ALC 8500 zender laad probleem

Wanneer ik mijn zender (futaba 7C) probeer op te laden met mijn lader (ALC8500 expert) dan blijft het kanaal in W(ait) staan. Het rare is ook dat wanneer ik over de klemmen meet (multimeter), ik geen voltage waarneem (misschien is dit zo'n soort bescherming ?)

Nu, het laden heeft altijd perfect gegaan met dezelfde kabel en aansluiting en dit op een robbe 6 lader. Wanneer ik de banaan stekker in deze lader steek gaat het rode 'oplaad' lichtje direct branden.

Ook heb ik de banaan stekkers eens 'verlengt' met een iets ander type stekker (dat ik ook gebruik voor andere batterijen die wel opladen via de ALC), maar ook dat geeft geen reactie op de ALC (terwijl dit in de andere robbe lader direct werkt).

Ik denk niet dat het aan het kanaal zelf ligt, daar de lader nog net nieuw is. Er komt gewoon geen voltage op wanneer ik de stekkers insteek.

Iemand een idee ?

Verder: wat is de meest aangeraden laad en ontlaad snelheid voor een gewone nimh batterij ? Ik heb deze nu op C/3 staan...

Zit er geen beschermings bruggetje in de zender?
Zat in m'n graupner's ook zodat ie voltage niet kon uitlezen.
Dat heeft de alc echt nodig, anders begint ie niet.

C/3 is voor cycle's, de laadvoltage kan je beter handmatig aangeven in de accudatabase.

Denk er om, elk kanaal van de alc is ook appart gezekerd, mocht je per ongeluk sluiting hebben gemaakt met de banaantjes, blijft ie ook in "wachten" staan. Hij geeft dan geen storings melding.
Hoogstends een "piepje" dat de lader een noodstop heeft gemaakt.

T is een mooie lader met veeeeel opties :)

Stefan

Stefan666 zei:
Zit er geen beschermings bruggetje in de zender?
In mijn Skysport4 en FC-16 zat inderdaad een diode opgenomen tussen de laadstekker en de batterij. Ik heb dit ook moeten aanpassen om mijn (zelfgemaakte) ontlaadapparaat te laten werken, omdat anders het voltage niet word gezien.

Mijn aanpassing bestaat erin de bestaande diode los te solderen, deze antiparallel op de batterijaansluiting te zetten. Kathode (streep) op de + van de accu, anode op de - van de accu. En op de plaats van de diode staat er een printzekering van 500mA.

Nij normaal laden is de diode gewoon gesperd en kan er stroom door de zekering lopen (max 500mA natuurlijk).
Mocht ik dan ooit de polariteit omwisselen, dan laat de diode gewoon door en loopt de kortsluitstroom door de zekering, die er direct uit gaat, zonder verdere schade.

Ok bedankt voor jullie antwoorden.

Het kanaal zelf is ok, op kanaal1 is inderdaad de fuse al gebrand, maar daar krijg ik een error melding na het starten. De andere 3 kanalen functioneren naar behoren. Ik meet ook geen voltage met mijn multimeter, dus het zal inderdaad een beveiliging zijn van de zender.

Is er geen enkel andere manier om dit te overriden ?
Ik kan moeilijk gaan componenten van mijn zender gaan afsolderen:)

Momenteel heb ik mijn batterij pack gewoon uit de zender gehaald en het direct aangesloten op de lader. Maar naar de toekomst zou ik toch graag via de 'laad' plug van de zender willen werken.

PS. weet iemand welk type zekeringen in deze lader moeten ? Er staat geen amperage op, enkel een voltage 'T80 250V' ofzoiets...

EDIT:

Wat betreft die C/3, deze kon ik kiezen bij zowel de stroom voor laden en ontladen. Er zijn een aantal voor gedefenieerde opties C,C/2,C/3,C/10,C/20 en direct. Bij deze laatste kan je zelf instellen wat de laad of ontlaad stroom moet zijn. Ik vroeg mij af of het nodig is voor een nimh batterij bv. "C/10" te nemen voor het laden. Bij een 3000mAh batterij laad hij dus met 300mAh en dat gedurende 10uur. Bij "C" zou hij dus met 3000mA laden één uur lang. Ik kan mij voostellen dat dit niet goed kan zijn voor de batterij ?

gewoon een draadbruggetje solderen over de diode.
er hoeft niets uit.
dit moet op elke Robbe/futaba zender gebeuren voor een goede lader.
de diode zit waarschijnlijk op het printje van de laadstekker.
wel even de accu eruit halen voor het solderen

diode overbruggen en dan hoger dan 1C laden kan dit tot gevolge hebben :
FF9-1.JPG

weest gewaarschuwd.
vooral een nimh pack wat niet geheel oke is slaat niet altijd goed af op de lader.

Back