Airshow 27augustus 2005 in Eelde

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Peter Pankras, 22 jul 2005.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    27 augustus is er een Airshow op vliegveld eelde.
    Zie http://www.gae.nl/index.cfm?sid=80

    Flying Display

    Diverse legendarische en beroemde vliegtuigen zijn in de lucht te bewonderen tijdens de 'flying display'. Het vliegprogamma duurt ongeveer vier uur en wordt gevuld met optredens van vliegtuigen en demonstratie-teams uit binnen- en buitenland. Hieronder alvast een voorproefje van het programma.

    Legendes uit de Tweede Wereldoorlog
    The Old Flying Machine Company zal een demonstratie geven met een Spitfire en een P-51D Mustang. Het programma zal worden begeleid door muziek uit die periode. De Spitfire zal waarschijnlijk worden gevlogen door Ray Hanna, voormalig leider van de beroemde 'Red Arrows'.
    De Historische Vlucht van de Koninklijke Luchtmacht stuurt uit dit tijdperk een B-25 Mitchell en enkele Harvard-trainers naar Eelde. Ook uit eigen land de Mustang 'Damn Yankee' van de DHAC.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit Engeland komen verder nog enkele WW-II jagers van The Fighter Collection. Welke kisten gestuurd worden is op dit moment nog niet bekend.
    Eveneens uit Engeland de P-51D Mustang 'Big Beautifull Doll' en een Hawker Hurricane.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Spitfire Mk.IX

    Classic Jets
    Een aantal beroemde jets uit de na-oorlogse periode is door de organisatie vastgelegd voor het vliegprogramma. Zo zijn de Lockheed T-33 en de F-86 Sabre van Golden Apple boven Eelde te zien. Hun Sabre, uit 1949, is het oudste exemplaar ter wereld van dit type.
    Ook bekende Engelse kisten zoals de Canberra, Hawker Hunter, De Havilland Vampire en Gloster Meteor zullen voor het eerst sinds jaren weer boven Noord-Nederland te zien zijn.

    [​IMG]
    Lockheed T-33 en F-86 Sabre

    [​IMG]
    Old Flying Machine Company

    [​IMG]
    Vampire

    Aerobatics / 'kunstvliegen'
    Luchtacrobatiek wordt vaak ten onrechte 'stuntvliegen' genoemd. Een aantal deelnemers zal op Eelde een tot in details uitgewerkt 'kunstvlieg' programma laten zien. Niets is aan het toeval overgelaten, maar dat maakt het niet minder spectaculair!
    Te zien onder andere: het bekende Pitts Special team van Wings over Holland, onder leiding van meervoudig Nederlands kampioen aerobatics Bert Huizinga; Solo display van een SAAB Safir en een primeur voor Nederland: de Acromach Sky Dancer uit Turkije.

    [​IMG]
    Acromach Skydancer 'Purple Violet'

    Formatieteams
    Uit Nederland zullen de Fokker Four (met vier Fokker S.11 trainers), de Seagull Formation (Piaggio 149) en de Martinair vliegschool demonstraties formatievliegen geven.

    De show zal spectaculair worden afgesloten door het Breitling Jet Team. Dit team, het enige niet-militaire display team met jets, doet niet onder voor wereldberoemde namen als de Patrouille de France of de Red Arrows. Met zes Aero L-39 Albatross straaltrainers wordt een show van wereldklasse gegeven.

    [​IMG]
    Breitling Jet Team
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De Acromach Skydancer zien vliegen een paar weken terug op de open dag van Airport Den Helder ;)
    Zeer de moeite waard!
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    kaarten zijn al onderweg ;)
     
  4. turbo

    turbo Guest

    ik zou de Spitfire Mk.IX ziever zien! prachtef kistje
     
  5. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hmmm 284 Km is nogal ver :? X2 Vanuit Essen(B)
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Thnx voor de tip! Als ik die dag niks anders heb ga ik zeker even kijken. :D
     
  7. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    13 jaar geleden was de laatste show, geweldig was dat.
    Ik was toen nog maar 11 jaar maar mijn god wat maakte dat een indruk op me. Als afsluiter kwam er een f16 vanuit Leeuwarden die kon helaas niet op Eelde landen vanwege de te korte baan.

    Al 3 dagen alvorens de luchtshow kwamen er af en toe formaties WOII-jagers over de stad vliegen op weg naar Eelde, ik hoop dat het dit keer weer net zo'n spectakel word, ik ga in elk geval heen !
     
  8. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    Wie zijn er allemaal geweest en wat vonden jullie ervan?
    Zelf ben ik behoorlijk geirriteerd door het waardeloze commentaar, die vent kon echt nog geen 60 sec. zijn mond houden en ons even van de show laten genieten.

    De vorige show vond ik veel spectaculairder, dit was zeker de moeite waard maar er was minder te zien dan 13 jaar geleden.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    was mijn eerste keer op eelde en was super :) Kommentaar was zoals altijd, een beetje teveel.
     
  10. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    de mijne ook, en inderdaad wat een super gevloel om die zware ster motoren te voelen door merg en been,
    Het parkeren vond ik Kom Ut Twente (k#t)

    Ik was speciaal op de moter om weer snel tuis te zijn maar deed er 1.5 uur over om alleen al bij mijn moter te komen
     
  11. JenS

    JenS Guest

    hoi,

    was inderdaad leuk, alleen een beetje jammer van het commentaar. helaas wou mijn moeder eerder weg omdat zei last kreeg van haar rug (de hele tijd gelopen en gestaan), nu had ik een vraagje: heeft een van jullie misschien video beelden voor mij???
     
  12. klaaz

    klaaz Guest

    Geen videobeelden, maar ik wil wel een paar fotootjes plaatsen. Kom over enkele minuten maar ff terug :)
     
  13. klaaz

    klaaz Guest

    Enkele plaatjes:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De rest vindt je hier
     
  14. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    erg mooie foto`s kon jij zo dicht bij komen of had je een super zoom lens?
     
  15. klaaz

    klaaz Guest

    Ik had een superzoomlens voor enkele foto's, maar ben lid van de vliegclub Avia Noord en kan dus redelijk dichtbij de drempel van de 23 komen.

    Ook even gewandeld over de Apron, maar daar werd door de havendienst al snel duidelijk gemaakt dat onze pasjes die dag niet geldig waren :(

    Op het gras bij de foto's van de tiger moth en de Hawker was echter geen probleem. De rest is geschoten vanaf de publieke zijde en een groot deel vanaf het dakterras van de club.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vreeeeeselijk irritant. Wil je het geluid van die kisten horen als ze laag langs komen, zetten knoeterharde muziek erachter. Heb me daar aan doodgeƫrgerd :mad:
    Voor de rest heb ik me prima vermaakt.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ja die muziek was vervelend :( ging ook niet helemaal goed...
     

Deel Deze Pagina