Airbrushen van een Krill Katana 33%

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Jeroen van Gog, 28 dec 2009.

  1. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hallo allemaal,

    Zoals somige van jullie al zullen weten heb ik al geruime tijd een Krill Katana staan die op het punt staat om gespoten te worden. Omdat ik voor aankomend seizoen de intentie heb om er mee te gaan vliegen moet hij nu toch echt eens afgemaakt worden. Technisch is hij voor ca. 90% klaar. Ik ben nu op het punt gekomen om hem te gaan airbrushen en daar heb ik even wat vragen over.

    1, Wat voor verf kan ik gebruiken op de gelcoat.
    2, Met welke blanke lak kan ik hem aflakken.

    De volgende dingen vindt ik belangrijk:
    Graag houd ik het allemaal zo licht mogelijk en zou daarom de blanke lak willen verdunnen om hem zodoende heel dun te kunnen aanbrengen. Graag zou ik de base lak (de kleuren) watergedragen willen hebben omdat ik dit prettig vind werken.
    Het airbrushen ga ik gewoon thuis doen, voor het aflakken kan ik terecht in een mooie spuitcabine.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het spuiten en aflakken van een met gelcoat afgewerkte kist en mij hierin met wat advies kunnen voorzien?

    [​IMG]
     
  2. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Dit gaat Bryan zeker volgen :D

    Mn zusje is ook aan het airbrushen dus wie weet komt er bij mij ook nog wel eens zoon project :cool:

    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat,Veel succes in iedergeval ;)

    Grt.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jeroen, je gaat verbluffende resulaten halen met createx auto air kleuren (waterbasis)
    aflakken met een 2k blanke lak.
    die paar gram zou ik niet besparen, lak verdunnen bereik je niks mee, enkel dat je het niet hoogglans krijgt.
     
  4. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    O.k., moet ik dan nog een primer gebruiken of kan ik de auto air colors direct spuiten op de licht opgeschuurde gelcoat. Ik heb hier trouwens van createx potjes staan waar alleen airbrush colors op staat. Kan ik die ook gebruiken of een combinatie van die twee?
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoi jeroen, de gellcoat licht opschuren met korrel 600 waterproof of rode scoth brite.
    dan kan je er rechtstreeks op met de auto air.

    de airbrusch colours is van de zelfde fabrikant (createx) je kan ze moeiteloos door elkaar gebruiken.
    de autoair is iets steviger, maar als alles in de blanke lak komt maakt dat geen drol uit.

    erg belangrijk bij die verf,spuit dunne ZEER dunne lagen, tussen drogen met een fohn.
    dan word de laag keihard en voorkom je dat je ergens iets aftrekt later.
    als je langer als 10 seconden moet fohnen per laag (je ziet het opdrogen voor je neus) heb je eigenlijk te dik gespoten.

    de auotairs hebben ook de mooiere metallics en pearls en flakes kleuren enzo.
     
  6. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Bedankt voor de info Gerard. Kan ik voor de blanke lak gewoon een 2k systeem gebruiken uit de autoindustrie?
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja tuurlijk.
    als voorbeeld ppg of glasurit lak dat word knoepert hard en is evt te polijsten tot extreme hoogglans
     
  8. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    OK thanks, dan zal ik mijn zonnebril alvast klaarleggen voor die hoogglans.
    Binnenkort maar eens wat euro's na de airbrush gigant brengen.
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en gebruik voor de vlakken groter dan 40x40 een spuitpistool ipv een airbrush jeroen, das veel gemakkelijker om dekkend te spuiten.
    ook de 2k lak niet met een airbrush doen, je krijgt te weinig lak erdoor.

    er zijn prima goedkopere lakpistolen die het prima doen voor dit werk (een 40 euro zoiets)
    dat verdient zich echt terug in de finish ! :D
     
  10. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    zo, dit gaan we eens volgen!!

    Succes met het airbrushen alvast
     
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Gerard,

    een gfk romp is flexibel, je zegt dat de verk keihard wordt, in het verleden liet ik altijd een deeltje flexibel houdend middel toevoegen.

    Heeft Jeroen hier nood aan ?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb je al een ontwerp in je hoofd Jeroen?
     
  13. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Nog even een vraag, ik heb eens ergens opgevangen dat een GFK romp hygroscopisch zou zijn. Het zou dus vocht aantrekken wanneer ik hem nat ga schuren voor het spuiten. Is het verstandig om daarom dit schuren droog te doen of zie ik dat later terug in het eindresultaat?

    @Alexzz,

    Ik heb verschillende schema's in mijn hoofd. Toch wordt het meestal pas bepaald wanneer de eerste kleur erop zit.

    Leuk om te horen dat verschillende mensen intresse hebben om het te gaan volgen.
     
  14. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    Jeroen ik hou je vorderingen in de gaten...

    Succes.

    Groeten,
    Jeroen
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Wat had je gedacht ? Je laat ons er al 2 jaar op wachten, nu je begonnen bent, kunnen we niet meer wachten.

    Montagefoto's zijn ook altijd leerzaam.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Gezien je airbrushkunsten, hebben we ook hoge verwachtingen.

    Als ik je een andere tip mag geven, die weliswaar wat duurder, maar volgens mij ook kwalitatief beter is..

    Ik heb mijn Alliance (romp ook gelcoat) destijds afgewerkt met Permacron van Spies & Hecker. Die hebben er ook een bijpassende 2k lak bij.

    Permacron is een hele fijne verf om te spuiten, laat zich heel dun spuiten.

    De enige voorbewerking die ik aan de romp gedaan had, was licht opschuren met grit 600, nat.

    Een spuitlaag is na 15 minuten afplakbaar.
     
  17. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Is die verf ook te gbruiken in een airbrush? Ik zie namelijk dat ze redelijk grote naalden opgeven om het te bewerken.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de toplaag is keihard om te polijsten echter mijn ervaring is dat het er niet afspringt.
    ik deed altijd heli canopies en die moeten meestal toch wel eea aan gebogen en gefrommeld worden om erop gezet te worden.

    een flex agent gebruiken ze in de regel alleen op bumpers of lak die meer dan 30 graden met buigen.
    echter mijn ervaring is dat dan de lak wel op de kleur bljft zitten, echter de priimer of gellcoat losplopt ;)
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    kijk daarvoor ook naar je liters per minuut die je kan spuiten jeroen !!
    als je de luchtvraag niet waar kan maken door de grote naald/spuit, word je laklaag "droog" opgezet.
     
  20. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Katana lakken

    Eej Jeroen,

    Je vraag over het hygroscopisch zijn van GFK: Polyester is hygroscopisch, Epoxy niet.
    Ik heb een grote voorraad blanke lak staan van een goed merk, eigenlijk het beste merk :)
    Kun je best wat van gebruiken hoor.

    Verdunnen is niet de manier om lak in een dunnere laag er op te zetten.
    Te dun en hij zeikt eraf, gewoon normale viscositeit handhaven maar dun en vloeiend spuiten is de manier.
    Basecoat spuiten in een autolak vraagt vanwege het HVLP (High Volume Low Pressure)principe veel lucht, wordt ook in de regel met een 1.2mm a 1.3mm nozzle verspoten.

    Laat maar horen wat je wilt.

    Succes met brushen.
     

Deel Deze Pagina