteraard niet op voorraad maar was snel in elkaar gedraaid met een snufje pearl rood, en metallic blauw, volgens geheim recept van de smid
    Verdunnen van de lak doe ik overigens met glassex, dat gaat goed en na het spuiten verdampt de alcohol snel en kan je dus goed doorwerken.

    [​IMG]

    dan is het zover dat we de canopy open maken:
    [​IMG]

    en deze een mooi kleurtje gunmetal metaalic geven:
    [​IMG]

    daarna heb ik de rand rond de canopy een kleurverloopje gegeven met verdund zwart, dat geeft een mooi diep effect dalijk met de blanke 2K erover:
    [​IMG]

    en dan is het zover dat je alle tape eraf kan halen om te kijken wat je ervan gebakken hebt, eerste foto zonder flits, 2e met flits
    [​IMG]

    met flits
    [​IMG]

    tot zover, nu moet ik aan de gang om de logo’s erop te maken, en daarna de boel af te lakken, fotos hiervan volgen uiteraard nog.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Erruggg gaaf!!!
    Ik heb hem meteen bij de sticky gezet :D

    Even een tip voor de mensen die de foto's goed willen zien: De foto's op het forum worden erg lelijk gecropt. de foto met beschrijving "bij scherpe hoeken kan het voorkomen dat de tape niet goed aangedrukt zit net als in onderstaande foto:" Lijkt het of de tape er uberhaupt niet goed op zit.
    Als je de foto in de adresbalk sleept en los laat krijg de foto in de volledige resolutie te zien. Dan ziet de foto er dus wel strak uit.
     
  3. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Heel mooi gedaan Gerard!!! :worship: hier maakt Marcel zeker wel de blitz mee op het veld.
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ziet er strak uit gerard..
    Dat createx heb ik nog nooit van gehoord.. is dat ook een 2k auto achtige lak?

    Peter
     
  5. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Knap stukje werk Gerard!

    Ik moet eens met jou praten over het spuiten van de Raven romp. Ik kan daar wel wat tips gebruiken!

    Ben benieuwd naar het vervolg van deze Heli kap en hoe je hem verder afwerkt.

    See you on the Field (als het tenminste niet zo verrekte koud is)

    Ad
     
  6. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    is het ook mogelijk om de standaard canopy van een raptor op deze manier te spuiten?
    en wat kost 2K lak? en hoeveel heb je nodig, 1 bus?

    ::edit:: heel mooi gedaan!! was ik bijna vergeten te zeggen.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    @peter, nee de createx is helemaal milieu vriendelijke lak compleet op waterbasis.
    dat kan je ook echt prima spuiten zonder masker ofzo.
    je moet dat wel aflakken met een 2K blanke lak om het brandstofbestendig te maken.

    ik zuig wel af door een groot koolstoffilter (de zwarte doos achter de kap) maar dat is meer om alle nevel te vangen.
    ik spuit op mijn hobbykamer en heb helemaal geen last van stank of stof.
    overigens met het koolstoffilter kan ik zelfs 2K lak spuiten op de kamer zonder je ook maar iets ruikt :D

    @remie, tuurlijk gaat het ook met de originele kap, nadeel van die kappen is dat het altijd de vraag is of het blijft zitten.
    soms blijft het probleemloos zitten, andere keren bladdert het er zo af, wil je dat risico nemen voor een kap van 40 euro ?
    beter een fiberglass exemplaar kopen.

    2K lak om af te lakken is ongeveer 40 euro de halve liter met harder en verdunner, daar kun je heel wat kappen mee laten blinken.
    je kan het ook in een spuitbus laten persen, je moet dat wel binnen 12 uur verwerken.
    mijn ervaring is ook dat in bus geperste lak erg dun is en dus snel druipers maakt.
     
  8. G

    G Guest

    Kap ziet er keigaaf uit! Vooral dat kleurtje gunmetal-metallic! :D
    Hoelang heeft het spuiten van deze kap geduurd?
    En hoeveel geld kost het spuiten van zo'n kap nou ongeveer, je hebt er aardig wat materialen voor nodig;
    verf, spuitplamuur, lak en nog een paar van die dure goedjes :?

    Groetjes, Geoffrey 8)
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je alles ineens aan moet schaffen kan je beter een kap halen bij arizona heli a 200 dollar denk ik :D

    bovenstaande is in een zondag namiddag helemaal gedaan.
    tenminste het spuitwerk en afplakwerk, en dan nog 2 avonden een uurtje of 2 werk om de kap spuitklaar te maken
     
  10. G

    G Guest

    Dat is toch aardig wat wat uurtjes werk dus! :p
    Ik begrijp dat als je alles aan moet schaffen, dat dat erg duur gaat worden, compressor/spuit/overig materiaal enzo,
    maar kosten aan verf, lak en andere goedjes voor één kap?

    Groetjes, Geoffrey 8)
     
  11. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Gerard,

    Goed idee, dat koolstoffilter. Zit daarachter nog een fan?
    Waar heb je dit filter uitgesloopt ? :lol:

    Groet,

    Marc
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoi marc,

    achter het filter zitten 2 enorme radiaal fans, dat ding zuigt af met een enorm geweld.

    ik heb hem bij philips uit een machine gehaald
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ook al een fraai staaltje werk :thumbsup:

    Bij ons in de wasemkap van de keuken zit ook een koolstoffilter. :D
    En ik ben meer thuis dan Monique. :wink:
     
  14. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Gerard,dat ziet er nu al prachtig uit :yes:
    Nou ik geloof inderdaad dat ik van Arizonaheli een van de moeilijkere designs heb uitgekozen,maar ik heb er alle vertrouwen in dat het een kunstwerkje gaat worden :banana:

    Groeten,
    Marcel
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    status report:
    helemaal klaar voor zijn laagjes 2K bescherming.

    [​IMG]
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hoe heb je die logo's er op gemaakt?
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    met een roland STIKA stickerplotter
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ai, dat heeft vast niet iedereen in zijn modelbouwkamertje staan ;)
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik wel, dus als je logo's moet hebben dan informeer je bij mij en dan kijk ik of ik je kan helpen he :wink:
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoe werkt zo'n plotter? En dan bedoel ik voornamelijk het mesje (?) dat 360 graden op kan snijden?
     

Deel Deze Pagina