Airbrush gezocht - specifieke eisen

• Topicstarter Topicstarter ElGargamel
  • Startdatum Startdatum
E

ElGargamel

Guest
Ik zoek een airbrush maar niet om er mee te verven, wel om er wetenschappelijk verantwoord onderzoek mee uit te voeren :).

Ik moet een bepaalde organische vloeistof heel fijn kunnen vernevelen over een oppervlak. De vereisten zijn dat ik de grootte van de druppels die afgezet worden moet kunnen wijzigen en de hoeveelheid mist (volume) kan regelen. En bovendien moet het apparaat tolerant zijn tegen organische solventen (zoals Ethanol, Methanol, ...). Dus volledig uit stainless steel (inclusief de houder voor vloeistoffen).

Wetenschappelijke literatuur raadt mij een 0.2 mm Procon Boy FWA platinum (Mr. Hobby, Tokyo, japan) aan. Nogal wiedes want dat stukje literatuur was door een japanner geschreven. Maar ik zoek dus een equivalent dat in de Benelux te krijgen is.

Moet je is kijken bij Airbrush Service Almere daar heb ik de mijne vandaan voor alleen het spuiten. Maar die zijn in de Benelux volgens mij èèn van de groten. En die hebben heel veel voor verschillende toepassingen.
Ik heb een harder en steenbeck en die is volledig uit RVS, en kun je ook tiner en alles door heen doen. Een setje is met 0.2 en 0.4 mm naald.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er alvast niet slecht uit. En in welke mate kun je daar de parameters van de spray/nevel/druppelgrootte mee beïnvloeden?

Ik weet je verblijfplaats niet, maar als het te doen is zou ik maar eens bij een vakzaak langsgaan. Daar weten ze het meest van dit soort zaken. Het al genoemde Airbrush Almere is een goede, en ook Harolds Grafik in Rotterdam (vlak bij station Blaak) kan uiterst deskundig advies geven. In hoeverre de naaldafmeting correleert met druppelgrootte weet ik niet, die beïnvloedt voornamelijk de sproeihoek. Wellicht dat met de regeling van de hoeveelheid inkt en met de druk variaties in druppelgrootte optreden, maar nogmaals dat weten de deskundigen waarschijnlijk wel te vertellen.
Ik denk wel dat een goed reproduceerbaar resultaat binnen een vrij nauwe tolerantie een heel zorgvuldige calibratie zal vergen en een compressor met regelventiel die zeer nauwkeurig geregeld/afgesteld kan worden en een voldoend grote tank om de druk ook bij verschillende flow goed constant te kunnen houden.

Succes ermee,

Groet,

Ad Bakker

Ik zou niet voor een blackbull gaan , reden die kan niet zo goed tegen de wat progressievere stoffen, de rubbers zullen snel vergaan, en zijn slecht of moeilijk verkrijgbaar.

Bv een H&S zijn wat meer te verkrijgen , ook daarvan kunnen de 0-ringen, op de lange termijn vergaan, maar houden het langer vol.En zijn bij de meeste airbrush sjop's verkrijgbaar, bv in het midden van het land bij airo-flex in maarssen.
H&S zijn ook 2e hand betaalbaar en van volwaardig RVS.
;)

Back