Hoi,
Iemand ervaring met navigatie verlichting, zoals hieronder.
http://www.mes-avions-rc.net/video/lighttest1.wmv
Die is wel erg mooi uitgevoerd. Met die specifieke verlichting heb ik geen ervaring, maar ik heb wel zelf iets soortgelijks gebouwd alleen dan op kleinere schaal.
tTW6K3tcEBI[/media] - lights
Op zich is dit allemaal niet zo moeilijk, als je zo'n toestel of een turbine kunt bouwen, moet dat helemaal fluitje van cent zijn. Je kunt er ook kant-en-klaar setjes voor kopen (google bv. op RAM lights) maar die zijn schreeuwend duur voor wat je er voor krijgt.
Op mijn Cessna gebruik ik de felste leds die ik op dat moment kon krijgen, ik vermoed dat de man op z'n airliner, met name voor de flits, iets anders gebruikt heeft.
Stel je er niet teveel van voor.. het is zeker mooi en een leuke gadget en die ene schemervlucht die ik met m'n cessna met verlichting aan gemaakt heb, zag er leuk uit, maar in helder daglicht zie je er al snel niets van zodra het model de lucht in is. De echt felle leds hebben vaak een smalle kijkhoek zodat je al recht het lampje in moet kijken om het te zien. Tegenwoordig zijn er ook felle leds met een grote kijkhoek, maar die geven toch minder licht.
Het probleem van het alternatief, bv. een echt flitsbuisje zoals in een stroboscoop, is niet alleen dat het erg zwaar is maar ook dat het proces van laden en ontladen voor de flits, erg storingsgevoelig is voor je RC apparatuur.
Hoe maak je dan zoiets? nou je begint met te bedenken wat je wilt. Bij mijn Cessna was dat rood en groen in vleugels, flits in vleugels en rotating beacon op staart. Dan kies je de verlichtingssoort (leds, lampjes, flitsbuizen, enzovoort). Als je daar uit bent pak je een goed PCB programma als eagle en maak je een schakeling waarbij je alle lichten kunt aansturen dmv. een microprocessortje, bv. een PIC of een Atmel. Eagle kan dan gelijk een printje voor je ontwerpen (autorouten), die print je uit op een sheet. Dan dat sheet met een fotogevoelige print even onder de gezichtsbruiner (of iig iets met voldoende UV-A) en daarna ontwikkelen (30 sec in bakje met vloeistof) en etsen (zeg 15 minuten in bakje met vloeistof). Gaatjes boren, componenten erop solderen en dan als laatste het programma maken voor in je processor.
Dat laatste is waar de meeste mensen echt huiverig voor zijn, maar als je er een paar uurtjes onderzoek in steekt, stelt het echt niets voor. Kijk eens op de site van picbasic (
PIC Basic projecten en printplaten etsen) daar vind je al veel voorbeelden van schakelingen en programma's, die je gewoon in simpel basic kunt maken. Als je je eisen niet te complex maakt, kun je het binnen de 50 regels code houden die de gratis versie van picbasic aan kan. Het programma voor de Cessna in zijn uiteindelijke vorm is hooguit iets van 20 regels code.