Akula gaat te hard

• Topicstarter Topicstarter Harrie68
  • Startdatum Startdatum
H

Harrie68

Guest
Hallo,

Heb een probleem met mijn akula II.

het gaat om het volgende,

Als ik vooruit wil gaat de akula plat liggen ik heb het al op mijn zender terug gesteld op 30%

maar de boot blijft het doen hoe harder ik vaar hoe erger het wordt, bij 50% " meer durv ik niet te geven " geen de boot bijna met de toren onder is wel een keer leuk om te zien maar het is toch geen speedboot ik vindt het niets.

maar nu de vraag wat kan ik eventueel doen.

Er zit een 900 power motor in met een 7 Sichel-Propeler van Messing.

graag jullie mening.

vast bedankt en misschien tot zondag (ekenstein )

Hey,

Das nieuwe, een duikboot op speedboot snelheid. :P
Nuja, zoals ge zegt, het is goed om eens een keer te zien gebeuren.

Maar ik ken niet al te veel van duikboten en hun systemen af,
maar ik denk het volgende erover.

Namelijk dat je schroef (of betergezegd de sikkel) te groot is
en een andere optie is dat je motor te veel power heeft.
Ik persoonlijk denk dat je een lichtere motor of een motor moet
zoeken met minder toeren.

Maar er zullen wel slimmere mensen zijn die er meschien een
andere en/of betere oplossingen hebben.

Greetings

Hoi Harrie,

Wat voor spanning gebruik je, is dat 12 volt van NC cellen.
Dan zou je het eens met minder cellen kunnen proberen laat je moter eens op 6 volt draaien je regelaar kan dat vast wel aan.

Gebruik je twee accus van 6 volt dan 12 volt naar je duiksysteem aanhouden en één accu naar je motor regelaar leiden.

En zie dan eens of dat niet een stuk beter gaat.

Andere optie is je schroefbladen van de schoef in een minder extreme stand/spoed buigen dat gaat makkelijk met dat messing, mits met gevoel uitgevoerd natuurlijk. :)

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten,

Jan Huizenga.

Hi Harrie

Is je boot niet topzwaar,dan gaat hij ook overstag om dat het wiel effect van je schroef naar boven komt.

Gr.Joop

Hallo Jan,

Wat betreft de spanning dat zal zeker wel om laag kunnen heb even de cellen geteld en kom op 20 cellen uit dus dat is wel even denk ik maar zal dat genoeg zijn om het effect tegen te gaan.

Hallo Joop O.H.

wat bedoel je precies met top zwaar heb wel wat lood bij gevoegt om toch op periscoop diepte te kunnen varen.

en bedankt tot zover voor jullie adviezen.

Hoi Harrie,

Het onderstaande lost het gegarandeerd op, met wat voor vermogen dan ook, het is alleen wat ingewikkerder te maken.

Men neme een Lageregler van Norbert Brüggen. Die dus normaalgesproken gebruikt wordt om de boot in de lengteas horizontaal te houden. Deze bouw je dwars in zodat hij naar het rollen van de boot kijkt.

Vervolgens heb je twee onafhankelijk bestuurde duikroeren achter nodig. Voor kan ook, maar is minder effectief. Elk roer dus een eigen servo. Elk servo krijgt dan via een V-mixer het normale duiksignaal, en signaal uit de 'dwarse' lageregler. Ligt de boot recht gaan de roeren zoals vertrouwd bewegen bij hoog en laag geven. Als hij dan scheef gaat hangen door het motorkoppel krijgen de servo's ook het torsiecompenserings-signaal (zo noem ik het maar even) toegespeeld. De servo's moeten dan zo gekoppeld staan dat het ene roer naar boven, en het andere naar beneden tegenstuurt. Hierdoor trekken ze de boot weer recht, probleem opgelost! De snelheid en/of het motorvermogen doen er dan niet meer toe, dat torsiesignaal is proportioneel, dus je krijgt hoeveel je nodig hebt.

Ik heb dit zo in mijn Walrus gehad. Deze bleek er echter lang niet zoveel last van te hebben als ik in eerste instantie dacht, dus het is er nu weer uit. Maar het werkt erg goed. Je kunt ook twee lagereglers diagonaal inbouwen, en die zonder mixers de twee diepteroerservo's aan laten sturen, is alleen weer ingewikkelder af te stellen. Diagonaal ingebouwd pikt elke lageregler de duikhoek, en de torsie op.

hoi Harrie

om alleen het motor vermogen terug te brengen kan ook een micro controler toe gepast worden.

om de puls puls lengte te meten en deze te verkorten en deze weer optewekken denk ik.

normaal werkt een servo op pulzen van

1 tot 2 ms

1,5 ms is neutraal

als de puls 2 ms is
verkortings vaktor van vb 30 %

2 ms - 1,5 ms = 0,5 ms
0,5 * 0,3 = 0,15 ms
0,15 + 1,5 = 1,65 ms

als de puls 1 ms is
1 ms - 1,5 ms = -0,5 ms
-0,5 * 0,3 = -0,15 ms
-0,15 + 1,5 ms = 1,35 ms

de verkortings vaktor stel je proefonder vindelijk vast

mvg marc

nog een ander iets dat je kan proberen :

probeer het gewicht (lood en batterijen) zo diep mogelijk
onderin te krijgen. hoe meer het gewicht aan de onderkant zit, des te meer kan de boot het effect van de schroef (het omduwen van de boot)
tegengaan.

testje : als je de boot op het droge op een gladde ondergrond legt, met de toren naar links of rechts, heeft íe dan de neiging om de toren rechtop te brengen ?
zo nee, dan moet er gewicht naar onderen in de boot (en
evt ook gewicht uit de toren).

Hallo Raalst,

Ben vandaag ook in ekenstein geweest met de akula om te laten zien wat voor probleem ik heb en ze hebben daar het zelf gezegt eerste even met het lood aan de gang te gaan dus ook alles er ondere te brengen ik hoop dat het ook resultaat heeft.

maar bedankt voor je advies en ook de andere bedankt ik laat het wel weten hoe het verloopt.

Harry,

Ik heb eveneens de nodige slagzijproblemen gehad met mijn U177 (zie draadje elders). Bij mij trad de slagzij al ik rust op. Uiteindelijk heb ik mijn accu's en lood zo diep mogelijk geplaatst, maar dit was niet voldoende.

Door extra lood (onderin) aan te brengne kwam de boot aan de oppervlakte benden de waterljn te liggen. Dit moest ik weer ondervangen door schuim zo hoog mogelijk in vrije vloed ruimte van de boot (echter wel net onder de waterlijn) aan te brengen.

Veel succes!

Mathijs

Hallo,

Ben vandaag bezig geweest met de akula,heb er 418 gr er uit gehaald en 380 er weer in.

èèn blok van 353 gram bijna in het midden van de boot uiterraad nu wel helemaal onder in en heb 22 gr achter bij de motor er bij gelegt, de boot ligt nog steeds wel wat te diep,maar daar wordt ook nog aan gewerkt.

nu nog een proef vaart doen jullie horen nog hoe het afloopt.

Back