Airbrush kopen & verven op depron

Beste,

Ik ben al enkele dagen aan het lezen en kijken voor een goeie airbrush set.
Ook al enkele andere topics bekeken op het forum, maar blijf me toch enkele dingen afvragen...
Mijn bedrag ligt eigenlijk niet zo hoog ...
Ik dacht eerst een setje te kunnen kopen voor 100euro..
Maar na wat meer zoekwerk zit je blijkbaar al snel aan 250-300euro ..
Ik blijf met volgende vragen zitten ;

Welke verf gebruik ik het beste voor depron ?
Welk verschil maakt de 'nozzle' ?
Hoe kuis je een airbrush correct uit ?
Zijn er veel onderhouds kosten aan een airbrush ?
Waar in België zijn goede airbrush winkels waar veel advies kan gegeven worden ?
Welke compressor is prijs/kwaliteit goed ?

Als airbrush set had ik in gedachte om een Harder & Steenbeck Evolution Silverline Two in One te kopen. Mijn vraag is waar koop je die in België & is dat een goede keuze om op depron te verven ? ik zou fijn & wat grover werk doen met de airbrush.
Ik had graag geen airbrush set besteld, puur omdat ik zeker wil zijn over de garantie & service..

Graag wat advies...

Mvg, Alex Storms

Bij je keuze moet je eerst eens gaan bekijken wat je wilt artwork of het simpele stripping en vlakken werk. Over het algemeen kun je voor de modelbouw af met een METAALDETECTOR - AIRBRUSH - WEEGSCHAAL - NACHTKIJKER - ALARMSYSTEEM KOOP JE RECHTSTREEKS BIJ DE IMPORTEUR
Ik heb zelf meerdere spuiten,een blackbull FXL 80 voor vliegtuigrompen e.d en voor portretwerk en artwork heb ik een Itawa CM plus en een Itawa CM SB.
Ook moet je kijken met welk soort verf je gaat spuiten ivm je sealings ringen.
Autolaken zijn vaak agressiever en dan heb je teflon sealings nodig hier is wel een oplossing voor maar dat even terzijde.
Op je vraag wat maakt een nozzel verschil uit is het simpel de dikte van de lijn die je kunt spuiten met een 0,5 kun je makkelijker grote oppervlaktes doen en met een 0,2 haar lijntjes maar het type verf heeft hier ook weer invloed op niet elke verf is spuitbaar met een 0,2.

Als startsetje kan ik je deze wel adviseren METAALDETECTOR - AIRBRUSH - WEEGSCHAAL - NACHTKIJKER - ALARMSYSTEEM KOOP JE RECHTSTREEKS BIJ DE IMPORTEUR

Hallo,

Ik heb ff een vraagje tussendoor, voldoet zo`n airbrush set ( 0,5 )
ook om bv een gfk vliegtuig te spuiten ?
Ik heb namelijk een toestel hier staan die ik graag zou
willen spuiten.

Gr Frank

ALs je je GFK toestel egaal op kleur wilt spuiten dan is dat voor het goede te weinig, je krijgt niet genoeg verf op je kist. Dus je zal de spuit banen en overlapping van de banen zien.

Een goede spuitbus werkt dan beter, kies voor base-lak, die is flinterdun, je kan nog correcties aanbrengen. de base lak dan afspuiten met blanke lak en je hebt een mooi eind resultaat.

ALs je je GFK toestel egaal op kleur wilt spuiten dan is dat voor het goede te weinig, je krijgt niet genoeg verf op je kist. Dus je zal de spuit banen en overlapping van de banen zien.

Een goede spuitbus werkt dan beter, kies voor base-lak, die is flinterdun, je kan nog correcties aanbrengen. de base lak dan afspuiten met blanke lak en je hebt een mooi eind resultaat.

Thanks voor je antwoord !

Heb je misschien nog tips voor de juiste verf / spuitbus.

Gr Frank

Ik spuit m'n depron toestellen met een Rich AB300 (0,3mm en 7 ml cup) pistool. Meteen een membraan compressortje (chinese clone) erbij gekocht. Reken op 250 EUR totaalprijs (nieuw). Voldoet ruimschoots!

Als verf gebruik ik airbrushverf (gelijk verdund) op waterbasis van golden (opaque).

Inkleuren van vlakke van grotere toestellen (groter dan 1 m spanwijdte) is niet praktisch. Daarvoor heb je 'grotere' types pistolen nodig.

Ik heb mijn materiaal gekocht bij Artobi (Sint-Katalijne Waver) Je kan er een basiscursus airbrush volgen, al gaat die veel verder dan wat je nodig (maar wel de moeite waard ;-)

Wat voorbeeldjes

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat die cursus betreft:

Zover zit ja al na 4 van de 10 lessen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

@ Trebor siuhyn ; Over die Black-Bull heb ik al wat slechte commentaar gelezen... Er zijn bv minder gemakkelijk onderdelen voor te krijgen...
Een Harder & Steenbeck Evolution Silverline Two in One heeft 2 nozzle's, 2cups & is dual action... En naar het schijnt is hij ook simpel uit te kuisen..

@ HansL ; Ik zal zeker die winkel is binnen gaan ! Maar is het normaal dat zijn site momenteel niet werkt ? Op een uurtje rijden sta ik daar dus dat valt nog lekker mee ! Aangezien mijn ogen blijven kijken op de Harder & Steenbeck Evolution Silverline Two in One, Verkopen ze die daar ook ? En weet je de prijs van de cursus nog ongeveer ? Ik ben niet de man van het groot geld :rolleyes: Dus kan er geen 500-600 euro aan vuil maken ....
Zij zullen mij wel verder helpen met het kiezen van een correcte compressor denk ik ?

Tot slot blijf ik met volgende vragen zitten ;

Alvast bedankt voor de vele info !
Mvg, Alex

Laatst bewerkt:
Hallo,

@ Trebor siuhyn ; Over die Black-Bull heb ik al wat slechte commentaar gelezen... Er zijn bv minder gemakkelijk onderdelen voor te krijgen...
Een Harder & Steenbeck Evolution Silverline Two in One heeft 2 nozzle's, 2cups & is dual action... En naar het schijnt is hij ook simpel uit te kuisen..

@ HansL ; Ik zal zeker die winkel is binnen gaan ! Maar is het normaal dat zijn site momenteel niet werkt ? Op een uurtje rijden sta ik daar dus dat valt nog lekker mee ! Aangezien mijn ogen blijven kijken op de Harder & Steenbeck Evolution Silverline Two in One, Verkopen ze die daar ook ? En weet je de prijs van de cursus nog ongeveer ? Ik ben niet de man van het groot geld :rolleyes: Dus kan er geen 500-600 euro aan vuil maken ....
Zij zullen mij wel verder helpen met het kiezen van een correcte compressor denk ik ?

Tot slot blijf ik met volgende vragen zitten ;

Alvast bedankt voor de vele info !
Mvg, Alex

H&S is niet meteen de meest budgetvriendelijke keuze. Mijn compressortje komt ook van daar. Als ik me goed herinner was het 100 EUR voor het pistool en 150 EUR voor het membraan compressortje.

Beetje voorzichtig omspringen met de naald in het pistool bespaart je uiteraard veel kosten. Als je enkel met watergedragen verf spuit (normaal gezien op depron) gaan de dichtingsringen een tijdje mee. Ik spuit nu (nog maar) bijna 1 jaar en heb nog moeten vervangen. Ik vind het tot nu toe heel onderhoudsvriendelijk (maar ik spuit dus enkel met verf op water basis).

Als je enkel met watergedragen verf spuit (normaal gezien op depron) gaan de dichtingsringen een tijdje mee. Ik spuit nu (nog maar) bijna 1 jaar en heb nog moeten vervangen. Ik vind het tot nu toe heel onderhoudsvriendelijk (maar ik spuit dus enkel met verf op water basis).
Je noemt een aantal redenen om watergedragen verf te gebruiken, maar het feit dat je op Depron spuit hoort daar niet bij.

Op Depron kun je prima met terpentinegedragen verf (alkydlak) spuiten. Dat tast Depron niet aan.
Het enige dat Depron wel aantast is de verdunner thinner en soortgelijken zoals aceton.
In plaats van thinner kun je dan wasbenzine als verdunner gebruiken om te spuiten. Wasbenzine tast Depron ook niet aan.
Ik vermoed overigens dat de dichtingsringen ook het meest te lijden hebben van het verdunningsmiddel thinner. Misschien dat wasbenzine deze ook minder aantast?

De overige redenen om toch watergedragen verf te gebruiken zijn natuurlijk niet minder valide. :-)

Je noemt een aantal redenen om watergedragen verf te gebruiken, maar het feit dat je op Depron spuit hoort daar niet bij.

Eigenlijk ben ik niet met watergedragen verf gaan spuiten omdat het depron is. In de cursus gebruikten we watergedragen verf (maar wel transparante) op papier. Ik ben dan de opaque versie ervan op depron gaan gebruiken omdat ik vroeger werkte op depron met watergedragen verf en kwast.

Back