Akula Scale Ships bouwverslag.

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 28 jun 2008.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bij deze een bouwverslag van de Akula van Scale Ships.

    Binnen 2 weken na betaling de doos ontvangen. En dat viel niet tegen. Alles mooi en netjes ingepakt. De 2 schalen waren omgekeerd in elkaar gestoken en vervolgens helemaal ingepakt in bolletjes plastiek. In de romphelften zaten ook de andere etchdelen, roeren en periscopen. Verder een complete tekening en op verzoek een extra setje decals. (waarvoor ik niets extra voor hoefde te betalen!)

    Een simpele staandaard van schuim erbij zodat je meteen het model op standaard kan bekijken... Tevens een goede mal voor het maken van de definitieve standaard.

    Mijn eerste indruk was WHOW, die is mooi!!! Een mooie gedetaileerde romp, zowel boven als onderschaal. De onderschaal is minder fraai afgewerkt op de rand waar de bovenhelft passend op gemaakt moet worden.

    Bij het passen van de 2 delen was mij al 1 ding duidelijk. De onderschaal moet voorzien worden van een 3 a 4tal spanten zodat deze de goed breedte krijgt net zoals de bovenhelft. De delen passen zonder spanten niet op elkaar..... Met als gevolg dat je een kier krijgt zowel voor als achter.

    Als je als beginnende modelbouwer dit ziet schrik je je rot, maar voor een gevorderde modelbouwer is dit echt geen probleem. Daarom heb ik even snel spantjes gemaakt en de delen op elkaar gezet met behulp van plakband, zodat de vorm weer even kan gaan ''zetten''.

    Dan de andere delen, die zijn gewoon goed! de etch delen zijn echt mooi...
    De decalset kan je opbrengen en deze mag je niet overspuiten met blanke lak!

    De Foto's. En dan begin ik meteen met de belangrijkste!

    [​IMG]
    Gna gna gna....


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Genoeg details..


    [​IMG]
    Totaal plaatje met WTC en bajonet.
    [​IMG]
    Een mooi setje..

    [​IMG]
    Nog een mooi setje.

    [​IMG]
    De bajonetsluiting.

    Tot zover de foto's. Morgen op vakantie waarbij deze baby mee gaat en voorzien gaat worden van de benodigde gaten. Daarna ga ik eerst mij ontfermen van het maken van een techrek+WTC. Dit doe ik tegelijkertijd met de WTC+techrek van de Ohio, die inmiddels helemaal uit elkaar ligt.

    Eenmaal de 2 techrekken en WTC's klaar begin ik pas met het model. Naar mijn menig de enige manier om een sub goed varende te krijgen ipv eerst het model en dan de techniek te maken. En om te voorkomen dat ik veel te lang aan het schroeven ben, als ik weer eens een WTC open wil maken. De Ohio is daar een voorbeeld van hoe het niet echt goed kan werken....

    De WTC's van beide subs gaan het zelfde worden van opzet. In de bajonetring kan ik ook nog een buis plaatsen van 7cm, zodat ik mijn WTC aanzienlijk kan vergroten.

    De Akula gaat voorzien worden van een zelfgemaakte zuigertank. De Ohio met watermelders.

    Tot zover de update. Nu even een melding tbv het verhaal of-topic en on-topic. Ik heb er bewust voor gekozen om de topic hier te plaatsen ipv het schepenforum waar ik zelf voor MOD kan spelen.

    Een discussie is prima, er komen leuke dingen uit. Maar als ik vind dat ie ''uit de hand'' gaat lopen geef ik dit duidelijk aan. Graag dan jullie medewerking hier aan......

    Douglas
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Tot zover de update. Nu even een melding tbv het verhaal of-topic en on-topic. Ik heb er bewust voor gekozen om de topic hier te plaatsen ipv het schepenforum waar ik zelf voor MOD kan spelen.
    ______________________________________________
    Dat is naar mijn mening dus niet meer het geval hoor
    Of het nog terug weet ik ook niet mvg
    Frederik
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Ziet er inderdaad erg mooi uit, met alle details erop en eraan zo te zien. Eerst dan maar prettige vakantie gewenst, en daarna veel bouwplezier! Gaat jou kennende een super boot worden!
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    "Vrij van belasting"??????
    "Inkl. Amsterdam (23)"????

    Je kunt wel zien dat Douglas bij Rijkswaterstaat werkt.
    De tentakels werken zelfs tot in Rusland.
    Daarom hoeft hij ook geen belasting te betalen.

    Hein
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo
    en hoe is je russies ????
    ik zie op de plannen alleen maar russiese benamingen staan
    wel een mooie romp
    en meteen door en door zwart
    scheelt je weer spuitwerk
    is'tie af tegen 21 september ?????
    kan hij meteen in mooi proper water varen hahahaha
    groetjes raf
     
  6. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    De foto's zien er geweldig uit hoor! maar ik ben jaloers (jij mag bouwen tijdens je vakantie, ik mag het er zelfs niet over hebben!!) ;-)
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    Wanneer bouw jij dan wel ?
    Als je werkt; zal je wel geen tijd hebben.(dus ook niet bouwen )
    En in je vakantie mag je het ook al weer niet;mag er nog niet aan denken volgens jouw
    Ja en Douclas :mag het zelfs nog op zijn werk.
    Wat hebben we toch een VERSCHIL he
    Maar verschil moet er wezen heb ik wel eens gehoord hoor
    mvg
    Frederik:D
     
  8. Leuk spul Douglas! De detaillering is inderdaad heel goed.

    Ik ben benieuwd naar jouw duiktank, maar ik neem aan dat dat wordingsproces hier uitgebreid beschreven gaat worden :)
     
  9. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  10. En als ik zo naar de bewaping op de foto met de sluiting van de WTC kijk heb je nog een uitdaging wat de torpedo's betreft. Die Shkval torpedo schijnt meer dan 200 knopen te halen. Overigens is de 'Vodopad' de uitvoering voor oppervlakteschepen en de 'Vorobei' (РПК-7 Воробей) is voor onderzeeboten.

    Tot zover de onzinnige info.

    Is ie al af? :rolling:
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja die bajonet sluiting hoe zit het daar mee
    lijkt een stukje pvc mof ofzoiets

    wat onder vinding en en onzinnige info

    als het kan zie dan dat je de accu's uitwisselbaar maakt
    bij de 7c en de type 23 kan ik de accu's wisselen (vervangen)
    bij de u2540 nog niet
    het verschil is dat ik met de andere boten heel de dag kan varen en met de u2540 1.30 uur
    ik heb voor de andere reserve accu pakken en als ik met die aan het varen ben laad ik steeds 1 pack op
    de u2540 heeft 3 uur nodig om zijn drie sets accu's terug op te laden en dan is meestal de dag voorbij

    groetjes raf
    ps wat kost die andere boot ?????
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Geen probleem voor Douglas. Hij heeft een paar weken geleden een stel supersonische pennen van 101 GSB gekregen. Die gaan HARD...;)
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    ja he, ik klaag ook niet.:rolleyes:

    Tuurlijk!!!

    Danny,
    nee, geen eigenbouw. gewoon via www. hier de link Pp-inzetverloopstukken - Wildkamp Met een beetje fantasie weet je hoe ik deze bajonet ga bouwen.

    Zooow Martijn, heb jij een Vodopado teveel op? Mijn torpedo's gaan wel snel, maar zo snel? Daar kan zelf de donatie van Roel niets aanhelpen.

    Maar de 101 GSB pennen zijn wel de goede maat voor deze Akula. Ik ga ze echter niet uitrusten met torpedo's..... Er komen al genoeg gaten in deze boot.

    Douglas
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ach, moet je ook maar voor "Rijk'' werken :rolleyes: hé.....

    Douglas
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nog even bezig geweest met de akula. Heb spanten gemaakt van PVC en plexiglas. De spanten op maat gemaakt zodat de WTC weer in deze spanten past.

    Er zitten geen gaten in de romp, omdat ik op het laaste moment besloten heb om de romp niet mee te nemen op vakantie.


    [​IMG]

    Douglas
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo douglas

    ik zou onder in die spanten een opening maken
    dan kan het vloedwater makkelijker onder de spanten door lopen als de boot op of onderduikt
    nu zijn het allemaal verschillende vakjes die op de een of andere manier moeten vol of leeg lopen wat invloed gaat hebben op het duiken

    groetjes raf
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    bedankt voor de tip, maar in de romp komen zoveel gaten dat dat niet meer nodig is....

    Nu even een update wat betreft de tank. Ik heb 2 alu buizen besteld van 300 mm lang, met een doorsnede van 76 mm. Inwendig precies 70 mm. De PVC buis is inwendig 69,4 mm, daar kan ik niet een Airzetring in plaatsen.

    Deze alu buizen laat ik nog anodoseren door een bedrijf in Son, zodra dit klaar is kan ik de eindkappen gaan maken zo ook het draaiende gedeelte.

    De kosten van de buizen zin ca 6,80 € per stuk. Het motorische gedeelte met tandwielen kosten 37,50 €. Dan komt de Airzetring van 8€. Nu nog wat POM materiaal voor de eindkappen en zuiger. Iemand nog wat liggen?

    Totale kosten per zuiger, 52,50 €. Het Anodiseren zit er nog niet bij, zo ook niet het POM materiaal.

    Douglas
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2008
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo weer even een update, heb geen zin om mij te vervelen in de nachtdiensten dus ik neem de Akula maar eens mee... En dan zitten die gaten er zo in kan ik je zeggen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Best wel eng om in een romp te zagen...

    [​IMG]

    Houders voor de WTC...
    [​IMG]

    [​IMG]

    Detail etsdeel...

    [​IMG]
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Ziet er mooi uit en zagen in een mooie romp is zeker spannend.

    Spannender dan weathering dat veeg je gewoon weg als het mis gaat.

    Een foute zaagsnede is een stuk lastiger, maar het ziet er mooi recht en strak uit.

    Die ets delen doen het ook goed.

    Groeten,

    Jan.
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inmiddels zit ik hier niet stil. Alle ets delen zitten er op en afgewerkt met plamuur. De roeren heb ik er ook aangeplakt en uitgelijnt met behulp van een + stuk. Dit was een prima hulpmiddel, die ik er weer uit gezaagd heb.

    Vandaag weer ff stoeien met plamuur, de roeren zijn inmiddels mooi afgewerkt. Morgen even de delen in de spuitplamuur zetten om daarna de boel mooi af te werken.

    Morgen maar weer ff verder prutsen...


    Het hulpstukje...
    [​IMG]

    De roeren op zijn plaats.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2010

Deel Deze Pagina