airwolf body/retracts?

ik heb een airwolfbody maar zit met een paar vragen rond de retracts...
alles is al ingebouwd ,ook de mechaniek voor de wielen maar moet ik nu een gewone 9gr servo gebruiken voor de retractwielen,??

en normaal is het retractkanaal op m'n MX-12 , kanaal nr5 maar daar zit m'n heading hold op v/d gyro? kan dit op een vrijkanaal of niet, en hoe doe ik dat in m'n zender dan?

ik neem aan dat het over een 450 size gaat ?
Zoja, dan kan je gewoon die 9 grams servo's gebruiken.

Je mx 12 heeft maar 6 kanalen, die zitten vol met :
nick
roll
pitch
staart
gyro gain
throttle

Wat voor een gyro heb je ? Je zou er voor kunnen kiezen om de gyro niet vanaf de zender aan te sturen maar op de gyro zelf de gain in te stellen. Dan kan je dat kanaal gebruiken voor je retracts.

En anders een andere zender kopen :)

m'n gyro is een telebee met HH ,kan ik niet met Y-kabel werken???
bv; ladinggear uit en de gyro in gewone stand ,gear in en HH

zou dit kunnen???

je zou ook de y kabel aan je pitch kunnen hangen, of aan je nick ;)

Maar dat is niet practisch :)

Ook het splitten tussen je gyro modus landings gestel is niet handig.

Stel je voor dat niet-HH nou voor problemen zorgt, maar ook voor de retracts down. Dan kan je dus niet landen :S

als er geen andere oplossing is ,vind ik dit toch het beste alternatief...
niet HH mode = gear out

zal toch in tussentijd eens zoeken naar een mx16 zender of zo...iedereen schakeld toch over naar 2,4gh ,

Kan je de gyro niet gewoon in hh laten staan ? Eens afgesteld heb je toch geen normal mode nodig...het is een schaalmodel, dus gyroprestatie is ook minder van belang dan voor een 3Dheli denk ik,niet ?

Ik heb mijn airwolf net afgewerkt en had net hetzelfde probleem. Dus ik heb een y-kabel gebruikt op de HH van de gyro, het is wat prutsen maar het werkt !! Nu is het landingstel uit-HH aan , landingstel in- HH uit. Heb er nog niet mee gevlogen maar op de werktafel doet hij het ;) De maiden zal voor een van deze dagen zijn !

Heb net even in mijn tuin met de airwolf gehovert en de retracts met de y-kabel op de HH werkt :) Ik moet enkel de retracts nog iets beter afstellen zodat de wielen nog iets meer naar binnen gaan !!! Het is ook een fantastisch mooi beeld als hij in de lucht hangt.

proficiat met je maiden, ik ga dit ook zo oplossen...

maar eerst m'n t-rex verder afwerken,nu met digi metaal servo's en terug afstellen voor eens het 3D gevoel te krijgen.

ander vraagje, welk component heb je gebruikt om je retracts te vertragen ? Ik heb nu dat conrad printje maar die laat de servo's schokkend bewegen :S

ik heb een airwolfbody maar zit met een paar vragen rond de retracts...
alles is al ingebouwd ,ook de mechaniek voor de wielen maar moet ik nu een gewone 9gr servo gebruiken voor de retractwielen,??

en normaal is het retractkanaal op m'n MX-12 , kanaal nr5 maar daar zit m'n heading hold op v/d gyro? kan dit op een vrijkanaal of niet, en hoe doe ik dat in m'n zender dan?

Dat kan maar er zijn ook speciale "Retract Servo's" Als het goed werkt met een 9gr servo zou ik gewoon die gebruiken.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 9610 Low Profile Metal Gear RETRACT Servo $17.95
This servo travels the full 185deg. It does not have midpoints. It is for retract systems or hatch systems only.

Hallo, ik zit ook met hetzelfde, wil het ook graag oplossen, maar hoe kom ik aan een Y-kabel? Hebben jullie die gewoon zelf gemaakt?

Thx!

Even dit topic leven in blazen :)

Ik heb een heliartist Airwolf romp, zonder retracts, maar ga daar een Fusno retract setje in bouwen (iig, dat is de planning).

Nu heb ik dus ook een MX12... en zit ook met een kanaal voor de retracts.
De heli is een ArtTech falcon 400 3d SE, en de gyro heeft een kanaal voor wel of geen HH mode.

Is er een mogelijkheid, om het signaal draadje van de kabel die naar de gyro staat, los te halen, en dan met een y kabel de retracts aan te sluiten? (zodat de gyro wel voeding krijgt, maar geen signaal?)

En dan op een dusdanige manier dat de gyro ALTIJD in HH mode staat?
Ik vind het niet prettig om in niet hh mode te vliegen en zeker niet landen, wat met een airwolf rompje toch rustig en zo gecontroleerd mogelijk moet gebeuren...

Dat kan niet, de gyro zal niet opstarten omdat het signaal ontbreekt, hij heeft het signaal nodig met de ingestelde waarde.
Met een GY 240 zou het wel kunnen, die moet je namelijk op de gyro zelf instellen.

Hmm, dat is dus jammer... op een ander kanaal aansluiten is natuurlijk ook geen optie, want die hebben geen vaste waarde.

weet niet of het slim is om zonder HH te landen met een schaal romp.

Ach, dan maar met vaste wieltjes blijven vliegen ;)

Hey Badbert,

Heb je het al eens geprobeerd dan? in normaalmodus vliegen?
Want met electro is dat over het algemeen vanwege de zeer constante motorloop beter te doen dan met brandstofheli's. En ik vlieg al jaaaaaren in normaalmodus, ook met kleine heli's zoals 450 sizers is dat gewoon goed te doen zolang je geen 3D vliegt. Tenminste, de Spirit vliegt met een GY401 in normaalmode en een simpele Hitec HS81 op de staart gewoon goed en volledig beheersbaar.

Het is een kwestie van even wennen, meer niet. Sowieso heeft een schaalromp veel meer windvaaneffect, en als je de neus in de wind houd bij starten en landen, moet het echt geen enkel probleem zijn.

Ik weet niet welke gyro jij hebt, maar alle gyro's die ik ken, starten als je het "aux" kanaal niet op de ontvanger aansluit, gewoon in normaalmodus op. En zo niet, een goedkoop mini-gyrootje zoals de G190 doet het ook prima, en hééft niet eens een extra kanaal. Na effe wennen, kun je dus gewoon met retracts vliegen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back