Akula.

Discussie in 'Duikboten' gestart door harry grapperhaus, 19 jan 2007.

  1. Naar een tijd stilgezeten,of gestaan aan de werkbank ben ik toch weer aan het bouwen gegaan.
    Welk type onderzeeboot moet je kiezen als je er al een aantal hebt gebouwd.
    Wat op het forum gezocht,en uiteraart op het internet,viel mijn periscoopoog op de Akula.

    [​IMG]

    Zo heb ik via het Deepsea disigne een tekening besteld.
    En nu ben ik aan het bouwen met de mal.
    Ik maak de Sub schaal 1:72 dan wordt hij 154 cm lang en 18.5 breed.
    Toch ook wel een bakbeest,maar dan kun je er wel wat in kwijt.

    [​IMG]

    Ik hou jullie op de hoogte met de bouw.

    Harry.
     
  2. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hallo Harry,

    Nog een akula er bij leuk zeg,nog even en we hebben de hele noordelijke vloot bij elkaar.

    Ik zal deze bouwverslag zeker met veel Interesse blijven volgen.

    veel succes met de toekomstige akula.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, als jullie zo doorgaan varen er meer subs van de Noordelijke Vloot op schaal dan in schaal 1:1 :lol:
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Harry

    Leuk dat je de draad weer op hebt gepakt.

    Welk duiksysteem ga je toe passen?

    Succes en hou ons op de hoogte.

    Gr Joop
     
  5. Joop,
    ik denk dat ik twee kleine kolbentanks middel in de boot plaats,enwel aan de zijkanten.
    Zo hou ik ruimte tussen de kolbentanks voor de Festocilinders,voor bediening van de periscopen en dergelijke.
    Wel zal er een compressor in geplaatst worden om een kleine luchtank te vullen voor bediening van de Festocillinders,
    en ook voor noodlucht,om de kolbentanks te blazen als deze weigeren,en voor de noodboei.

    De mal is al in aanbouw,later meer foto`s.

    Harry.
     
  6. Zo modelbouw vrienden.
    Ik ben al een eind verder gekomen met de bouw van de Akula.
    De spanten zijn uitgezaagt en op een stok geregen.

    [​IMG]

    Nu ben ik druk bezig met het beplanken van de mal met 3 mm balsahout.
    De toren(seal)wordt geschaaft uit èèn blok balsahout.

    [​IMG]

    Ik hou jullie op de hoogte met de bouw van de Akula.

    Harry.
     
  7. Hier zijn de volgende foto`s van de in aanbouw zijnde Akula.
    Zoals ik al vermelde,is de toren uit èèn stuk balsahout geschaaft.

    [​IMG]

    Ook de cilinder die boven op het bovensterichtingroer zit is klaar.
    Deze is ook geschaaft uit èèn stuk balsa.

    [​IMG]

    Al de roeren zijn al grof uitgesneden uit een plaat pvc.
    Dit materiaal is goed mee te werken,zoals,zagen,vijlen,boren,schuren.

    [​IMG]

    Alle delen zijn in de verf gezet,en na het drogen worden deze meerdere malen in de loswas gezet.
    Nu gaan we dus matten en polyesteren,en schuren.
    Als dit klaar is,dat zal wel even duren.
    Dus eerst even rust wat de foto`s betreft.

    [​IMG]

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Harry.
     
  8. Pants

    Pants Guest

    Je hebt niet stilgezeten. :)

    Ziet er erg goed uit, petje af. Hoe bevallen de tekeningen van deepsea design?

    Groeten,

    Kor
     
  9. Hoi Kor.

    De bouwtekeningen van Deepsea disigne zijn goed.
    Ik heb nu tweemaal een tekening besteld,en wel van de SSN Seawolf,en van de Akula.
    De tekening van de SSN Seawolf is goed gedetailleerd,alles wat er op zit en aan zit wordt beschreven.
    Maar ik denk dat de goede info over deze sub komt, omdat het een Amerikaanse sub is.
    Zij hebben hier veel info over.

    De bouwtekening van de Akula beperkt zich tot een spanten ordinatenplan.
    Ik weet dus niet hoe de bouwtekeningen die in Duitsland te krijgen zijn er uit zien.
    De rest van de info moet je via internet,of het forum zien te bemachtigen(alvast dank aan Harrie) .
    Zo merk je ook wat het nut van een modelbouwforum is.

    Ook een bezoek aan een Russische onderzeeboot-haven,en vragen of je de Akula mag zien,zal ook niet lukken denk ik.
    Maar in iedergeval heb ik geen slechte ervaring met het Deepsea disigne.

    Harry.
     
  10. :D Na een vakantie van 16 dagen zijn we weer verder gegaan met de bouw van de Akula.

    De buiten temperatuur was deze week redelijk.
    Met een kachel er bij om de temperatuur op zo`n 17 graden te krijgen,(uiteraart in een grote schuur),
    heb ik de boot gemat en gepolyestert.
    Dit is in èèn keer goed gelukt,hij is zonder schuren al mooi glad.

    Maar het schuur en plamuren komt nu aan de orde,dit is nog een hele klus ,
    om de boot mooi glad te krijgen,maar dan verschijnt de volgende foto wel.

    [​IMG]

    Harry.
     
  11. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Harry,

    Wat is het toch een mooie en tijdvullende hobby
    en dat is te zien

    Gr. Rob
     
  12. :oops: Dankje Rob.

    Jammer dat je te ver weg woont,anders kun je me meehelpen met het schuren.(geintje)
    Maar ja voor de Submeeting in Lelystad komt de boot toch niet klaar,want dat zal wel een hèèl knap staaltje zijn.
    En ruzie met de vrouw.

    Harry.
     
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    hoi Harry,
    Als je wil stuur ik je enkele beter gedetailleerde plannen door, ik zie enkele fouten/vergeten details op de plannen die jij hebt.

    Succes met de bouw wordt een mooi monstertje!
     
  14. :p Hoi.

    Voor meer info over de Akula,ben je bij mij altijd welkom.
    Dus als je wat :roll: fouten hebt ontdekt vertel het mij gerust.

    Harry.
     
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    De schroef is een linksdraaiende schroef, de duikroeren staan niet volledig op de juiste plaats en zijn niet draaibaar, dus er is geen duidelijke rechthoek waar ze zitten. Ze hebben wel een vertikale eindplaat om de stroom rond het roer te beperken en dus het duikroer effectiever te maken. Er staan geen koelwater ingangen op het onderwater gedeelte aangeduid en ook geen SOKS sensoren daar. Verder heeft deze sub maar 8 torpedo buizen terwijl dat niet samengaat met de SOKS sensoren (die plaat aan SB en die drie kleine "druppeltjes" aan BB). Alle subs met SOKS hebben 14 torpedo buizen.

    Als je me je email geeft krijg je een reeksje foto's en een duidelijk plan, heel handig als je deze sub goed wil bouwen, Raf en enkele andere kunnen dat ondertussen misschien wel beamen.

    Wat ga je met de sub doen? Je hebt nu één ronde mal en die is gepolyesterd als ik het juist heb, ga je de polyester laag dan doormidden zagen om de romp los te krijgen?
     
  16. Hoi .

    De romp wordt doorgezaagt op de waterlijn,dan wordt de mal er uitgesloopt.
    Deze metode heb ik bij al de boten toegepast.Heb dus besloten om weer met afdekluiken te gaan werken.

    Als je mijn mail wilt,naast de bp staat mijn mailbox,als je een bericht stuurt,weet ik je e-mail.

    Harry.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo, de bouw van de Akula is al weer een stuk verder.

    Na veel schuren en plamuren is de boot mooi glad geworden,en een paar-maal in de kunstof grondverf gezet.
    Daarna is de boot op een vlakke ondergrond gezet,en met waterpas en uitlijntouw uitgelijnd.
    Daar ik van de andere boten nog een krastafel had ,kon ik deze mooi weer gebruiken.
    Daarmee is de boot op de waterlijn afgekrast.

    [​IMG]

    Met een klein zaagje is de boot vervolgens heel voorzichtig doorgezaagd.
    Toen kwam het grote momend,zou de boot lossen van de mal.
    Nou dat ging bij de andere boten heel goed,maar dit :evil: kreng zat op sommige plaatsen goed vast.
    Toch had ik de boot medere malen in de loswas gezet,maar ja je hebt niet altijd geluk.

    [​IMG]

    Maar uiteindelijk heb ik de mal er toch uitgekregen(wie is de baas).

    [​IMG]

    De volgende stap is het uitrekenen waar de aluminium schotten en boven plaat komt.
    Daarvoor wordt ook eerst berekend waar de schroefas en de servostuurstangen komen.
    Maar dat is de volgende stap.

    Hou jullie op de hoogte.
    Harry.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nieuwe update Akula.

    [​IMG]
    Inmiddels zijn de schroefas en de aandrijfing klaar.De schroefas is gemaakt uit 12 mm messingbuis
    met 3 rvs lager met olie keringen,dus mooi olie gesmeerd.
    [​IMG]
    Voor de aansturing van de duikroeren heb ik gebruikgemaakt van 3 mm rond messing en 2 mm plaat messing.
    De halfronde platen worden geplaatst tussen de servo`s en de duikroeren om doorbuigen van de roerstangen te voorkomen.
    [​IMG]
    De schotdoorvoer voor de stuurstangen heb ik ook van 6 mm rond messing,met o-ringen zelf gemaakt.
    [​IMG]
    Het voor en achterschot en de boven plaat zijn alle uit 3 mm alu gezaagt.
    In het achterschot zit een 12 mm knelkoppeling,hier past mooi de 12 mm schroefas door.
    O-ring er tussen, aandraaien en hij zit waterdicht.En ook weer snel uitebouwen.

    Tot de volgende update.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Harry


    Het ziet er netjes en strak uit en de bouw vorderd gestaag.Ook zie ik dat je tandriem aandrijving gebruikt wat ik ook in mijn torpedoboot heb gehad,een dubbele set,die heb ik vervangen door snaar aan drijving op de getande wielen.De reden hier voor is dat die tandriemen enorme stroom vreters zijn.Ze zijn ontworpen om in de procestechniek iets aan te drijven waar bij de vermogens die in de modelbouw gebruikt worden in het niet vallen.
    Ik heb er uitgebreide testen mee gedaan dat sommige tandriemen net zoveel stroom op namen dan dat er voor de schroef nodig was.Mijn motoren mochten max, 8 Amp. opnemen maar alleen met een tandriem bij mij op de werkbank nam die al 4 Amp. op,dat is de HELFT van het totale vermogen,daarna heb ik ze vervangen door snaren en nam nog maar 1 Amp. op.Dit is alleen maar ter kennis geving.

    harry grapperhaus
    Geplaatst: Za April 21, 2007 8:53 pm Onderwerp:

    Bedankt voor de complimenten heren.

    Wat betreft de aandrijving.Het stysteem om tandwiel met riem overbrenging te gebruiken is,
    dat je de motor onder de schroefas kunt plaatsen en dat scheeld een mooi stuk ruimte in de lengte.

    Zit de motor met een koppeling aan de schroefas dan krijg je meer een draaiende beweging op de as.
    Maar met riem aandrijving,ook dus een draaiende beweging,en een trekkende beweging doordat de riem de as naar beneden trekt.
    Zodat je de schroefas er ook op aan moet passen wat lagering betreft.Ik heb dus drie lagers geplaatst met oliekering.

    De aandrijfriem die op de foto is te zien is van het merk Bando.
    Deze set staat ook in mijn Walrus en gebruikt heel weinig stroom.
    Ligt ook aan de motor en de breedte van de riem.

    Maar het merk Bando (met dit riem formaat)is niet meer in de handel,zodat ik in de andere boot
    de Seawolf een bredere riemoverbrenging heb staan die in de industrie gebruikt word.

    Zodat je gelijk hebt dat het meer stroom gebruikt,en dat doet de Seawolf ook.
    Kan toch nog wel zo`n twee uur varen op de acu.

    Zal de boot ook meenemen op de Supsail.

    Grt: Harry.

    Geplaatst: Zo April 22, 2007 10:56 pm Onderwerp:

    Ja Harry,er zijn verschillende tandriemen op de markt,die sets die ik gekocht had zaten tandriemen bijgeleverd die je nauwelijks om het kleine tand wiel kon buigen wat veel energie koste,vandaar dat ik er"O" ringen er om heb gedaan,dan zullen die tandriemen van jou wel van een soepeler merk zijn.

    Heb ik nog 'n vraagje,is het mogelijk je berichten onder één topic te plaatsen zodat wij zonder te zoeken je hele bouwprogamma kunnen volgen?want dat is van zeer hoge kwalietijd.

    Gr Joop

    harry grapperhaus
    Geplaatst: Ma April 23, 2007 10:30 pm Onderwerp:

    Hoi Joop.

    Je hebt gelijk.Had alle info onder èèn topic moeten plaatsen.
    Is hier ook een metode voor om alles als nog onder èèn topic te krijgen ????

    Harry.

    Lex Verkuijl
    Geplaatst: Di April 24, 2007 7:46 am Onderwerp:

    Hoi Harrie,

    Voor ons gewone stervelingen niet helaas. Maar in denk dat een vriendelijk verzoek naar de MDA wonderen zal doen! (Moderator met Duikboot Affiniteit, de heer Roel van E. dus .. )

    Mooi werk jouw Akula, ik blijf het volgen.
    _________________
    Groeten, Lex.

    Hier de MDA dus; alles even in één berichtje gecomprimeerd.
    Ik heb er een paar berichtjes tussenuit gehaald, anders blijf ik 'knippuh en plakkuh' en dat geeft een te groot risico op RSI.
    Ik laat Harry zelf het woord maar weer doen, dan kan ik weer verder met m'n racing Micro Magic in plaats van hier te zitten redigeren...
    :wink:
     
  20. :D Roel v E.

    Bedankt voor het samen lijmen tot een overzichtelijk topic.
    Het was waarschijnlijk,kopièren en plakken.
    :roll: Je moet er maar weer net opkomen.

    Harry. :p
     

Deel Deze Pagina