Airwolf landingsgestel

Hallo iedereen

Ik ben bezig met mijn landingsgestel voor mijn funkey airwolf alleen kom ik er nog niet helemaal uit.
Ik zit met een servo probleem.
Op dit moment heb ik de futaba s136g retract servo maar 180 graden is een te grote slag.
Ik heb ongeveer 100 graden nodig om het landingsgestel volledig in te trekken.
Ik ben al wezen zoeken op dit forum en op het net maar kom er niet uit.
Heeft iemand misschien een goed idee om dit op te lossen.
Alvast bedankt.

Hier een link naar de afbeelding van mijn landingsgestel:

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Ja die zit er wel op alleen bij een retract servo kan je dat volgens mij niet instellen, die gaat alleen 180 graden.

retract servos zijn niet proportioneel.
Misschien dat ik maar moet kijken naar een betaalbare normale/ digitale servo.
Ik ben nog nieuw hiermee, heeft iemand een aanrader??

ik neem aan dat het voor een heli is, en dat wanneer het landingsgestel is uitgestoken er geen belasting meer is voor de servo? want dna kun je ook makkelijk af met een neit al te zware servo.

Ja dat klopt, het gaat hier om een airwolf/ heli scale.
Wat ik nodig heb is een servo die een slag van +/- 100 graden kan maken en waar ik de eindpunten kan instellen maar ik heb voor de rest geen idee waar ik op moet letten bij een servo.

Je kunt ook kijken of je een langere hevel op het landingsgestel kunt zetten in combinatie met de kortst mogelijke hevel op de servo.
Meestal zitten er bij je servo ook van die schijfjes, daarmee kun je een stuk korter komen dan met de servokruizen. Het moet gewoon domweg mogelijk zijn, om met een servoslag van 180 graden een stangverplaatsing van 15 mm of minder te realiseren, en dat zou kort genoeg moeten zijn.

Vervolgens spelen met de offset van het heveltje van het landingsgestel, en volgens mij moet het dan wel lukken.

Groet, Bert

Edit: het is wel van belang, dat bij uitgeklapt landingsgestel de servopositie zodanig is, dat de (doorgetrokken) lijn van het duwstangetje precies over het verlengde van de lijn "servo as"-kogelkop ligt, om te voorkomen dat het gewicht van de heli een moment op je servo kan uitoefenen.

Laatst bewerkt:
Een langere hevel gaat niet lukken want dan raakt hij de bodem van de body.

Nou, dan probeer je een kortere servohevel. Je bent niet verplicht dat kruis op die foto te gebruiken, en al evenmin de door Robbe voorgeboorde gaatjes....

Gewoon die kleine servo-schijfjes er op, en je hebt al zonder modificatie een stangverplaatsing van slechts 15 mm (net voor je opgemeten)....
Dat MOET voldoende klein zijn....

Als het dat niet is, dan heb je toch echt ergens iets fout gedaan, want die retracts moeten gewoon functioneren kunnen met jouw retract-servo....
Voor zover ik weet is de boel daar namelijk op ontworpen....

Groet, Bert

Ik heb toch nog even goed zitten kijken in de body en misschien dat ik een beetje houtwerk kan weghalen zodat ik wat meer ruimte heb voor de hevel als ik hem bovenlangs laat lopen.
Allemaal bedankt voor jullie meedenken en mogelijke oplossingen.

een retract servo kan alleen maar naar de niet instelbare eindpunten lopen, misschien is het verstandiger
deze te wisselen voor een sail/winch servo. deze zijn compleet instelbaar, en je kan ook meestal via je zender de loopsnelheid ook nog instellen, dat is dan ook weer leuk meegenomen
Groet Wim

Andere optie.. aan de andere kant van de servo zet je ook een asje met een kruis erop. Dan leg je aan één kant vanaf de servo een stuurstangetje naar dat kruis, en dan de andere kant van dat kruis naar je retract.

Op die manier kun je een nog groter bereik van afstemmingsmogelijkheden pakken.

Toch zou ik gaan kijken naar een hele andere oplossing met gewone servo's. Qua slag moet dat kunnen, en veel kracht is er voor zo'n retract niet nodig. Met kleinere servo's moet dat ook prima gaan, en dat kan je al snel 40~50 gram schelen op het geheel. Bij schaalheli's niet onbelangrijk, zo wordt mij altijd verteld.

Als ik het goed zie, locked het mechanisme aan 1 kant tegen een draadeind, maar is er aan de andere kant niet in een lock voorzien?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back