Airbrush qualiteit niet constant

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Alexander Mitrousias, 30 jul 2019.

  1. Alexander Mitrousias

    Alexander Mitrousias

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Dag beste mensen,

    Sinds kort ben ik begonnen met modelbouwen (statisch) en heb ik een airbrush set aangeschaft om mooi te spuiten.

    Omdat ik beginner ben heb ik de revell basic set gekocht, dit is een single action apparaat met een compressor die constant blaast (geen reservoir) en daardoor dus ook een wat ander pistool dan gebruikelijk (lucht blijft lopen als je de trekker niet in de rustpositie hebt).

    Ik gebruik aquacolor van revell en acrylic thinner van tamiya (X-20A). Heb ook de thinner van revell gebruikt.

    Nu is mijn probleem dat het resultaat heeel verschillend is, en het verschil is niet per dag, maar veranderd letterlijk om de 30 seconden. Dan is het grof, dan krijg ik spinnenweb, dan is het perfect, dan moet ik de trekker ver overhalen, dan minder ver voor hetzelfde resultaat. 1 groot drama dus. Volgens de modelbouwinkel ligt het beslist aan mijn mengtechniek. Ik heb echt alles geprobeerd 3:1 (paint thinner) 1:2, 1:1, 2:1, 1:3 etc. Ik heb geprobeerd voor te mengen, in het bakje te mengen. 1 ding wat mij opviel is dat er op mijn spuitmondje (ook wel spray regulator genoemd in het engels) aanslag/druppels komt (ook als ik met water spray). Als ik dat dan met een wattenstaafje en airbrush clean schoonmaak en de trekker terug trek en schoonmaak doet ie het vaak eventjes weer goed. Maar echt heel goed wordt het niet. Iemand die mij kan helpen???
     
  2. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Voor spuiten is een gereguleerde druk nodig afhankelijk vande spuit. Meestal 1,5 tot 2 bar. Bij wisselende druk droogt de verf rond de nozzle en geeft verstopping. Gebruik eens airbrush verf die is waterverdunbaar enverkomt tip dry.
     
  3. Alexander Mitrousias

    Alexander Mitrousias

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga er vanuit dat er een constante druk uit het apparaat komt, de spuit, ‘compressor’ en verf horen allemaal bijelkaar. De verf is in principe waterverdunbaar, maar ik las dat het eindresultaat minder mooi wordt dan..
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet wel verdunnen met spuiten, maar ook weer niet teveel. Verf mengen is ook en kunst. Goed vermengt en de juiste dikte geeft een goed resultaat. Ook de temperatuur is belangrijk. Of je bij 20 graden of bij 30 graden spuit maakt een groot verschil.
     
  5. Alexander Mitrousias

    Alexander Mitrousias

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Maar is het niet gek dat ik met dezelfde mix verschillende resultaten krijg??
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als je van mening bent dat de verhouding van het verfmengsel goed is.
    Melk dikte is in mijn opinie het beste.
    Dan zou ik het toch in de lucht toevoer gaan zoeken.
    Als het de Basic set is nr. 39199, dan is de compressor niet meer dan een veredelde aquariumpomp.
     
  7. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    mijn idee!
     
  8. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Ben zelf ook gestart met hetzelfde setje van Revell, en kwam vrij snel tot de conclusie dat het ouderwetse 'kwasten' er beter uit zag..

    Ondertussen overgestapt naar een ander (prijsvriendelijker) setje welke waaaaaaaaay better werkt:

    https://www.bol.com/nl/p/fengda-bd-...-set-nail-art-double-action/9200000083440933/

    Bevat een stil compressortje en een double-action pistool, is eventueel uit te breiden met bijvoorbeeld extra naalden/nozzles.

    Moet wel eerlijk bekennen dat ik sinds de aanschaf van dit setje alleen met REVELL EMAIL COLOR heb geverfd, lijkt me dat het met AQUACOLOR ook wel los zal lopen.

    Mike
     

Deel Deze Pagina