Airwolf 600 maat met trex 550.

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 18 aug 2019.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Zwolle
    Hermor heb je misschien de stl of step file van jou piloten poppetje voor mij?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook eens een andere set bladen proberen. Heeft te maken met de gewichtverdeling in het blad waardoor het iets voor of achter gaat lopen.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    725
    Locatie:
    Hengelo
    Ja hoor, pb je mailadres maar
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    725
    Locatie:
    Hengelo
    De heli vloog voor de ombouw goed, eigenlijk kan ik dat dan toch uitsluiten?

    Ik probeer bk eerst eens de gewone vliegmodi eens, wellicht zit het in de stab
     
  5. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk en mooi model!! Thanks voor de uitgebreide reportage en foto's. Heb ik veel aan.
    Ik ben net begonnen met dezelfde romp (mooie romp) en het inbouwen van TT Raptor Titan.50 Nitro helicopter. Reeds helemaal ingevlogen en voorzien van een Flymentor 3D stabilisatiesysteem. Ben nu aan het passen en meten voor het mechaniek. Ik zal de fotos tzt posten. Succes.
    PS Ik denk persoonlijk dat het trimprobleem veroorzaakt wodt door de stand van de heli bij het initialiseren. (inderdaad moet de as dan loodrecht vertikaal staan).
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    725
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Marco,

    Aha, nog een Airwolf maar dan met verbrandingsmotor begrijp ik. Mocht je je verhaal hier posten dan ga ik het zeker volgen.

    Tnx, het is een mooi rompje en relatief eenvoudig te bouwen. Ik heb mbt dat iets achterover driften een noodoplossing gekozen want kreeg hem niet helemaal lekker. Heb in de idle 1 vliegmodus (gear up en vast toerental en stab in stabi normal mode) iets elevator down ingemixt, 1% was voldoende om het effect te minimaliseren. Het voordeel is dat bij initialiseren de heli in de normal vliegstand staat en dus dit effect niet teniet gedaan word bij initialiseren van de spirit.

    Opstarten dus in normal, tot hoover, dan naar idle, waarbij ook het landingsgestel ingetrokken wordt en de heli heel iets met de neus omlaag gaat.

    Succes met jouw Airwolf!

    gr Kees
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Besteed goed aandacht aan de luchtgeleiding van de warme koellucht naar buiten.
    Dat is een van de zwakke punten van Raptor mechanieken, die koelen meer dan uitstekend in trainer-uitvoering, maar er is in het ontwerp geen rekening gehouden met toepassing in rompen. Dan treedt er recirculatie van warme koellucht op, en begint de boel op een gegeven moment warm te lopen.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    Ik begin in basis ook altijd met een horizontale tuimelschijf , maar omdat een heli hoverend altijd scheef hangt stel ik de tuimelschijf naderhand altijd iets scheef. Meestal heeft het ook een tikje op de nick nodig. Waar het ook vandaan komt.... Ik leg het zwaartepunt ook altijd onder de hoofdas. Dus bij het aan de rotor vasthouden van de heli met horizontaal houdende hoofdas en ook horizontaal houdende romp mag deze niet gaan draaien. Er werken toch blijkbaar krachten in hover die de theoretische balans niet houden en die 'trim' ik dan uiteindelijk toch weg door de tuimeschijf weer wat scheef te zetten. Dat kan door de kogellinkjes te verdraaien of door de middenstand van de servo's te verstellen in de fbl unit.
    Mijn fbl unit neutraliseert namelijk de tuimelschijf als ik hem op de grond heb staan en zonder het verstellen zou hij altijd scheef opstijgen. Bij jouw spirit is het blijkbaar iets anders. Ik zal me zo eens even specifiek inlezen.
    Ik kom trouwens graag een keertje kijken naar je airwolf wanneer je gaat vliegen.

    Groet, Steven
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    725
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Steven,

    Je bent welkom hoor, we vliegen soms nog in de buurt van het bauhaus hengelo, maar nu de club weer open is gaan we wellicht weer vaker naar het vliegveld (wij vliegen in nijverdal/hulsen)

    Maar als we weer in hengelo vliegen zal ik proberen een berichtje te doen

    Altijd leuk om collegahelivliegers te spreken!

    groeten Kees
     
  10. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks voor de tip. Onder in de romp komt een flink gat voor afvoer van de koellucht en zoveel mogelijk ventilatieopeningen (met gaas) in de romp.
     
  11. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks. Bouw vordert gestaag, maar moet best wel eea in de romp aanpassen: Landingsgestelaansturing, versteviging romp door extra spant, betere bevestiging van de Pod in de romp, anti-tril maatregelen etc etc. Verslag volgt tzt...
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat niet om het gat onderin de romp... Het gaat om het feit dat bij een Raptor de lucht naar opzij kan ontsnappen, terug de romp in, en dan helpt dat gat onderin niet echt...

    Geloof me, been there, done that.
     
  13. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi, dank voor je opmerking. Gaarne nog een verduidelijking waar die warmte dan vrijkomt aan de zijkant en hoe heb jij dat verholpen..?
    De draaiende koelvin blaast de koellucht door de koel-koker over de brede cylinderkop en die lucht gaat door het rompgat naar buiten. Bedoel je de warmte die door de zijkant van het Raptor frame vrijkomt in de romp... ?
    PS Ik ga de uitlaat voorzien van buisisolatie, zodat daaruit ieg ook zo weinig mogelijk warmte in de romp komt. Dank vast voor je reactie.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Buis isolatie ? dat gaat gewoon fikken hoor ! Het wordt enorm heet in de romp en daardoor krijg je ook de koeling problemen. Het ontwerp van de Raptor is zoals Brutus al zei niet geschikt voor een romp.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De hele zijkant van het frame is open, op een zodanige wijze dat met het minste of geringste aan weerstand, lucht onmiddelijk uit kan wijken naar opzij, en dan weer in de buurt van de aanzuigopening van de fan terecht kan komen.
    In de trainer-variant geen enkel probleem, die lucht waait al vliegend wel naar achteren voordat het terug die fan in gaat. Maar in de romp is dat een probleem.
    Ik heb destijds bij die van mij met dun triplex (0,8 mm) de hele zijkant van het mechaniek afgedicht, en ook een soort van "skirt" aangebracht die nauw aansloot op de romp, zodat de opgewarmde lucht geen andere keus had dan naar beneden en naar buiten te gaan, en niet terug de romp in te lekken. Want dan warmt de romp op, en een motor koelen met opgewarmde lucht werkt niet.

    Zal even zoeken of ik het draadje terug kan vinden.

    Edit: gevonden! Heb niet het hele draadje teruggelezen, maar hier moet ongetwijfeld ergens getoond worden hoe de boel af te dichten.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-vliegen-voor-weinig.208812/

    Edit: post 72 van dat draadje, zouden foto's moeten staan. Ik kan ze hier niet zien, maar dat kan aan mijn internetverbinding liggen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat Rhelie ook al zegt: dat moet je AB-SO-LUUT niet doen, tenzij je wilt dat je heli in de fik vliegt.
    Daar heb je speciaal spul voor, lijkt een beetje op glasvezelband, gebruiken chopper bouwers nog wel eens om hun uitlaatbochten mee te omwikkelen.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat hij dat ook bedoelt.
     

Deel Deze Pagina