airbrush les

• Topicstarter Topicstarter alfisti
  • Startdatum Startdatum
Eerst zei ik dat ik wat airbrushspullen ging kopen.
Maar ik ga toch eerst beginnen met de airbrush die ik van mijn nonkel heb gekregen:
2rqo846.jpg

2uf62hz.jpg

Je komt ze niet zo vaak meer tegen met die aluminiume dingen van tegenwoordig, maar het ziet er me wel een heel handig ding uit, ook handig om te kuisen met dat potje eronder.

Greetz

@Jonasz... De spuit die je van je oom heb gekregen is niet echt gemaakt voor detail werk. Als je hem goed afstel kan je redelijke dunne lijnen trekken, maar verwacht geen hele spectaculaire dingen. Plus het goed schoonmaken van het slangetje in de cup is een zeer tijdrovende bezigheid.

Je had het over een spuitje bij hobbyking voor $18,=. Wat ik zo lees is dit een redelijk goede spuit, echter hier kan geen thinner-lakken mee gespoten worden omdat de rubber ring dan verteerd. Het mooiste is als je een spuit zoekt met teflon ringen erin welke bestand zijn tegen zo'n beetje alles.

Mocht je op waterbasis willen gaan spuiten adviseer ik je om het dunner te maken met alcohol. Dit vervliegt snel, maar het spuit ideaal.

Wat betreft de Black Bull. Ik heb er 1 gehad. Op zich spoot hij redelijk, alleen de nozzle is zeer fragiel. Onderdelen zijn moeilijk te krijgen. Dus deze na een tijdje weggemikt.

Persoonlijk adviseer/prefereer ik een compressor met tank. Bij dit principe is de luchtdruk veel fijner in te regelen. De ene spuit vraagt net een andere druk als de andere. Kost wel wat meer, maar met normale onderhoud heb je er jarenlang plezier van (heb de mijne nu 19 jaar met alleen nieuwe olie als onderhoud). Plus het voordeel is dat je niet KNETTERGEK wordt van die gerampetamp, wat na een paar minuten al op je zenuwen gaat werken als je geconcentreerd bezig bent.

Qua spuiten heb ik 2 Badgers (150 + 100SG) en 1 Taurus 301 (huismerk Harold's Grafiks Rotterdam). De laatste is echt een superspuit voor een relatief lage prijs.

Mocht je er 1 willen kopen dan is het mooiste als je ergens heen kan gaan waar je ze ook kan testen. Voel je gelijk hoe hij in de hand ligt ( zeker als je van die grote kolenschoppen als ik heb). Klieder een blad vol, probeer dunne lijntjes, dikke lijnen, etc. Doe net alsof je er een beetje verstand van hebt en probeer zo'n ding uit.

Zowiezo altijd gaan voor een dual action (dus met zo'n trekknopje). Hier kan je alle kanten mee op. Een 0.3 nozzle is klein zat. Hier kan je al van potloodstrepen tot 5/6 cm mee spuiten. Mocht je iets grotere vlakken willen, dan naar een 0.5 nozzle gaan. Mocht je meer grotere vlakken willen gaan spuiten, neem dan een spuit met een redelijke cup, anders ben je constant bezig met het bijvullen. Blijft het bij detailwerk dan is een klein cupje voldoende.

Mocht je voor een grotere cup gaan, haal de deksel er even af en kijk of er geen rare hoeken inzitten. Dus het onderste gedeelte van de cup moet precies en in het verlengde aansluiten op de spuit. Als dit nl niet zo is dan is dit klote schoonmaken. Des te minder hoeken hoe beter.

Laatst bewerkt:
ook voor mij, ZEER nuttig! thnx!
(dat van die rubber ringetjes van die HK spuit wist ik niet... wilde die eigenlijk ook bestellen :P )

ook voor mij, ZEER nuttig! thnx!
(dat van die rubber ringetjes van die HK spuit wist ik niet... wilde die eigenlijk ook bestellen :P )
Als je van plan bent alleen foamy's of depron te spuiten,kan je die wel bestellen. Je spuit toch niet met verf waar thinner in zit op een foamy.

Greetz
Jonasz

Laatst bewerkt:
Misschien nog een tip voor de starter van dit draadje.
Ga eens te rade in bij airbrush-services-almere.nl . Lekker dicht bij Hilversum en ze organiseren ook cursussen. Voor het spuiten van grote modellen zijn er er trouwens ook speciale pistolen. Zeer aan te bevelen.

Groetjes,
Ad

Als je van plan bent alleen foamy's of depron te spuiten,kan je die wel bestellen. Je spuit toch niet met verf waar thinner in zit op een foamy.

Greetz
Jonasz
Weet ik, maar wil met de tijd ook nog echte auto's van wat airbrushwerk voorzien ;)

Toch maar es over denken om in NL wat dingen aan te schaffen, want een duurdere compressor zit je zowiezo aan vast (die van HK is niet sterk genoeg, constant genoeg en geen drukregeling).

Iemand een GOEDE shop in de buurt van Bergen op Zoom? (in BoZ zit er ook 1 dacht ik, ook maar es langs wippen voor wat tips)

ik ken mensen die in 7jaar tijd nog nooit een naald of nozzle hebben vervangen mischien 1 naald dat wel van de 5 a 6 pistolen en het maakt niet uit of dat een black bull is of een iwata het gaat er om hoe de persoon die het gebruikt er mee omgaat. en als de kwaliteit niet goed is zeg dan wat er niet goed aan is dan weten we dat ook weeral want ik heb er nooit een gehad een black bull
mvg. bjorn

een blackbull is een kopie van een kopie van een kopie, de kwaliteit is zeker voor de beginnende airbrusher redelijk, maar voor de gene die toch wat vaker dan 1x per week de airbrush uitoefend , is de blackbull slecht, netzoals de iwata e.d , bovendien kan je voor wat meer euro's wel een betere spuit kopen , waarvan je veel langer plezier van hebt.De naalden hoef je bij de beide niet te vervangen bij normaal gebruik en schoonmaken, maar daar gaat het vaak fout, het schoonmaken.
De verkrijgbaarheid van de naalden van iwata en blackbull is wat moeilijker , netzoals de onderdelen van het pistool, bovendien is het gebruikte materiaal ook zeker minder , wat op de langere termijn toch duur komt te staan.
Heb de blackbull gehad en snel overgestapt naar een Evolution , en merkte gelijk het kwaliteits verschil, maar ieder zijn eigen keuze:cool:

Mocht je op waterbasis willen gaan spuiten adviseer ik je om het dunner te maken met alcohol. Dit vervliegt snel, maar het spuit ideaal.
dat zou ik nooit doen , als je met verf op waterbasis spuit kan je dit ook aanmaken met water , zeker met kleine details zal de verf binnen no-time droog zijn, zelfs onverdund.Je moet wel de verf in lagen aanbrengen en niet gelijk in 1 keer dik.Dit komt de dekking te goede en ook zeker de droogtijd.voordeel waterbasis verf: je kan de spullen gewoon on de kraan schoonmaken en geeft de minste restverf e.d in je spuit , bovendien moet je na elke keer kleur wisseling met verf op non-waterbasis,je spuit gaan reinigen .Met goede verf op waterbasis heb je daar geen last van......maar ja hier geldt ieder zijn eigen keus..

Laatst bewerkt:
een blackbull is een kopie van een kopie van een kopie, de kwaliteit is zeker voor de beginnende airbrusher redelijk, maar voor de gene die toch wat vaker dan 1x per week de airbrush uitoefend , is de blackbull slecht, netzoals de iwata e.d , bovendien kan je voor wat meer euro's wel een betere spuit kopen , waarvan je veel langer plezier van hebt...

HUH ??? :confused: Ik weet niet waar je de Iwata info vandaan hebt, maar dit zijn toch echt de topspuitjes waar menig top-spuiters zoals Mike Lavallee, Wayne Harrison, etc mee spuiten (en waar helaas ook een hogere prijs aan hangt). Ze zijn ook een van de weinigen die 5 jaar garantie geven op produktiefouten in de spuit. Naalden en nozzles niet meegenomen natuurlijk, want deze slijten nou eenmaal.

De verkrijgbaarheid van de naalden van iwata en blackbull is wat moeilijker , netzoals de onderdelen van het pistool, bovendien is het gebruikte materiaal ook zeker minder , wat op de langere termijn toch duur komt te staan...
Elke normale dealer met Iwata spuitjes heeft ook alle onderdelen op voorraad. Met name naalden en nozzles. Mocht dit niet zo zijn dan ben je in mijn ogen niet serieus bezig met je zaak en is het echt handel ipv dat je de klant ook echt iets wil bieden. Airbrush Service Almere en Harold's Grafik hebben zeker weten onderdelen op voorraad van alle spuiten die ze in hun assortiment hebben. Kan natuurlijk zijn dat de voorraad niet up to date is, maar dan kunnen ze het heel snel in huis hebben.

Laatst bewerkt:
Back