albatros uit japan+bespanning

gister weer een leuk ding gevonden. een Union models albatros.
span is 1050mm bij een lengte van 550mm.
hoe en wat ik er mee ga doen ben ik nog niet helemaal uit. vrije vlucht of r/c(zat hierbij te denken aan een ar6400 brick)

heeft iemand al eerder van deze fabrikant gehoord/ iets gebouwd. ik kan zelf weinig vinden en de fabrikant lijkt niet meer te bestaan.

bij het bekijken van de bouwtekening viel mij op dat ze bij het bespannen als instructie geven eerst het papier vast te lijmen op de spanten met een bijgelevert tubetje meuk, (geen idee wat het is. staat er ook niet op) en dan de vleugel nat te spuiten. is dit de way to go of toch maar beter een bespan papier pakketje+spanlak ophalen. daarnaast heb ik ook mijn twijfels op de vleugel opbouw. ik denk dat ik tussen de onder en boven liggen stukjes balsa zet zodat er een h-balk vorm inkomt.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je bespant met papier is dat wel de juiste werkwijze.
Papier vastzeten op vleugel.
Vochtig maken met plantenspuit (let op dat het niet krom trekt)
Laten drogen.
Lakken met spanlak (dope)
als je de lak met een zachte kwast aanbrengt (voorzichtig!) dan zal het papier eerst wat doorzakken maar als de lak droogt krimt het weer strak.
Het aantal lagen lak is afhankelijk van de dikte van het papier.

Wat de constructie betreft, een dergelijk kistje moet vooral licht gebouwd worden.
Als je extra sheerwebs aanbrengt dan zou ik dit alleen in het middendeel doen, en niet bij de tippen.

Ziet eruit als een vrije vlucht model van heel lang geleden, als je het RC bouwt moet je denk ik ook de V-stelling wat aanpassen.

Heb dat 30 jaar geleden nog gedaan maar was toen al ouderwets, moderne krimpfolie is veel praktischer.
Papier zou ik alleen gebruiken als je het vlieguig bewust in de oude stijl wil bouwen.
Moderne bespanfolie is veel sterker en sneller en makkelijker aan te brengen.

Succes Willem
 
het is wel mijn bedoeling om op de oude manier te bouwen.
webbing wou ik inderdaad zoveel mogelijk in het midden houden. ter hoogte van de knik.

maar voorlopig gaat het model in opslag. eerst weer voor 3 maanden varen en dan weer verder.
 
en weer verder, 3 maand is wat meer geworden. maar goed.

het volgende. bij het beter bekijken van de tekening zijn er volle romp spanten te zien.

deze wil ik uithollen om zo gewicht te besparen/ ruimte voor 2 servo's
ik denk rond de 3g servo's " vanmiddag maar eens naar de hobbyshop"

over de vleugels, ik had het eerst over een h-profiel te maken als hoofdligger. echter zit ik er nu aan te denken om zowel de onder/boven lat te vervangen door 2x2 vierkant carbon en de neuslijst door een 2mm rond. zou dit een betere oplossing zijn? lijkt mij wel een stuk lichter gebouwd zo.

plaatjes
:cool:
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het toestel is maar 1meter span, het is echt niet nodig om daar carbon of andere moderne zooi in te gaan verlijmen...
je wil hem ouderwets bouwen zij je een jaar geleden (papier, spanlak)
dan zou ik er echt geen carbon in gaan gebruiken.
gewoon zoals het bouwplan zegt, ook geen Hprofiel voor de liggers.
1meter toestellen hebben amper te lijden door het lage gewicht.


gewoon bouwen zoals het hoort zou ik zeggen.
dat blijft het mooiste.
anders kan je even goed een eigenbouw/ontwerp toestel maken.
 
het toestel is maar 1meter span, het is echt niet nodig om daar carbon of andere moderne zooi in te gaan verlijmen...
je wil hem ouderwets bouwen zij je een jaar geleden (papier, spanlak)
dan zou ik er echt geen carbon in gaan gebruiken.
gewoon zoals het bouwplan zegt, ook geen Hprofiel voor de liggers.
1meter toestellen hebben amper te lijden door het lage gewicht.


gewoon bouwen zoals het hoort zou ik zeggen.
dat blijft het mooiste.
anders kan je even goed een eigenbouw/ontwerp toestel maken.

dus ondanks het extra gewicht van wat electronica zou het moeten kunnen?
want had via google op een ander forum gevonden dat bij een vergelijkbaar model veel verstevigingen nodig waren. vooral in de vleugel
 
Carbon zou ik ook niet gebruiken maar misschien kan je om het midden van de vleugel te verstevigen de verbinding nr.47 opnieuw maken , maar dan langer tot aan de 2de rib links en rechts in de vleugel en dan de binnenste ribben aanpassen (in 2 delen)
Groet Jef:cool:
 
Als je'm zwaarder maakt met electronica is het wellicht aan te raden de vleugelligger te verstevigen door onder en boven met elkaar de verbinden.
Balsa tussenschotjes van 1.5mm dik (hard balsa) als webbing doen wonderen. Je maat er als het ware een I of H balk mee. Let wel op dat je alles netjes pas maakt....

Mooi ding.
Succes ermee!
 
Papier is een stuk lichter dan de meeste folies en papier geeft heel veel stijfhjeid aan de vleugel. daarom is bij papier geen carbon nodig. Een webbing van 1 mm balsa weegt bijna niets en kan wel veel extra sterkte geven.
Als door slimme plaatsing van de rc onderdelen geen extra ballast nodig is zal de gewichtstoenname heel gering zijn.
 
Wout hat Recht eine Verstärkung (Webbig) bringt sehr viel "Verdrehsteifigkeit". Aber immer darauf achten das die Faserrichtung senkrecht verläuft sonst bringt es nur wenig. Wenn man es ganz gut machen will kann man zusätzlich auch noch hinter dem Holm verkasten, da genügt es ungefähr bis zur Flächenhälfe.

Groeten Heinz
 
Alles laten voor wat het is, eventueel het middenstuk van de vleugel versterken kan, maar je gaat hem toch niet met elastiek afvuren?
Als je wat suggesties voor RC inbouw wilt kun je eventueel kijken naar een verslag over mijn amethyst dat vergelijkbaar qua grootte is.
Vooral ook zoals Wout zegt papier gebruiken, is lichter en vele malen sterker/stijver dan welk andere bespanning dan ook.
Ook geeft het betere lift-eigenschappen aan langzaam vliegende modellen.
En dat het lastiger te bespannen is dan folie of dergelijke, ik vind van niet.
Als stuurstangen kun je ook visdraad gebruiken en een pull-pull verbinding tussen de servo's en de roeren aanbrengen. Gebruik zo licht mogelijk spul voor de ontvanger en servo's. Bijv. spectrum AR6100 (een orange receiver vind ik betrouwbaarder) is prima in combinatie met 3.7grams servootjes. Dit geeft je betere plaatsingsmogelijkheden om je besturing voormekaar te krijgen. En als je alles zo ver mogelijk naar voren plaatst geeft het nauwelijks meergewicht aan het totaal. een 1s lipo accu'tje volstaat en geeft je tot een uur of 2 vliegtijd.

zie: advies-gevraagd-welke-bekleding-voor-zwever-te-gebruiken


p.s. het bewegende deel van het richtingsroer lijkt me groot genoeg voor voldoende effect, voor de achtervleugel dien je deze nog zelf te bepalen, maar mijn ervaring is dat een klein vlak al genoeg effect levert. Bij het richtingsroer is een groot roervlak wel nodig, maar zoals gezegd ziet de verdeling op de tekening er goed uit.
Mooier is wellicht om in de achtervleugel een profiel aan te brengen ipv de platte latjes. Geldt ook voor het richtingsroer.

groet,

Michel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt allemaal voor jullie antwoorden,

heb nu al een stuk beter idee van wat er moet gebeuren. morgen maar eens met de tekeningen bezig.

het is wel de bedoeling dat deze met een (kleine) hi-start omhoog gaat.
aangezien ik vaak geheel alleen aan het vliegen ben.
 
bedankt allemaal voor jullie antwoorden,

heb nu al een stuk beter idee van wat er moet gebeuren. morgen maar eens met de tekeningen bezig.

het is wel de bedoeling dat deze met een (kleine) hi-start omhoog gaat.
aangezien ik vaak geheel alleen aan het vliegen ben.

Waar ikzelf nog wel ervaring mee heb is het gebruik van naai-elastiek. Je neemt een stuk van ongeveer 10 meter en vliegertouw van een meter of 30 of meer. Je hebt dan wel wat tegenwind nodig om het vliegtuig vervolgens zelf nog als een vlieger verder te laten stijgen.Hij zal er licht genoeg voor (moeten) zijn.
 
Waar ikzelf nog wel ervaring mee heb is het gebruik van naai-elastiek. Je neemt een stuk van ongeveer 10 meter en vliegertouw van een meter of 30 of meer. Je hebt dan wel wat tegenwind nodig om het vliegtuig vervolgens zelf nog als een vlieger verder te laten stijgen.Hij zal er licht genoeg voor (moeten) zijn.


ik heb hier eentje gemaakt van kleine elastiekjes,

zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/158030-hoogte-start-kleine-zwever.html

dat werkt tot nu toe wel prima, alleen is mijn andere zwever vrij hufter proof
 
met behulp van de bovenstaande berichten kom ik op zoiets als dit uit.

versterkte verbinding van 2mm triplex, in het midden, en dan tot aan rib no5, hard balsa plankjes tussen de onder en boven ligger, vanaf daar tot de tip blijft het orgineel.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat lijkt mij een goed plan. Wat betreft de webbing, dat hoeft geen hard balsa te zijn. zacht of medium is voldoende. Zorg wel dat de nerf haaks op de liggers staat want dat is de richting van de krachten. En in die richting is zelfs zacht balsa heel sterk.

Het triplex zou ik aan beide kanten van de ligger zetten.
 
Zou je het triplex door de 2e rib heen laten steken, dat geeft wat meer stevigheid dan tot aan de 2e rib, maar ik kon niet goed uit de tekeningen afleiden of dit ook je bedoeling was.
Wat je ook nog kunt overwegen is de 4 middelste (de eerste 2 aan iedere zijde) ribben te beplanken aan de onder- en bovenzijde. Dan dien je de ribben wel iets smaller uit te snijden, maar het natuurlijk slechts een 1 meter zwevertje. Misschien is dit wel al voldoende, zodat triplex niet nodig is, want door de triplexconstructie dien je je ribben in twee delen te snijden en te verlijmen, wat weer voor wat zwakte van de constructie zorgt.

Zou een turbulatorlatje voor aan de bovenzijde van de vleugel nog voor betere lift zorgen, naast nog wat extra stevigheid aan het resterende deel van de vleugel?

Ik moet zelf maar eens aan mijn jasco thermic 50-x beginnen.
De thermic 72" hangt overigens nog steeds aan het plafond te wachten op zijn eerste vlucht.
 
dat lijkt mij een goed plan. Wat betreft de webbing, dat hoeft geen hard balsa te zijn. zacht of medium is voldoende. Zorg wel dat de nerf haaks op de liggers staat want dat is de richting van de krachten. En in die richting is zelfs zacht balsa heel sterk.

Het triplex zou ik aan beide kanten van de ligger zetten.

dus met de nerf zoals hier onder in de tekening staat?

full


nog even wachten tot de post wat onderdelen brengt en dan maar eens beginnen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top