Albatros DVa 1/3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door njisa, 7 dec 2018.

  1. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Op internet rondkijkende ben ik een tekening van de Maxim LMG 08/15 Spandau tegengekomen. Het leek mij wel leuk om zoiets in de grootte van 1/3 te bouwen. Just for fun. Al doende raak je verzand in een overvloed aan gegevens welke niet allemaal overeenkwamen. Passen, meten vergelijken van gegevens nogmaals kijken en uiteindelijk de knoop doorgehakt en gestart met het bouwen van dat ding., wel met figuurzaag etc , Op het schaaltreffen 2017 van Tonspit geweldig mooie dingen gezien op zeer hoog niveau. Dawn Patrol 2017 en 2018 verbaasd over hoe mooi die gasten kunnen bouwen. Het bouwen van de Spandau verliep aardig, de clou zat m in het ontdekken hoe een ander gemaakt moet worden. Hoe meer de Spandau vorderende hoe meer er dan toch gedacht werd om een toestel te kiezen waar deze op moeten komen. Het hoge niveau waarop sommige werken zal moeilijk haalbaar zijn, er van uit gegaan dat als je zelf maar tevreden over bent dan moet het goed zijn. Uiteindelijk na lang wikken en wegen gekozen voor de Albatros DV van J. Wonneberger.
    Op aanraden deze topic gestart om zodoende de kennis en kunde van dit forum te gebruiken.
    Kijken hoe het bouwen gaat verlopen,ben zelf ook benieuwd, AlbatrosDV van Wonneberger.jpg zal met tijd en wijlen de vorderingen posten.
     
    jmk1, AER, femmo en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Leuk! We gaan het volgen. En er zit hier genoeg kennis. Problemen waar je tegen aanloopt worden hier opgelost!
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Welkom op het forum.
    Plaats vooral veel fotos.

    Ton
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Zo is dat, wij (zij?) weten precies hoe het moet! :thumbsup:

    (Je hoeft het alleen nog maar zelf uit te voeren. ;) )

    Alle gekheid op en stokje . . .

    We gaan het allemaal zien en meemaken.

    Ik neem aan dat je deze kit gekocht hebt?

    http://www.jwflugmodelle.de/index.php/flugzeugmodelle/albatros-dv


    jan.
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo njisa,

    Ik heb als aanmoediging wat foto's opgezocht van de JW Albatros DVa voor je uit mijn archief
    2 van deze heren zijn ook te vinden op de Dawn Patrol

    Onderstaande heeft een Kolm 2 cilinder als aandrijving

    Albatros JW (2).JPG

    Albatros JW (3).JPG

    Albatros JW (4).JPG

    Deze van Andreas heeft meen ik een een vertraagde ZDZ80

    Albatros JW (5).JPG

    Albatros JW (6).JPG

    Deze van Norbert heeft een vertraagde ZG62

    Albatros JW (1) - kopie.JPG

    Albatros JW (10) - kopie.JPG

    Albatros JW (7).JPG

    Albatros JW (8).JPG

    Albatros JW (11).JPG

    Het zijn prachtige bouwkits waaruit zoals je kunt zien fantastische modellen gemaakt kunnen worden :thumbsup:
    Zorg ervoor dat je goede koeling om de motor weet te geleiden!

    Zie graag de foto's van je bouw tegemoet!

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
    AER vindt dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Norbert heeft de koeling rond zijn motor subliem en bijna onzichtbaar weten op te lossen

    Albatros JW (8) - kopie.JPG

    Groeten, Ralf
     
    AER vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Je bedoelt toch niet de spleet tussen de spinner en de huid? :weetnie:


    jan.
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De openingen aan de onderzijde verborgen in de zwarte band
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    renetl50 vindt dit leuk.
  10. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Geweldig wat een reacties. prachtige foto's.:banana:
    Daar ik nog wat twijfelde heb ik eerst de tekening besteld. Had nog in mijn achterhoofd zoiets van tekening te bouwen. Gezien de grootte en de benodigde materialen, heb dat maar snel vergeten en de kit aangeschaft. Zo uit de inhoud van de doos te zien zit er toch wel erg veel in, moet allemaal in dat toestel komen.
    Daar op de tekening alleen de rechter ondervleugel staat en ja je moet ook een linker hebben, heb een kopie van de tekening laten maken om deze, na omdraaien en licht invetten, te gebruiken voor de bouw van de linker ondervleugel. (Ik wilde de orginele tekening zoveel mogelijk in takt laten, tja waarom eigenlijk)
    Begonnen met de rechter ondervleugel, de pasnauwkeurigheid van de onderdelen zijn geweldig, Door alleen droog in elkaar te steken, zit er al stabiliteit in. Achteraf toch maar wat lijm tussen gedaan, je weet maar nooit. Bij de linker ondervleugel kwam ik er achter dat de kopie niet 1 op 1 is. het schijnt dat altijd maatverschil tussen zit, alleen bij een digitaal bestand zal dat 1 op 1 worden. Nou ja dat weten we dan voor de volgende keer. Als je de delen aan elkaar zet is het toch wel een flinke lap vleugel. IMG_1923.jpg Bekijk bijlage 302695 IMG_1926.jpg IMG_1927.jpg IMG_1928.jpg IMG_1931.jpg IMG_1947.jpg IMG_1948.jpg Bekijk bijlage 302702 IMG_1952.jpg
     
    jmk1 en mac vinden dit leuk.
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Njisa, bij Druk en Print service aan Op de Vos te Geleen scannen ze de tekening in en kunnen hem dan ook spiegelen. volgens mij dan geen maatverschil.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Die fungeren dan als inlaat, neem ik aan.

    Waar komt de lucht er weer uit?

    Cockpit?


    jan.
     
  13. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Nadat de ondervleugel klaar was, ben ik verder gegaan met de beide mitrailleurs. JW heeft bewust geen machinegeweren voorzien zodoende zal later dit op het toestel aangepast worden. Voor het schaaltreffen 2018 van afgelopen november, heb ik een houder voor de beide mitrailleurs gebouwd, wat weer veel ideeën los heeft gemaakt qua kleur binnenkant romp en hoe ga ik de triplex buitenromp houden, beschilderen of lakken. Bij The Vintage Aviator is heel veel info te vinden. IMG_1957.jpg IMG_1959.jpg IMG_1961.jpg IMG_1962.jpg IMG_1963.jpg IMG_1957.jpg
    ps Dit is maar een tijdelijk opstelling, vandaar de niet geheel mooie afwerking. Heel leuk om te doen, je komt dingen tegen waar je (nog) niet over hebt willen nadenken. Ontdekken hoe je een en ander gaat maken wat voor een materiaal etc. Helaas (nog) geen CNC en of 3D printer, alles met uit t handje van meeste uit hout.
    Ga nu verder met Die Motorattrappe. Ook hier weer veel na te kijken vergelijken etc. loop toch vaak tegen zaken aan welke origineel weer anders zijn dan JW aangeeft. Gewoon volgens JW bouwen kan natuurlijk ook, tja hoe ver ga je in scale bouwen.
     
    AER, tjarko, MicropropSport en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Geen twijfel mogelijk...hier is een wapenvergunning voor nodig want ze doen het ongetwijfeld echt:p...man man wat mooi!!!
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Zeker zeer mooi vooral las je het bovenstaande in gedachte houdt. Echt Vakwerk met een grote "V".
     
  16. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    links.jpg links.jpg rechts.jpg impressie back.jpg impressie front.jpg impressie links.jpg impressie rechts.jpg impressie midden front.jpg impressie links boven.jpg Heb de Mercedes DIII zover klaar, moet nog de uitlaat. Heeft wat vijven en zessen nodig gehad doordat er zoveel info te vinden en veelal anders. Uiteindelijk bijgaande keuzes gemaakt. Nou maar hopen dat ie ook in het toestel past. Onderplaat zou "yellowisch wood" moeten worden, iemand een idee hoe je die moet maken?? Zou tevens de kleur kunnen zijn voor binnen cockpit en buitenbeplating.
     
    AER, Helikapoter, femmo en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Waarom heb je geen fotos gemaakt van de dummy motor , maar fotos van de echte motor gemaakt.

    :weetnie::weetnie::weetnie::weetnie::weetnie:.

    Ziet er erg goed uit .
    Ook de veroudering is goed gelukt.

    Ton
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moooooiiiii :thumbsup:

    Tipje: niet tegen licht/raam in fotograferen, gaat ten koste van contrast.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ton, dit zijn foto's van een echte motor die met wat photoshop werk in de foto's van njisa zijn "geplakt". ;););) Dat is overigens ook heel knap gedaan, daar niet van. :D:D:D
    Nee dat is gekheid natuurlijk, dit is gewoon fantastisch mooi. Soms denk ik dat ik ook best aardig kan bouwen maar vergeleken bij dit meesterwerk kan ik er niets van. Eerlijk gezegd heb ik er het geduld ook niet voor denk ik.
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Fantastisch wat een details!
     

Deel Deze Pagina