airbrush fotoverslag:raptor 50V2 canopy (veel fotos)

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Gerard_nl, 28 feb 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    [​IMG]
    Als ik het apparaat zo zie, beweegt het snijdende mesje van links naar rechts en het stickervel omhoog en omlaag.

    Gaaf ding.
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ja, dat snap ik.. printerprinciepe, maar het mesje kan dus 2 kanten op snijden?
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    En het papier kan in 2 kanten bewegen. Zo kan dat ding dus in 2 dimensies snijden.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Maar hoe krijg je dan sneden parallel aan de 'as' (van L naar R) als het messje parallel aan de papier-beweeg-richting staat?

    Je snijdt met een mesje toch niet opzij? (haaks op de bladrichting)

    Dan moet het toch meer dan 2 kanten op kunnen snijden? :? Hoe, wat , waar? :?

    :offtopic: :oops:
     
  5. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Het mesje is een soort zwenkwiel constructie, volgt dus altijd de beweging.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    swivel mesje, het puntje volgt altijd de kant waar het heengetrokken word.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Een goedkopere oplossing:
    [​IMG]
    De "hand plotter" :lol:
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    terug naar de raptor 50 kap, wil je meer info over de plotters ? PB me maar of open maar een draad :wink:

    het spuiten van de eerste laag 2K lak met de sata minijet :

    [​IMG]

    erg moeilijk te fotograferen, de glans.
    zonde eigenlijk dat we dat straks weer opschuren :D

    [​IMG]

    en de kap zonder flits:

    [​IMG]
     
  9. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Zo Gerard,je zet er wel vaart achter he :D

    Leuk om te zien hoe de canopy stap voor stap gespoten word,net een soort van "online tracking status" hehe....

    Groeten,
    Marcel
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de 2e en 3e laag blanke lak zitten erop, telkens met schuren met waterproof 1000 er tussenin.

    in pricipe is hij klaar, in een dusdanige staat dat hij goed hard blinkt en menigeen er trots mee zou rondvliegen. :wink:

    [​IMG]

    ik persoonlijk ga nog een stapje verder, ik ga voor de ultimate bling showroom finish, als je goed kijkt in de blanke lak zit er wat sinasappel effect in, daar kom je niet onderuit als je thuis spuit, omdat je eigenlijk niet nat genoeg af kan lakken, daarvoor heb je namelijk een vele grotere compressor nodig om de toevoer naar het lakpistool te kunnen voorzien.
    ook stofjes en pluisjes die neergedaald zijn in de blanke lak moeten eruit.
    zie de close up van de blanke lak:

    [​IMG]
    [​IMG]

    daarom ga ik de kap vrolijk weer schuren met waterproof 1000 tot alle krassen weg zijn, daarna met 1200 waterproof, 1500 waterproof en 2000 waterproof, tot ie zo glad is als een babybuikje :)

    dan polijsten met een polijstmachine.
    let wel, gebruik alleen een echte polijstmachine met proffesionele polijst, geen commandant 4 op zon exentrisch poetsmachien van de lidl of aldi.

    en, heb je dit nooit gedaan, ben dan tevreden met de finish die je hebt, dit gaat wel eens ooit mis, mijn eerste kap sloeg ook om de machine met een hoop schade, en je vlamt zo door de lak heen als je te enthousiast bent.

    to be continued.............
     
  11. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Hahaha heb ik even mazzel Gerard :D

    Als ik dit zo volg dan geloof ik wel dat er stiekum toch heel wat uurtjes in gaan zitten???

    Het ziet er nu al prachtig uit in elk geval.

    He ik zie net dat ik over de 1000 berichten zit :rolling:

    Groeten,
    Marcel
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de vinnen zijn ook al van de kleur voorzien en 2K blanke lak, ik had die gelukkig liggen van mijn heli, alleen het paars is nieuw, dat had bij mij een andere kleur.

    [​IMG]

    @marcel, ik krijg zo'n set vinnen van je terug he, niet van die batman vinnen :wink:

    trouwens aan tijd valt het allemaal wel mee, dat schuren voor te polijsten bevoorbeeld, dat is echt aaien, anders gaat het te hard, het is echt maar minimaal, en dat is in een half uur klaar tot en met korrel 2000.
    dan is het enkel nog een 10 minuten polijsten.
     
  13. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Gerard,

    Knap werk !!!!

    Ik heb pas de canopy van de dyna gespoten,zit wel al een mooie glas op maar als ik ze nog harder kan doen blinken wil ik nog wel enkele werkjes daar aan uitvoeren

    Zodus

    Wat bedoel je met polijsten ???

    En gebruik je er producten voor ???



    Groeten
    Sapca
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoi sapca,

    met polijsten haal je een heel klein beetje van je blanke laklaag af, en creeer je een finish net als glas, blinkend als een kerstbal :)

    je schuurt de canopy met waterproof 1000 (doe dit rustig, 1000 schuurt nog vrij hard !!) tot dat je hem helemaal dof hebt.
    je voelt dan ook dat ie echt glad word.
    schuur niet in de inhammetjes als hoekjes en luchthappertjes, en ook randen kan je beter vermijden, de lak is daar dun en dan schuur je er zo doorheen.

    ik hoef je niet te zeggen dat dat niet echt leuk is als dat gebeurd :D
    als je klaar bent neem je waterproof 1200, om de krassen van de waterproof 1000 kleiner te maken, schuur altijd onder de kraan, dat houd het schuurpapier schoon, zo'n fijne korrel loopt snel vol, en als het schuurpapier vol is schuurt het niet meer maar trek je alleen diepe krassen.

    ik persoonlijk gebruik ook nog wat zeep (vloeibare handzeep) dat werkt nog gemakkelijker.
    achtereenvolgens ga je hem na met 1500 en tenslotte 2000.

    je hebt dan alle oneffenheden in de lak platgeschuurd.

    dan neem je een poetsmachine, een normale, zo een die een beetje op een haakse slijptol lijkt, niet zo'n goedkoop prulding wat ronddraait in zo'n clingerbeweging van de goedkope supermarkten maar een "echte" met regelbaar toerental en van die verwisselbare sponzen erop.

    poetsmachines op lucht kan evt ook, maar dan heb je een flinke knaap van een compressor nodig, de gemiddelde thuiscompressor kan dit NIET leveren.

    neem dan de middelste spons, en gebruik een medium slijp pasta (medium compound van 3M of vergelijkbaar) dit is echte polijstpasta, niet van die auto poets uit de automaretialenzaak, en zeker geen groene commandant of iets.

    polijst dan je kap, en let op, blijven bewegen en met de plantenspuit de kap wat nat houden, anders vlam je zo door de lak heen, daar waar je polijst word het plaatselijk erg heet :)

    als je dan alles hebt gehad neem je de zwarte spons, wat mirror glaze erop (ook van 3M) en dan dat nog inpoetsen.

    daarna wat autopoets (nu wel van die quickwax spul) met de hand op een doekje erover en je kan je werk bewonderen.

    onderstaande foto is van mijn kap (die inmiddels plat is) na het polijsten, dus zelfs nog voor de wax, en die was voor het polijsten mider blinkend dan die van marcel hier in de draad.
    sleep de foto met linker muisknop naar de URLadresbalk, dan krijg je de goede resolutie te zien.

    [​IMG]
     
  15. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Gerard

    en fotootje van de canopy.

    Zit al aardig wat glans op maar mis tochwel de echte showroom shine zoals bij de uwe

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt voor de tip gerard!!
    Ik heb hem ook even opgepoetst 8)
    [​IMG]
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hahaha lachen !

    @sapca, de jouwe lijkt wel helemaal glad, geen echt sinasappel effect in de lak, voor zover ik het kan beoordelen van de fotos dan he.

    probeer eerst eens ergens een fles machine of hand glaze van 3M te bemachtigen, het kan goed zijn als je daarmee inpoests met de hand en dan uit poetst dat hij al 2 keer zo hard blinkt.

    overigens is de glans altijd het best zichtbaar op zwarte of donkere lak, op de lichtere kleuren valt met minder op.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    net even snel een keer over 1 kant van de kap gegaan, maar het is me te koud om de andere ant ook nog te doen, dat doe ik morgen wel even.

    little preview, vergelijk maar met de glans eerst :D
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Gerard,

    Het is niet meer nodig opzoek te gaan naar een fles glansmiddel van 3M.

    Ik heb de dyna gisteren laten kennis maken met moeder aarde en de canopy heeft z'n beste tijd gehad.

    groeten.


    PS : zet eens een fotootje van dat flesje op het net want ik weet niet juist wat je bedoeld.

    Thx
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Ziet er rete strak uit.. ik ben ook gek op glimmertjes.

    Bedankt voor de uitvoerige polijst uitleg.. ik gebruik nog commandant, maar 2 weken geleden liet iemand me ook al zien dat je beter 3M polishing compound kan gebruiken.. en dat ga ik ook zeker doen.. die commandant is gewoon achterhaald..

    CHeers

    Peter
     

Deel Deze Pagina