Akula 1/144 bouwverslag

Discussie in 'Duikboten' gestart door bwi, 17 jan 2014.

  1. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Hallo,
    Ik ben uiteindelijk gestart met de bouw van een Akula duikboot. Ik had de plannen reeds in 1997 besteld bij “deep sea designs” (Greg Sharpe). Ik weet niet of ik de vis zal af krijgen tegen het volgende seizoen, maar we zien wel.
    Het model gaat schaal 1/144 worden,
    Eerst en vooral wil ik niet met de eer gaan lopen van iemand anders, al het onderstaande is het gevolg van jaren lezen op het internet ik heb van verschillende mensen ideeën overgenomen en ze, waar ik het zelf nodig vond, aangepast.
    Het is zeker ook niet mijn bedoeling om hier wat te komen opscheppen, wat wel mijn bedoeling is, is mijn ervaringen te delen met anderen, misschien dat mijn manier van werken weer anderen op ideeën kan brengen.
    De kalibers zijn gemaakt van hout van mijn oude raamkozijnen (waar verbouwen goed voor is). Vermits ik maar een klein draaibankje heb, heb ik alle sleden moeten verwijderen om het spul mat de hand te kunnen afdraaien. Eigenlijk was dit levensgevaarlijk en nu ik eraan terugdenk zou ik dit niet meer op deze manier doen. De kalibers heb ik gemaakt in 3 stukken (klein draaibankje) elk van deze stukken waren gemaakt uit twee stukken hout die aan elkaar gebout waren zodat ik deze van elkaar kon losmaken en twee romp helften kreeg. De drie stukken zijn met houtlijm aan elkaar bevestigd.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De kaliberhelften vervolgens ontelbare keren gespoten met primer en telkenmale geschuurd (pfff).
    De akula is voorzien aan de achterzijde van een plat loopdek. Ik heb dit gemaakt uit 3mm kunststof en vervolgens het dek op de romp gebout. De openingen tussen het platte dek en de ronde romp heb ik opgevuld mat epoxy, waar ik snel heel veel spijt van kreeg tijdens het schuren van deze overgang. Ik heb mij onmiddellijk een zeer zachte polyester plamuur aangeschaft voor de verdere afwerking, dit schuurt een stuk makkelijker.
    Ik heb de beslissing genomen om de toren niet apart van de romp te maken maar ineens vast aan de romp te maken. Ik heb een toren gebruikt van een DUMAS kit die ik in een ver verleden eens had gekocht op e-bay. Ik was toen zo teleurgesteld in de kwaliteit van de bouwdoos dat ik alles in de vuilbak heb gegooid, enkel de toren heb ik toen bijgehouden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nadat ik de toren op de romp heb bevestigd en de aansluiting met de romp had gemaakt viel het mij op dat er iets niet klopte. Als ik de vorm vaan de toren vergeleek met de foto’s van een echte akula, kwam de vorm niet overeen (ik had beter alles van de bouwdoos weggegooid). Om de vorm te corrigeren heb ik een rib gemaakt van de juiste vorm en deze op de bestaande toren gekleefd. Vervolgens het geheel opgevuld en geschuurd.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De kalibers zijn vervolgens gespoten met auto primer en tot in het oneindige geschuurd en gepolierd tot ik een oppervlak had waarin ik mezelf kon spiegelen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het maken van de negatieven ben ik de mist in gegaan ik had namelijk de wax die ik had aangebracht zodanig gepolierd dat de was verdwenen was, bijgevolg kleefden de kalibers op sommige plaatsen aan de negatieve mal. De stukken van de kalibers heb ik uit de negatieve mal kunnen verwijderen, al bij al niet slecht voor een eerste keer.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De volgende fase was het maken van de eigenlijke romphelften. Deze keer heb ik de wax enkel opgeblonken en de romphelften zijn zeer vlot uit de mal gekomen en zijn klaar om verder afgewerkt te worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb op het www aan het rondsnollen geweest voor een gepaste schroef, hoe meer ik aan het opzoeken was des te meer begon het idee op te spelen om de schroef zelf te maken uit messing.
    De schroef moest een diameter van 43mm krijgen en een constante spoed hebben.
    Eerst moest ik de juiste bladvorm zien te vinden, ik heb een redelijk goede foto in sketchup geladen en heb vervolgens de contouren van het blad overtrokken; een printje van gemaakt en de bladen uit 1mm messing gesneden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het schroeflichaam (hub) heb ik op gedraaid uit messing rondstaaf. Ik heb lang getwijfeld over de diameter, 8 of 10mm. Uiteindelijk ben ik voor 10mm gegaan, ik kom hier nog op terug.
    De akula schroef heeft een zogenaamde attenuator ter hoogte van de conus, dus moest ik de conus kruisgewijs inzagen. Ik heb hiervoor een figuur zaag gebruikt het zaagblad is namelijk zeer dun 0,4 mm wat schaalgewijs nog doenbaar was. Het heeft wel wat zweet gekost om de zaagsnede redelijk recht te houden.

    [​IMG]

    Vervolgens moest de hub voorzien worden van 7 groeven waarin de schroefbladen moeten komen.
    Omdat ik niet in het bezit ben van een verdeeltoestel, heb ik er zelf eentje gemaakt. Het is een simpele constructie, een stoel waarop een schijf met 7 gelijk verdeelde gaten draait, op deze schijf heb ik het klauwplaatje van mijn draaibank gemonteerd. Het toestel is makkelijk te hergebruiken om ook andere verdelingen te maken, enkel een andere schijf maken met het juiste aantal gaten en klaar.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Als test stuk heb ik een rondhout van 8mm gebruikt, alles bleek goed te werken, alleen 8mm is wat dun voor 7 bladen, de bladen komen dan wel heel dicht tegen elkaar, 10mm bleek een goede keuze te zijn geweest. Vervolgens heb ik de groeven, 1mm bij 8mm, in de 10mm hub gefreesd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het plooien van de bladen heb ik slechts 2 schroefblad hoeken genomen, deze van de bladvoet en deze van de bladtip. Die van de voet had ik al berekend voor het maken van de groeven in de hub. Al de bladen hetzelfde plooien was makkelijker dan ik dacht.

    [​IMG]

    De attentuator is vervaardigd uit messing van 0.4mm dik. Daar het een kruis is heb ik een van de plaatjes doormidden moeten zagen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vervolgen is alles grondig geschuurd en gepolierd.

    [​IMG]

    Ik kan de schroef maar pas solderen nadat ik weet welke diameter de schroefaskoker/ lager gaat hebben. De hub is namelijk voorzien van een kraag die ik op de diameter moet draaien van de schroefaskoker om een mooi aansluitend geheel te hebben. Ik kon echter niet tot dan wachten op het resultaat te zien dus heb ik de bladen met behulp van wat modelleer klei in de groeven bevestigd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tot zover dit bouverslag, als ik weer wat verder ben horen jullie het wel
    Grtz,
    Bart
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Bart,
    een compliment heb je verdient hoor.
    Dat ziet allemaal mooi uit en ga zo verder.

    Hein
     
  3. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Zit er goed strak uit.
    Heb deze boot voor jaren ook gebouwd van tekening van Deep sea disigne.
    Voor goede detailering Google naar de echte akula .

    Let wel dat de Akula van deze tekening een staart verkenning heeft ondergaan.
     
  4. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    :oops: bedankt mensen,

    Ik heb de plannen gebruikt als leidraad, maar voor de details ben ik inderdaad het WWW opgegaan, er zijn veel details aan de plannen die niet kloppen inclusief het langere staartstuk, en de schroef.

    Ik breek de plannen zeker niet af als je bedenkt dat in de periode waarin de plannen zijn getekend er helemaal niet veel informatie te vinden was over deze schepen, kan je alleen maar respect hebben voor was Greg toen op papier heeft gezet.

    Moeilijk te geloven voor de jongere generatie maar het internet was toen niet van zelfsprekend, mijn eerste correspondentie met Greg was zelfs per brief :).


    grtz,
    Bart
     
  5. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Bart,

    Ziet er netjes uit, ga zo door.
    Blijf je bouw verslag volgen.......

    Eric
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Mooi hoor nog een scratchbuild project! Ik ben benieuwd!

    Freek
     
  7. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Ja hoe Greg toen aan de bouwplannen kwam is knap.
    Heb toen der tijd een paar dollars in een envelope gedaan en opgestuurd naar zijn adres,14 dagen later een grote koker met de tekeningen.

    De staart verlenning heb ik pas gedaan nadat mijn Akula een half jaar oud was.
    Er is zo`n 6 cm bijgekomen.
    Ik denk dat de russen deze verlenning hebben gedaan om minder verstoring van de cavitatie op de schroef te krijgen,dus ook minder ruis.

    Een paar foto`s van mijn model,hier zie je ook nog de korte schoef opstelling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi gedaan Bart, vakwerk! Vooral die schroef ... fantastisch! :worship:
     
  9. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    goed gedaan bart .ben jaloers op die schroef van jou
     
  10. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    En een update,

    De meeste van de beschreven werkmethode in mijn bouwverslag zijn niet door mezelf uitgevonden maar afkomstig van andere, in de jaren 90 domineerde sommige namen het internet op gebied van RC duikboten één daarvan was David Merriman, de meeste van mijn werkmethode zijn op zijn teksten gebaseerd, natuurlijk heb ik ook ideeën opgedaan van vele anderen.
    Ik heb de werkzaamheden aan de romp verdergezet. Ik heb beslist om niet te werken met een bajonet sluiting maar aan de onderzijde een toegangsluik te voorzien.
    Met behulp van een laser heb ik de middellijnen bepaalt en afgetekend (als je een verbouwing achter de rug hebt hou je wat gereedschap over voor de hobby :D) almede ook de zaaglijnen voor het toegangsluik.


    [​IMG]

    Ik heb de onderste romp in drie stukken gezaagd, maar voor ik dit heb gedaan heb ik eerst de index lippen vervaardigd. Om de lippen de rondingen van de romp te geven heb ik wax papier op de romp gelegd daar waar ik ze ga doorzagen. Voor wax papier heb ik her vel van een etiketten rol gebruikt. Als test heb ik er een druppel Snellijm op gedaan en na uitharden kon ik de uitgedroogde druppel er zo afhalen. Op het wax papier heb ik vervolgens 2 repels glasvezel doek gelegd en ze met polyesterhars geïmpregneerd. Na uitharding had ik 2 mooie index lippen die ik na wat bij trimmen in de romp kon kleven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vervolgens heb ik de romp in drieën gezaagd met een figuurzaag, wat vrij makkelijk ging.

    [​IMG]

    De boeg en de spiegel heb ik tijdelijk met wat snellijm aan de bovenste romphelft bevestigd om het geheel met het middenstuk goed te kunnen uitlijnen. Vervolgens heb ik beide definitief gelijmd met snellijm. De naden heb ik aan de binnenzijde versterkt met polyester en repels glasvezel.
    Vervolgens heb ik de voorste index aan het middenstuk en de achterste index aan de spiegel gelijmd met epoxy lijm.


    [​IMG]

    De volgende fase was het vervaardigen van de index lippen voor het midden gedeelte. Dit heb ik op dezelfde manier gedaan als de voorste en achterst indexen (wax papier en polyester) en ze ook met epoxy lijm bevestigd.

    [​IMG]

    In eerste instantie had ik de index lippen aan het bovenste romp helft bevestigd. Dit bleek een slecht idee. De dikte van de bovenste en onderste romp verschillen…bijgevolg kreeg ik de naden niet mooi aansluitend. Ik heb vervolgens de lippen terug losgemaakt zonder veel brokken te maken, en vervolgens in stukken gezaagd van ca 3 cm lang. Deze stukjes heb ik afwisselend aan de onderste en bovenste romphelft bevestigd. Dit gaf een beter resultaat, alhoewel het mij nog veel tijd heeft gekost om alles mooi aaneensluitend te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd voor de propulsielijn. Deze ga ik zeer kort maken. Ik heb gebruik gemaakt van 2 bussen in sinterbrons met kraag. Ik heb eerst een kaliber gemaakt met dezelfde diameter als de bussen (8mm).
    Dit kaliber heb ik voorzien van los was en gecentreerd in de spiegel. Vervolgens heb ik de romp verticaal uitgelijnd. Ik heb wat polyesterhars afgemaakt en deze in de spiegel gegoten. In de spiegel heb ik een gaatje geboord juist op de hoogte tot waar ik het hars wou hebben. Van zodra het hars uit het gaatje kwam was het gewenste niveau bereikt. Na het uitharden heb ik het kaliber verwijderd. Dit alles resulteert in een gegoten koker waarin de bronzen bussen gedrukt worden, en klaar is de aslijn.


    Aan de achterzijde heb ik ook veel werk gehad om de romp mooi concentrisch te maken met de lager bus na veel dremelen en schuren is het gelukt.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Nu kon ik verder met de schroef. Het schroeflichaam heb ik afgedraaid naar de diameter van de kraag van de bronzen bus. Om de schroef te kunnen solderen moet alles in de juiste positie blijven. Hiervoor heb ik weer een hulpmiddel gemaakt (dit hulpmiddel ben ik tegengekomen in een beschrijving van Robert Hughes). Mijn afgeleide ervan is vervaardigd uit aluminium, De basisplaat is voorzien van 7 gelijk verdeelde gaten, of deze plaat zijn 7 opstaande alu pilaren (dia10 x 25mm) bevestigd met M4 boutjes, de pilaren zijn voorzien van een dwars boring van 4mm om de armen in te schuiven, de armen worden geklemd met een M4 boutje, aan het uiteinde van de armen heb ik een lusterklem bevestigd waarin een gleufje geslepen is om het schroefblad in te steken, het blad wordt vervolgens met het schroefje vastgeklemd.

    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tot zover.......grtz, Bart
     
  11. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Hier zijn we weer,

    Ondertussen heb ik de schroef gesoldeerd maar dat is niet van een leien dak gegaan.
    In eerste instantie had ik soldeer met hars kern gebruikt, dit werkte voor geen meter. Het resultaat was een schroef met hompen soldeer en om het volmaakt te maken waren door het geknoei enkele schroefbladen uit de houder losgekomen. De teleurstelling was groot, ik heb alles aan de kant gelegd voor enkele dagen.

    Uiteindelijk ben ik er terug begonnen alle onderdelen van de schroef te recupereren/ terug op te kuisen, dit heeft mij bloed zweet, tranen en enkele hobbyuren gekost, het moeilijkste was het reinigen van de groeven in het schroeflichaam, hiervoor heb ik heel het spul opgewarmd en vervolgens met perslucht de groeven schoon geblazen, en ja het dragen van een veiligheidsbril is zeker aan te raden.

    Na het reinigen van de onderdelen kon ik gelukkig alles hergebruiken. Ik heb vervolgens het WWW afgeschuimd om mij te informeren over zacht solderen van messing, blijkt dat het aanbrengen van een aparte flux de beste manier is (idem als voor het hardsolderen……wat ik al veel heb gedaan….dus waarom heb ik hier niet bij stilgestaan???). Het beste is een zuurvrije flux te gebruiken…..bestelling geplaatst en enkele dagen later viel de flux in de brievenbus.

    Opnieuw alle onderdelen in de houder geplaatst, flux aangebracht en alles gelijkmatig opgewarmd (een micro brander is hier ideaal voor), vervolgens hars vrije soldeer aangebracht en alles vloeide mooi in elkaar. Ik zou zelfs durven zeggen dat het de eerdere teleurstelling waard was (maar ik raad iedereen aan het van de eerste keer met een aparte flux te doen ;)).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterste schroefas bus, om een mooi pasvlak te verkrijgen met de buitenste schroefasbus heb ik de spiegel van de romp haaks geschuurd ten opzichte van de middellijn van de boot, hiervoor heb ik een hulpstuk gemaakt gebruikmakend van de reeds eerder vervaardigde kaliber voor het maken van de propulsielijn (zie voorgaande update). Op dit kaliber heb ik een rondel (sluitring) geplaatst, op de rondel heb ik schuurpapier gelijmd, het geheel kan nu in de schroeflijn gebracht worden en door het geheel rond te draaien krijgt men een mooi vlak oppervlak waartegen de bronzen bus perfect kan aansluiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens het maken van deze duikboot heb ik ook een stille luchtcompressor gemaakt (ik had nog geen compressor bij de aanvang van dit project, en daar de kelder mijn werkplaats is moest dit spul zo stil mogelijk zijn) deze is nu ook voorzien van een vacuum pot voor het “ontluchten” van de gietsilicone, een druk pot (“airpress” drukvat) heb ik ondertussen ook aangeschaft zodat ik de gietstukken onder druk kan laten uitharden. Ik heb nu alles om aan het gietwerk te beginnen.

    [​IMG]

    Bij het presenteren van de reeds eerder vervaardigde roeren en duikroeren op de romp kreeg ik sterk de indruk dat deze te groot zijn.

    Ik had deze zelf getekend op basis van enkele foto’s daar de roeren en duikroeren op het plan afweken van de werkelijkheid. Blijkbaar heb ik ze veel te groot gemaakt, wat ook het geval was voor de sonar pot en de koelwater inlaat. Er zat niets anders op dan alles aan te passen, de roeren en duikroeren zijn ca. 1 cm korter en 0.5 cm smaller gemaakt. De diameter van de sonar pot was ok maar de lengte heb ik 1 cm ingekort. De koelwater inlaat heb ik 1.5cm moeten inkorten en 1cm versmallen.

    Van de roeren en duikroeren wil ik eerst afgietsels maken. Zij zijn immers gemaakt van hout en ik ben bang dat als ik de eigenlijke stuurvlakken eruit ga zagen, de zeer dunne uittreed kant gaat versplinteren. als ik dit procedé bij de afgietsels verknoei kan ik gewoon nieuwe gieten J. Nadat alles uitgezaagd is zal ik opnieuw hiervan afgietsels maken, de definitieve.

    Daar gietsilicone redelijk duur is (persoonlijk mening) wil ik het niet verkwanselen door een te grote gietvorm te gebruiken. Daarom heb ik zelf gietvormen gemaakt uit kunststof van 3mm dik. Ik heb de afmetingen iets groter gemaakt dan de te gieten onderdelen. De hoogte van het onderste deel komt overeen met de deellijn van het onderdeel, zo kan ik makkelijk de overtollige modelleerklei weghalen. De gietvormen zijn ook voorzien van doorvoeren voor het opgieten en ontluchten.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De sonar pot wil ik hol maken, ik moet nog uitzoeken hoe ik dit moet doen, maar ik denk dat ik de gietmal niet volledig ga opvullen en de mal heen en weer zal bewegen totdat het giethars verhard (beetje meer verharder toevoegen zodat dit sneller dan normaal gebeurt).


    Ondertussen ben ik ook al gestart met wat elektronica aan te kopen voor de voortstuwing, mijn keuze is gevallen op:

    · Motor: ROXXY® BL-Outrunner C35-29 500kv, 11.1 V (ik ga deze gebruiken zonder reductive)
    · Speed Controller: ROXXY 930 8629
    · ROXXY Programmer for speed controller V2 8642

    Verder heb ik ook nog de schroefafdichtingen aangeschaft:

    · Shaft Sealing 4-11-6mm

    En enkele servo’s:

    · BMS-390DMH High Performance Digital Servo (Extra Strong) 5.4kg / .11sec / 22.5g

    En een ontvanger:

    · Receiver Schulze alpha-8.40w 40MHz

    Dit was het voor nu

    Grtz,
    Bart
     
  12. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    En een update,

    Het project heeft enkele maanden stilgelegen…..het was zomer en de goesting om te bouwen ontbrak.

    Wat nog ontbrak om mijn machine inventaris was een kolomboormachine. Ik had deze nodig om mijn roeren te maken. Op mijn verlanglijst stond een kleine compacte machine maar ze moest wel nauwkeurig zijn. Na wat zoekwerk op het WWW had ik een machine gevonden die in mijn budget viel en met een max spindelspeling van 0.02mm.

    De kalibers van de roeren, duikroer en sonar pot zaten nog steeds waar ik ze gelaten had, in de modelleerklei.
    Voor het maken van de gietkanalen heb ik een spuit aangepast, zodanig dat ik er cilindervormige modeleerklei met kon spuiten (ø5mm).

    [​IMG]

    Deze heb ik overlangs doorgesneden en aangebracht in de mallen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de deksels erop geplaatst en het geheel met modelleerklei afgedicht. De giet trechters heb ik gemaakt van papier wat perfect werkte, ook deze werden op de mallen aangebracht en afgedicht met modeleerklei.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De silicone werd ontlucht in mijn zelfgemaakte vacuüm tank en in de mallen gegoten. Na het uitharden bleek dat alles er netjes uitzag, vervolgen de masters verwijderd samen met de modeleerklei. Voor dat ik de andere helft heb gegoten heb ik eerst opnieuw gietkanalen gemaakt van modeleerklei en ze in de mallen aangebracht samen met de masters en alles even een coating gegeven met los vloeistof. Nadat alles opnieuw was uitgehard had ik perfecte gietmallen voor het maken van de onderdelen.

    Vervolgens heb ik de gietmallen opgevuld met giethars, de giettrechters heb ik weer in papier gemaakt, de aansluiting met de gietmallen weer afgedicht met modeleerklei. De gietmallen zelf heb ik niet afgedicht deze sluiten perfect aan zodat afdichten niet nodig is.
    Nadat het giethars in de mallen zat heb ik de mallen in een druktank gezet op 3 bar en ze zo laten uitharden. Na opening bleek ik perfecte kopijen te hebben van mijn kalibers zonder luchtbelletjes (dank u druktank).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel had ik opgemerkt dat het duikroer een zeer lichte kromming had, evenwel dat het oorspronkelijke kaliber recht was. Waarschijnlijk heb ik te veel kracht uitgeoefend toen ik het kaliber in de modeleerklei drukte waardoor het kaliber vervormd is (weer iets bijgeleerd). De vervorming is zodanig klein dat ik de mal niet opnieuw ga maken.

    De volgende stap was het uitzagen van de eigenlijke stuurvlakken. Ik heb alle zaagsneden gemarkeerd met potlood. Voor ik de stuurvlakken eruit heb gezaagd heb ik de gaten geboord voor de roerkoningen (ø 2mm). Daar de roeren en duikroeren dubbel gevormd zijn is het onmogelijk om ze zonder hulpstuk in een machineklem vast te zetten. Ik had echter die dag geen zin om nog een hulpstuk te maken…….ik dacht ik probeer het met modeleerklei wat nog lukte ook. Ik hab twee stukjes modeleerklei aan elke kant van het roer bevestigd en ze zo in de machineklem gezet als je het geheel aandraait zet de modeleerklei zich naar de vorm van het roer en het geheel komt vast.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het gele spul is de modeleerklei

    De stuurvlakken heb ik met een figuurzaag uitgezaagd nadien heb ik alle vlakken opgeschuurd.

    [​IMG]

    Deze duikboot heeft in werkelijkheid nog trimvlakken aanliggend aan de eigenlijke stuurvlakken. Deze zijn voorzien van een apart scharnierpunt. Ik heb dit detail ook op de stuurvlakken aangebracht. De scharnierpunten zijn gemaakt uit 3mm dik styreen en ook voorzien van een doorvoering voor de roerkoning ø2mm.

    De scharnierzijde van de stuurvlakken heb ik rond gemaakt. De openingen tussen de stuurvlakken en de rest van het roer heb ik opgevuld met polyester plamuur en nadien in vorm geschuurd. Voor het aanbrengen van de plamuur heb ik de stuurvlakken voorzien van 4 lagen kleefband (totale dikte 0,5mm) zodat ik na het verwijderen van de kleefband voldoende speling heb om de stuurvlakken de laten scharnieren. De kleefband heb ik voor alle zekerheid nog voorzien van losmiddel zodat de plamuur zich zeker niet aan de kleefband zou hechten. Ik ben zeer tevreden met het resultaat.

    [​IMG]
    kleefband aangebracht, extra scharnier (wit) op haar plaats

    [​IMG]
    plamuur aangebracht

    [​IMG]

    [​IMG]
    alles in vorm geschuurd

    [​IMG]
    onder en boven roer

    De roerkoning zal in koperen bussen scharnieren, dus het vervaardigen van deze bussen was het volgende item op het programma allemaal voorzien van een gat van ø2mm.

    · 4stuks voor het scharnierpunt ter hoogte van het trim vlak Ø3x3mm
    · 4stuks voor de onderste lagering (deze bussen lopen door de romp en zijn dus langer) Ø3x10mm
    · 3stuks voor de bovenste lagering Ø3x3mm

    [​IMG]

    Deze bussen zullen in de definitieve gietmallen geplaatst worden voordat de hars word gegoten en zullen uiteindelijk een geheel vormen met de onderdelen.


    Dit was het voor nu,
    Grtz,
    Bart
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    Hallo Bart
    mooi werk alweer
    voor het ingieten van de bussen zou ik ze eerst opruwen.er bestaat een speciale tool hier voor die je in de draaibank kunt zetten in plaats van de beitel.
    dit is een kartelwieltjes en dan krijg je dus kartels in de buitenkant van je messing welk dan beter gaat vast zitten in de giethars

    gr raf
     
  14. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    kan wel eens handig zijn, die info over die gietmallen
     
  15. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Een update,

    @ Raf…….bedankt voor het idee……..ik herinner mij het kartel toestel nog van mijn schooltijd (30 jaar geleden :() maar vermits de bussen maar 3mm in diameter denk ik dat ik ze enkel wat ga opschuren.
    Daar de bussen sowieso met elkaar gaan uitgelijnd worden voor ik de roeren ga gieten zal de frictie tussen de roerkoning en de bussen minimaal zijn. Als de bussen wat groter waren geweest had ik zeker je idee van het kartelen toegepast.

    Het volgende op het programma was het maken van de overgang tussen de roeren en de romp.
    Op de plaats waar de roeren op de romp komen heb ik de romp voorzien van kleefband die ik weer heb voorzien van losmiddel. Vervolgens de roeren voorzien van een dot plamuur en het geheel op zijn plaatst gedrukt. Vervolgens de overtollige plamuur verwijderd en na het uitharden de plamuur in een radius geschuurd. Daarna de roeren voorzichtig verwijderd (deze kwamen gemakkelijk los door het aanbrengen van het losmiddel).

    [​IMG]

    Al de bussen zijn tussentijds ook gedraaid en klaar voor gebruik.

    Ik heb ondertussen nog wat zitten nadenken over de ontluchtingsroosters aan de bovenzijde van de romp.

    [​IMG]

    Ik had eerst de bedoeling om deze te foto etsen, maar ik heb hier geen uitrusting voor. Bovendien heb ik ondertussen al zoveel doe-het-zelf projecten gemaakt om deze duikboot te maken dat ik geen goesting meer heb om er nog eentje bij te doen. Ik schat dat al deze neven projectjes 50% van de totale bouwtijd hebben opgeslorpt.

    Recentelijk heb ik via een bouwverslag op een Amerikaanse site gelezen dat er micro boortjes bestaan. Ik kreeg dus weer hoop voor het vervaardigen van de roosters :-D. Ik heb mij zo een setje aangeschaft, ik heb wel de boortjes genomen met een schachtdiameter van 2,35 mm zodat ik ze in mijn micromot kan inspannen.

    Na wat reken werk kwam ik tot de conclusie dat een rooster van 5.3 x 3.5mm met 25 gaatjes van 0.5mm nog juist haalbaar moest zijn om te maken en daarenboven schaalgewijs een goed resultaat zou geven. Als teststuk heb ik een stukje multiplex genomen……ik was zeer tevreden met het resultaat.

    [​IMG]

    In eerste instantie had ik de gaten laten verspringen omdat ik vreesde dat het anders niet mogelijk was om ze te boren.

    In werkelijkheid liggen de gaten mooi in lijn met elkaar……dus omdat het boren de eerste keer goed lukte heb ik nog een test gedaan met in lijn liggende gaten…..dit werkte ook. De uiteindelijke afmetingen zijn 5.3 x 3.2mm, met 28 gaatjes van dia 0.5mm de gaatjes liggen 0.2mm uit elkaar.

    [​IMG]


    Ik zal dus voor optie twee gaan en de roosters rechtstreeks in de romp boren zo heb ik geen gedoe met gaten maken, rooster erin kleven, alles opvullen, schuren,…..

    Dit was het voor nu,

    Grtz,
    Bart
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]

    dit is het tooltje wat ik gebruik en dit werkt ook voor kleine busjes


    gr raf
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bart
    zou je de letters niet willen verkleinen?
    Dat leest makkelijker.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    harm dat heb ik hem reeds dikwijls gevraagd alsook de foto's maar ??? hij is lees doof denk ik
    gr raf
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wees blij dat er nog iemand iets op het duikboot forum plaats.
    Of het nu grote of kleine letters of foto's zijn.
    Straks komt er helemaal niets meer.

    Een tip voor de mensen die problemen met het lezen hebben, ga anders wat dichter bij het scherm zitten, of verder weg.
    Eventueel naar Hans Anders of Spec Savers voor een bril.

    Bart een compliment hoor voor je verslag met de foto's
     
  20. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen

    Ik wist niet dat er problemen waren met het lezen van het verslag.
    Het eerste wat ik ervan hoor.

    Bij mij komt alles mooi in verhouding te staan.

    Ik schrijf alles in Verdana lettergrootte 2 pt.

    Misschien zal het aan de foto's liggen.....ik zal bij de volgende update de foto's wat kleiner opladen, hopelijk zal dit helpen.

    Ik hoor het wel mocht dit niet zo zijn :D

    grtz,
    Bart
     

Deel Deze Pagina