@Jonasz... De spuit die je van je oom heb gekregen is niet echt gemaakt voor detail werk. Als je hem goed afstel kan je redelijke dunne lijnen trekken, maar verwacht geen hele spectaculaire dingen. Plus het goed schoonmaken van het slangetje in de cup is een zeer tijdrovende bezigheid.
Je had het over een spuitje bij hobbyking voor $18,=. Wat ik zo lees is dit een redelijk goede spuit, echter hier kan geen thinner-lakken mee gespoten worden omdat de rubber ring dan verteerd. Het mooiste is als je een spuit zoekt met teflon ringen erin welke bestand zijn tegen zo'n beetje alles.
Mocht je op waterbasis willen gaan spuiten adviseer ik je om het dunner te maken met alcohol. Dit vervliegt snel, maar het spuit ideaal.
Wat betreft de Black Bull. Ik heb er 1 gehad. Op zich spoot hij redelijk, alleen de nozzle is zeer fragiel. Onderdelen zijn moeilijk te krijgen. Dus deze na een tijdje weggemikt.
Persoonlijk adviseer/prefereer ik een compressor met tank. Bij dit principe is de luchtdruk veel fijner in te regelen. De ene spuit vraagt net een andere druk als de andere. Kost wel wat meer, maar met normale onderhoud heb je er jarenlang plezier van (heb de mijne nu 19 jaar met alleen nieuwe olie als onderhoud). Plus het voordeel is dat je niet KNETTERGEK wordt van die gerampetamp, wat na een paar minuten al op je zenuwen gaat werken als je geconcentreerd bezig bent.
Qua spuiten heb ik 2 Badgers (150 + 100SG) en 1 Taurus 301 (huismerk Harold's Grafiks Rotterdam). De laatste is echt een superspuit voor een relatief lage prijs.
Mocht je er 1 willen kopen dan is het mooiste als je ergens heen kan gaan waar je ze ook kan testen. Voel je gelijk hoe hij in de hand ligt ( zeker als je van die grote kolenschoppen als ik heb). Klieder een blad vol, probeer dunne lijntjes, dikke lijnen, etc. Doe net alsof je er een beetje verstand van hebt en probeer zo'n ding uit.
Zowiezo altijd gaan voor een dual action (dus met zo'n trekknopje). Hier kan je alle kanten mee op. Een 0.3 nozzle is klein zat. Hier kan je al van potloodstrepen tot 5/6 cm mee spuiten. Mocht je iets grotere vlakken willen, dan naar een 0.5 nozzle gaan. Mocht je meer grotere vlakken willen gaan spuiten, neem dan een spuit met een redelijke cup, anders ben je constant bezig met het bijvullen. Blijft het bij detailwerk dan is een klein cupje voldoende.
Mocht je voor een grotere cup gaan, haal de deksel er even af en kijk of er geen rare hoeken inzitten. Dus het onderste gedeelte van de cup moet precies en in het verlengde aansluiten op de spuit. Als dit nl niet zo is dan is dit klote schoonmaken. Des te minder hoeken hoe beter.