Airwolf 600 maat met trex 550.

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 18 aug 2019.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Zwolle
    Hermor heb je misschien de stl of step file van jou piloten poppetje voor mij?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.989
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook eens een andere set bladen proberen. Heeft te maken met de gewichtverdeling in het blad waardoor het iets voor of achter gaat lopen.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Hengelo
    Ja hoor, pb je mailadres maar
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Hengelo
    De heli vloog voor de ombouw goed, eigenlijk kan ik dat dan toch uitsluiten?

    Ik probeer bk eerst eens de gewone vliegmodi eens, wellicht zit het in de stab
     
  5. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk en mooi model!! Thanks voor de uitgebreide reportage en foto's. Heb ik veel aan.
    Ik ben net begonnen met dezelfde romp (mooie romp) en het inbouwen van TT Raptor Titan.50 Nitro helicopter. Reeds helemaal ingevlogen en voorzien van een Flymentor 3D stabilisatiesysteem. Ben nu aan het passen en meten voor het mechaniek. Ik zal de fotos tzt posten. Succes.
    PS Ik denk persoonlijk dat het trimprobleem veroorzaakt wodt door de stand van de heli bij het initialiseren. (inderdaad moet de as dan loodrecht vertikaal staan).
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Marco,

    Aha, nog een Airwolf maar dan met verbrandingsmotor begrijp ik. Mocht je je verhaal hier posten dan ga ik het zeker volgen.

    Tnx, het is een mooi rompje en relatief eenvoudig te bouwen. Ik heb mbt dat iets achterover driften een noodoplossing gekozen want kreeg hem niet helemaal lekker. Heb in de idle 1 vliegmodus (gear up en vast toerental en stab in stabi normal mode) iets elevator down ingemixt, 1% was voldoende om het effect te minimaliseren. Het voordeel is dat bij initialiseren de heli in de normal vliegstand staat en dus dit effect niet teniet gedaan word bij initialiseren van de spirit.

    Opstarten dus in normal, tot hoover, dan naar idle, waarbij ook het landingsgestel ingetrokken wordt en de heli heel iets met de neus omlaag gaat.

    Succes met jouw Airwolf!

    gr Kees
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.720
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Besteed goed aandacht aan de luchtgeleiding van de warme koellucht naar buiten.
    Dat is een van de zwakke punten van Raptor mechanieken, die koelen meer dan uitstekend in trainer-uitvoering, maar er is in het ontwerp geen rekening gehouden met toepassing in rompen. Dan treedt er recirculatie van warme koellucht op, en begint de boel op een gegeven moment warm te lopen.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.806
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    Ik begin in basis ook altijd met een horizontale tuimelschijf , maar omdat een heli hoverend altijd scheef hangt stel ik de tuimelschijf naderhand altijd iets scheef. Meestal heeft het ook een tikje op de nick nodig. Waar het ook vandaan komt.... Ik leg het zwaartepunt ook altijd onder de hoofdas. Dus bij het aan de rotor vasthouden van de heli met horizontaal houdende hoofdas en ook horizontaal houdende romp mag deze niet gaan draaien. Er werken toch blijkbaar krachten in hover die de theoretische balans niet houden en die 'trim' ik dan uiteindelijk toch weg door de tuimeschijf weer wat scheef te zetten. Dat kan door de kogellinkjes te verdraaien of door de middenstand van de servo's te verstellen in de fbl unit.
    Mijn fbl unit neutraliseert namelijk de tuimelschijf als ik hem op de grond heb staan en zonder het verstellen zou hij altijd scheef opstijgen. Bij jouw spirit is het blijkbaar iets anders. Ik zal me zo eens even specifiek inlezen.
    Ik kom trouwens graag een keertje kijken naar je airwolf wanneer je gaat vliegen.

    Groet, Steven
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Steven,

    Je bent welkom hoor, we vliegen soms nog in de buurt van het bauhaus hengelo, maar nu de club weer open is gaan we wellicht weer vaker naar het vliegveld (wij vliegen in nijverdal/hulsen)

    Maar als we weer in hengelo vliegen zal ik proberen een berichtje te doen

    Altijd leuk om collegahelivliegers te spreken!

    groeten Kees
     
  10. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks voor de tip. Onder in de romp komt een flink gat voor afvoer van de koellucht en zoveel mogelijk ventilatieopeningen (met gaas) in de romp.
     
  11. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks. Bouw vordert gestaag, maar moet best wel eea in de romp aanpassen: Landingsgestelaansturing, versteviging romp door extra spant, betere bevestiging van de Pod in de romp, anti-tril maatregelen etc etc. Verslag volgt tzt...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.720
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat niet om het gat onderin de romp... Het gaat om het feit dat bij een Raptor de lucht naar opzij kan ontsnappen, terug de romp in, en dan helpt dat gat onderin niet echt...

    Geloof me, been there, done that.
     
  13. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi, dank voor je opmerking. Gaarne nog een verduidelijking waar die warmte dan vrijkomt aan de zijkant en hoe heb jij dat verholpen..?
    De draaiende koelvin blaast de koellucht door de koel-koker over de brede cylinderkop en die lucht gaat door het rompgat naar buiten. Bedoel je de warmte die door de zijkant van het Raptor frame vrijkomt in de romp... ?
    PS Ik ga de uitlaat voorzien van buisisolatie, zodat daaruit ieg ook zo weinig mogelijk warmte in de romp komt. Dank vast voor je reactie.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.989
    Locatie:
    Nootdorp
    Buis isolatie ? dat gaat gewoon fikken hoor ! Het wordt enorm heet in de romp en daardoor krijg je ook de koeling problemen. Het ontwerp van de Raptor is zoals Brutus al zei niet geschikt voor een romp.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.720
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De hele zijkant van het frame is open, op een zodanige wijze dat met het minste of geringste aan weerstand, lucht onmiddelijk uit kan wijken naar opzij, en dan weer in de buurt van de aanzuigopening van de fan terecht kan komen.
    In de trainer-variant geen enkel probleem, die lucht waait al vliegend wel naar achteren voordat het terug die fan in gaat. Maar in de romp is dat een probleem.
    Ik heb destijds bij die van mij met dun triplex (0,8 mm) de hele zijkant van het mechaniek afgedicht, en ook een soort van "skirt" aangebracht die nauw aansloot op de romp, zodat de opgewarmde lucht geen andere keus had dan naar beneden en naar buiten te gaan, en niet terug de romp in te lekken. Want dan warmt de romp op, en een motor koelen met opgewarmde lucht werkt niet.

    Zal even zoeken of ik het draadje terug kan vinden.

    Edit: gevonden! Heb niet het hele draadje teruggelezen, maar hier moet ongetwijfeld ergens getoond worden hoe de boel af te dichten.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-vliegen-voor-weinig.208812/

    Edit: post 72 van dat draadje, zouden foto's moeten staan. Ik kan ze hier niet zien, maar dat kan aan mijn internetverbinding liggen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.720
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat Rhelie ook al zegt: dat moet je AB-SO-LUUT niet doen, tenzij je wilt dat je heli in de fik vliegt.
    Daar heb je speciaal spul voor, lijkt een beetje op glasvezelband, gebruiken chopper bouwers nog wel eens om hun uitlaatbochten mee te omwikkelen.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.989
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat hij dat ook bedoelt.
     
  18. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
     
  19. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Airwolf bijna klaar nu..Pffff (2024-02) Uitgebreid verslag volgt snel nu. Eerste vlucht zodra het weer het toelaat... :)
     
  20. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Status mei 2024: bijna klaar. Verslag tot nu:

    Airwolf romp met TT Raptor Titan .50 nitro mechanics
    Algemene gegevens:

    De romp is een Roban 600 Fiberglas Airwolf van Scaleflying.de uit Duitsland. Lengte 131mm en door de geheel afneembare voor-romp uitstekend geschikt voor nitro modellen door de zeer goede toegankelijkheid bij alle onderdelen en tank.
    Extra electronica: een navigatie verlichtingssetje van 8 LED lampjes, een "servo delay-movement setje "voor een mooier effect van het intrekbaar landingsgestel en een benzinelevel-sensor met LED’s voor het bewaken van het (onzichtbare) fuel level.


    Ontvangst pakket: 24-5-2020, levertijd 4 dagen uit Duitsland. Perfect verpakt, heel erg degelijk in een dubbele doos. Kompleet en kleine onderdelen netjes separaat verpakt. Top quality romp en overige onderdelen, inclusief retractable en geveerd landingsgestel.

    Alleen de bijgeleverde bouwinstructie was van een Airwolf 250 en klopte van geen kant. Ook de van scaleflying.de gedownloade correcte bouwinstructie was zeer slecht, te beknopt, incompleet en foutief op veel punten. Tip: oriënteer je heel goed via youtube op de reeds gebouwde Airwolf modellen en bereidt je goed voor, vóór je gaat beginnen.

    Attentie 1: er worden 2 configuraties geleverd in de bouwdoos voor het intrekbare landingsgestel: 1 met 2 servos (beschreven) en 1 met 1 servo (wel onderdelen aanwezig, niet beschreven)

    Attentie 2: Nergens staat beschreven hoe de afneembare cockpit verwijderd moet worden. Deze zit met magneten en nokjes vast, maar kan alleen verwijderd worden als beide deuren geopend zijn!!!!
    Opstarten.

    - Ik ben zelf een matige vlieger, druk aan het oefenen voor nose-in en een betere forward flight. Ik wil geen 3D vlieger worden, maar vind scaleflying wel aantrekkelijker, ook omdat ik zowel van vliegen, de electronica en het bouwen houdt. Vandaar de aankoop van de mooie Roban Airwolf 600 romp.

    Daarom wil ik tijdens het bouwen kunnen blijven vliegen, met de Pod&Boom van de TT Raptor Titan 50.
    Maar omdat het belangrijk is om veel te passen en te meten ben ik begonnen met een 100% op maat 3D model te maken van stevig karton van de Raptor-Pod.
    Zo kan ik checken of de positie van de servo voor het landingsgestel op een goede plek zit en kan ik beter de juiste inbouwhoogte bepalen.

    Ook verwacht ik in het frame een extra spant te moeten maken om trillingen van de body tegen te gaan en een betere bevestiging van de pod aan de romp te krijgen. En een extra bevestiging aan de bovenzijde aan het frame vast te maken. (De extra spant heb ik moeten laten vervallen: na passen van de pod bleek er geen ruimte voor te zijn. De ruimte binnenin voor de Raptor Titan 50 is zeer krap.

    Stap 1: Landingsgestel in bouwen.
    Ik moet kiezen voor een inbouw met 2 servo's, omdat de uitlaat de verbindingsstangen naar een van de landingswielen blokkeert.
    Eerst wordt met behulp van de kartonnen pod (met een boom bevestigd) de plaats, positie van de pod goed uitgemeten en afgetaped. Tientallen keren proberen en exact meten. De plaats van de nieuwe spant is gepland meteen achter het frame op het hoogste punt van de romp. Passen en meten met de stangen van het landingsgestel en de juiste positie van het frame.

    Het kostte wat moeiten en uitboren van de bussen om de stuurstangen van de achterwielen goed passend en soepel lopend te krijgen.
    Het afstellen van het landingsgestel is ontzettend tijdrovend. Het gaat om het afstelen van 2 servos op 1 kanaal met 2 verschillende retracts.
    Omdat de huidige Servo delay modul geen servoweginstelling ondersteunt, heb ik een andere aan moeten schaffen.


    Stap 2: Electronics

    - Ik heb aan apart schakelaar circuit gemaakt , omdat ik verlichte aan/uit toets en Boordverlichting knoppen wilde gebruiken. Deze 2 knoppen en het printplaatje met de schakeling voor de fuel level sensor heb ik gemonteerd op een plywood plankje aan de binnen zijde van de zijkant van de romp. (Glasvezel geleidt stroom!)
    Op de fueltank zelf dus de fuel level sensor gemonteerd en 2 groene LED’s en 2 rode LED’s in de achterzijde van de romp gemonteerd. Er brandt ter controle van het benzineniveau altijd een rode of groene LED.
    Voor de navigatielights heb ik de switch en aansluiting al gemaakt, maar vanwege tijdbesparing nog niet de NAV-LED’s zelf ingebouwd.
    Eveneens een externe connector gemaakt voor aansluiting van de gloeiplug.

    Met dank aan de vele tips mbt de warmtegeleiding, heb ik van een hittebestendige silliconen bakmat (ex HEMA) een behuizing gemaakt om de open ruimte van het raptor frame heen. Hierdoor wordt het grootste deel van de warme lucht van de cylinder naar buiten de romp geleid en kan niet meer aangezogen worden voor de nieuwe koellucht. Was veel passen en malletjes maken , maar lijkt te werken
    Tanken gebeurt via een net bereikbaar slangetje bij de carburateur. De tank zelf zit helemaal diep in de romp ingebouwd. 3D tank is verwijderd, niet nodig.l

    Stap 3: Mechaniek inbouwen

    De steunen voor bevestiging van de pod zijn van metaal gemaakt en voorzien van dempend rubber tegen de trillingen van de motor (Nitro!). Vanwege de bereikbaarheid van de schroeven, zijn de metaalplaatjes iets breder dan de bevestigingsgaten in de Pod. De nieuwe plywood verhogingsstukken zijn eerst bewerkt met hout-imprigneer tegen inwerking van gelekte fuel.

    Om de krachten beter te verdelen en de glasvezel romp te ontzien is een extra plywood plaatje met 2 componenten lijm volvlaks op de modelbodem gelijmd.

    Na het testen van de motor en controle van alle bevestigingen de pod in de romp geschoven en middelvast gefixeerd, zodat de dempingsrubbers ruimte hebben om hun werk te doen. Alles past precies, maar heel krap.

    Afwijkend van de (beknopte) bouwinstructie monteer ik de meegeleverd donus aan het begin van de staartbuis en maak ik een extra nieuwe Donut aan het einde van de staartbuis. In het Airwolf staart huis moeten een paar extra openingen worden gemaakt om de schroeven te bereiken om het staartrotor huis van de R50 vast te kunnen maken, Deze zitten onbereikbaar in de staartbuis.

    Voorde uitlaatgassen heb ik een speciaal 10mm silliconestuk besteld, om de uitlaat gassen, tussen de stuurbuizen van het landingsgestel door naar een opening in de romp te lijden. Eenmaal vast kun je hier ook niet meer bijkomen.

    Boven aan de romp wordt een extra metalen plaatje gemaakt tussen het R50 frame en de Airwolf romp voor versteviging en anti-vibratie aan de bovenzijde van de romp. Beide zijden voorzien van dempende rubberstukjes.
    De bouw is bijna klaar. De kanonnen aan de onderzijde vastmaken, de staart passend maken. Het metalen steunstuk onder aan de vertikale staart is te groot, waardoor de hel niet vrij op de grond staat en het stalen stuk snel afbreekt. Wordt ingekort.

    Ook blijkt de Raptor, terwijl het totale gewicht in orde is (plmn 5000grm) te ver door de wielen te zakken. Bij het voorwiel is de positie zo onhandig, dat de vering bijna helemaal niet werkt en het voorwiel heel stug blijft.
    Door plaatsing van extra ringen op de vering van de achtervering, blijft de veerweg hetzelfde, maar wordt de weerstand van de veer hoger.

    Stap 4: Draaien, testen,vliegen

    Nadat de functionele bouw klaar is (nog geen lights en verlicht dashboard) ga ik testen of de motor nog goed loopt, hoed het met de hitte van romp en motor gaat en de vibraties.

    Status mei 2024:

    Na 2-3x draaien op de grond, heb ik het benzinemengsel flink rijker moeten zetten , omdat de motor na een tijdje toch nog te heet werd en er te weinig smoke was. De motor draait daarom nog niet 100% betrouwbaar, nog een extra test op de grond doen, voordat we de lucht in gaan. Met vibraties en overige afstelling zit het goed.

    Mogelijk wel een probleem bij het opstijgen, omdat 1 wiel een fractie langer op de grond staat, waardoor de heli een draai maakt, die ik meten al moet corrigeren… Mogelijk zit het zwaartepunt net niet in het midden. Dart komt ook omdat de handgemaakte glasvezel romp, nooit helemaal hetzelfde is en dezelfde vorm heeft. Ook is de inbouw van deze nitro R50 in zo’n romp volkomen nieuw, dus waar het zwaartepunt precies moet liggen is try en error..
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina