Al Rabe

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 14 jan 2021.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.629
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik krijg net helaas het bericht dat Al Rabe is overleden.
    Voor mij hoort hij in het rijtje Bob Palmer, George Aldrich, Lew McFarland en ga maar door.

    Hij gaf ons de symmetrische vleugels, de verstelbare leadouts en andere trim mogelijkheden.
    En uiteraard, goed vliegende semi schaal stunters.
    Ik prijs me gelukkig hem een keer in actie te hebben mogen zien, WK '78, toen de titel hem op een paar puntjes door de vingers glipte.
    [​IMG]
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.629
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hier (in de onderste plaatjes) een voorbeeld hoe hij een Super Tigre G21/46 'verbouwde' omdat er geen sterkere motoren waren bij vrijwel hetzelfde gewicht. De slag iets vergroot en en passant de koeling ook maar even aangepast....
    Dat werd de motor van het WK model
    In zijn nog grotere modellen kon thij natuurlijk de ST 60 gebruiken.
    [​IMG]
     
    M.l.v.Doesburg en janhein vinden dit leuk.
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    669
    Al Rabe, toen kunstvlucht piloten nog echte helden waren. Voor mij een grote bron van inspiratie, met grote bewondering voor zijn doorzettingsvermogen en improvisatietalent, kijk maar eens hoe hij zijn "windtunnel" testen uitvoerde. Hij was zijn tijd ver vooruit.

    Mijn laatste kunstvluchtmodel is grotendeels volgens deze manier gebouwd, bij het lezen van dit document zul je je verbazen hoe ver Al ging om zo optimaal mogelijk te bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Ɯberlingen
    Voor mij is de Rabe-Rudder zijn grootste bijdrage...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    934
    Locatie:
    naaldwijk
    Voor mij is zijn kennis van het persen van balsa in schalen nuttig geweest. Waarschijnlijk waren zijn opmerkingen van het Oh Ja kaliber. Maar wanneer je ziet hoe hij een rompschaal maakt zoals hij heeft gemaakt voor zijn Mustang ,
    zie je pas wat je moet doen om nat balsa heel te houden.
    Namelijk, voortdurend opletten dat balsa bij het buigen onder druk blijft . Oh Ja !
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Amersfoort
    Inderdaad een groot innovator. Ik zag tijdens de WK 1978, was toen (nog) toeschouwer, Al Rabe bijna wereldkampioen worden. Na de finale mocht de Japanse deelnemer, Hara, de Mustang uitproberen. Normaal gesproken, als je een vreemde (en ook nog zo'n bijzondere!) kist mag uitproberen vlieg je eerst wat hoog en laag en een looping of zo, om te weten hoe de kist reageert. Maar meneer Hara stijgt op, vliegt 5 rondjes vlak en gooit de Mustang in de wingover...
    Paul Tupker heeft in de jaren'60 en begin '70 correspondentie gevoerd met Al Rabe. Een deel daarvan is volgens mij in mijn bezit. Moet eens gaan graven! Paul heeft op grond hiervan een vroege versie van de Mustang op tekening gezet, inclusief met balpen aangebrachte modificaties op grond van de nieuwste inzichten.
     

Deel Deze Pagina