Akkuspanning

Beste allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe lader gekocht van CS, deze: CS-Professional X2 Charger, 2 x 10A / 12V -400W-, 99,90 €

Ik heb een duolader gekocht, omdat ik dan tijdens wedstrijden ook de akku's van mijn zoontje kan laden. Ik vond mijn shorty's de laatste tijd al wat tam, en na meting bleek dat de spanning net voor een kwali slechts 8,30 volt was. Ik heb daarna een oudere Orion Clubman lader gepakt, en toen kwam ik met dezelfde akku op 8,41 uit.

Ik heb gekeken of ik op de CS lader kan instellen op welke spanning de lader afslaat, maar dat kan volgens mij niet.

Iemand enig idee hoe de lage spanning komt? Heeft het iets te maken met de kwaliteit van de lader?

Mvg
Marcel
 
Even een kanttekening bij de Orion. Mij is opgevallen dat vanaf het moment dat deze gaat balancen, de spanning op 8,40 staat. Echter als je op Batt drukt tijdens het laden (mogelijk niet de juiste naam, maar bedoel de meest linker knop) en de spanning per cel bekijkt, staat deze veel lager.
Ik vraag me ook af of je tijdens het laden wel de juiste spanning kunt meten, doordat deze pulserend laadt. Meet de accu's eens direct nadat je ze van de lader haalt met een multimeter, of heb je dit ook gedaan?
 
Spanning per cel op de Orion-lader ging ook naar de 4,20. Tijdens de ETS akku na laden met beide laders gemeten met de multimeter van de technische controle: met de CS 8,30 en met de Orion 8,41. CS stond op Lipo afgesteld.

Marcel
 
Was de accu geladen met de Clubman ook beter, kon je dit merken? Je kunt je afvragen of de lader te vroeg afslaat door ruis op het net. Staan toch even een tigtal laders op een paar verlengsnoertjes bij de ETS.... Kan me voorstellen dat de ene lader daar gevoeliger op is dan de andere.
Al klaagde je tijdens de laatste clubwedstrijd ook al over de tamme accu, ook die van Max.
 
....Ik vraag me ook af of je tijdens het laden wel de juiste spanning kunt meten, doordat deze pulserend laadt...

Je heb verschillende systemen met pulsladers: laad periode > rust periode, bij de sub C cellen ook wel eens: laadperiode > ontlaadperiode > rustperiode, meestal word een gedeelte van de rustperiode gebruikt om metingen te verrichten, dat werkt prima!
 
Je heb verschillende systemen met pulsladers: laad periode > rust periode, bij de sub C cellen ook wel eens: laadperiode > ontlaadperiode > rustperiode, meestal word een gedeelte van de rustperiode gebruikt om metingen te verrichten, dat werkt prima!
Ik doelde er eigenlijk op, dat tijdens het laden een multimeter erop zetten mogelijk geen zin heeft, dat deze dan niet de juiste waarde uitleest. Dat de meter intern in de lader het wel voor elkaar heeft geloof ik wel.
Hier bleek echter dat in de volledige rustperiode (lader kon niet mee naar de keuring ;-) ) er wel duidelijk een spanningsverschil was.
 
Direct na het laden op een ontlader zetten en dan metingen verrichten, onbelast meten geeft niet zoveel bruikbare informatie...Ik kan cyclen met mijn lader, dat kan best handig zijn om accu's onderling te vergelijken.
 
Was de accu geladen met de Clubman ook beter, kon je dit merken? Je kunt je afvragen of de lader te vroeg afslaat door ruis op het net. Staan toch even een tigtal laders op een paar verlengsnoertjes bij de ETS.... Kan me voorstellen dat de ene lader daar gevoeliger op is dan de andere.
Al klaagde je tijdens de laatste clubwedstrijd ook al over de tamme accu, ook die van Max.

Klopt dat de akku van Max nogal tam aanvoelde, maar daarna een Orion akku voor Max geladen met de CS en die was beter. Tijdens de ETS voelde de akku wel beter aan nadat ik hem met de Orion had geladen.

Mvg
Marcel
 
LiPo wordt CV/CC geladen en is het pulseren zal om de paar sec een meeting zijn, meer niet.
 
Back
Top