airbrush spuit geen verf meer?

Wat ik gebruik:
- faskolor
- badger 150 (standaard = medium naald dacht ik)

Telkens na het gebruik maak ik de airbrush schoon. Uitspoelen met lauw/warm water. Daarna nog een eens doorspuiten met lauw/warm water. En daarna ook nog eens de naald/nozzle schoonmaken met faskleaner.

Tijdens het spuiten van de laatste auto-body (lexan) kreeg ik een probleem: ik kreeg minder en minder verf tot er uiteindelijk geen verf meer doorkwam. Of ik moest redelijk wat meer druk gebruiken dan normaal.
Na het schoonmaken van de airbrush ging het heel kort even beter maar het was zeker niet opgelost.

Dus nog maar eens de airbrush schoonmaken. Deze keer ook eens laten trillen in een sonic bad.
Ook dit bleek geen oplossing.

Wat kan dan het probleem zijn? Ergens een grotere verstopping?
Of iets kappot vanbinnen?

Een defect lijkt mij sterk. 99% beter schoonmaken zou afdoende moeten zijn. Scheerschuim is ook goed voor hardnekkige vervuiling

Een defect lijkt mij sterk. 99% beter schoonmaken zou afdoende moeten zijn. Scheerschuim is ook goed voor hardnekkige vervuiling

Nog meer schoonmaken ...

Hoe ga je dan te werk als je scheerschuim (dus gewoon zo'n normale spuitbus) gebruikt? De airbrush volledig inspuiten met scheerschuim? Dus volledig ondergespoten? En dan een tijdje laten weken en afspoelen?

Het lijkt mij echt puur vuil hoor. Zeker omdat je zelf zegt dat het "minder en minder verf" en terug iets beter met meer druk...

Tijd voor een grondige schoonmaak eventueel... voorkant losdraaien, spuitmondje even laten weken in thinner/aceton (NIET het wit plastic ringetje!!! enkel de metalen delen)

Ook even de achterkant losdraaien, de regelmoer voor de naald losmaken, voorzichtig je naald verwijderen, eveneens laten weken in thinner/aceton. Daarna alles goed spoelen met water , droogmaken en terug in elkaar steken.

Het lijkt mij echt puur vuil hoor. Zeker omdat je zelf zegt dat het "minder en minder verf" en terug iets beter met meer druk...

Tijd voor een grondige schoonmaak eventueel... voorkant losdraaien, spuitmondje even laten weken in thinner/aceton (NIET het wit plastic ringetje!!! enkel de metalen delen)

Ook even de achterkant losdraaien, de regelmoer voor de naald losmaken, voorzichtig je naald verwijderen, eveneens laten weken in thinner/aceton. Daarna alles goed spoelen met water , droogmaken en terug in elkaar steken.

Ik haal hem praktisch iedere keer uit elkaar om schoon te maken. Dus voorkant losmaken (spuitmond en dergelijke), de naald eruit,... en schoonspoelen.
De laatste keer heb ik hem ook (uit elkaar) in een trilbadje gelegd met een cleaner voor airbrushes.

Dus nog maar eens proberen zeker.

Voordat je gaat spuiten, even voorzichtig je naald eruit halen, heel dun insmeren met vaseline, zodat de verf niet aan je naald hecht tijdens het spuiten. Ook zeer regelmatig krijten houd het allemaal lekker aan de gang. Krijten is met een vochtig wattenstaafje zachtjes de punt van je naald schoonmaken, daarmee voorkom je ook veel ellende tijdens het spuiten.

René

Back