alex enigma V-max

Beste Antony,

Je moet de onderste hebben deze heeft een 4 kleppen vleugel de andere maar 2.

Maar waarom wil je met 6kw vliegen zelfs de Nederlands kampioen vliegt niet eens met zoveel vermogen.

Is de v-maxIII hetzelfde als een enigma?

Heb ook rond zitten te kijken voor een fai goedgekeurd model, dat niet gelijk de hele portemonnee leeg maakt. Ik had dit model bij lindinger gezien, maar kan verder niet heel veel info vinden over de v-max III.
Mocht je hem kopen, komt er een bouwverslag?

Yep! Helemaal!

full

-Edit-

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan, je Backfire is stukgegaan met 6KW, dan gaat de Enigma er helemaal aan.
De vleugel is niet zo heel erg stijf.
Prima voor F5B gebruik maar zodra je hem horizontaal volgas gaat vliegen wordt het flutteren, mede omdat hij nogal grote rolroeren en welfkleppen heeft.

Enig wat ik je aan kan raden is een Surprise laten bouwen bij Freudenthaler.
Mijn S16 heeft enkele keren horizontaal met 6.7 kilowatt en een 16x23.5 prop gevlogen op 11000 rpm.
Snelheid ligt dan rond de 350 km/u.
Hij bleef heel.
Een demoversie is sterker gebouwd, dubbel carbon.
Die kan je ook nog bijna haaks de bocht omtrekken.
Alleen is het geen koopje, ik gok dat je rond de 1000 euro zit, incl 5 servo's.
Je kan hem wel in je eigen kleuren krijgen, je maakt een ontwerp en je krijgt exact het model wat je hebben wilt.

Een andere optie voor jouw aandrijving kan de Fluxcompensator zijn.
Fluxkompensator - sw-composite.de
Kost zo'n 850 euro en haalt met een leuke prop en jouw aandrijving wel de 350, misschien wel 400 of meer.
Props moet je laten bouwen, die zijn niet zomaar te koop.

@Staytuned,
in principe is de Evomaxx gelijk aan de Enigma.
Verschil zit in de fabrikant.
Een Vmax kost zo'n 340 euro maar daar komen dan ook weer de servo's bij (5x 30 euro)

Ik heb je al geschreven, wachten tot we de Eurotour hebben in Almere.
2-3 Juni.
Dan komen er vliegers uit heel Europa en met wat geluk koop je mooie spullen voor betrekkelijk weinig geld.
Vrijwel nieuwe Raketenwurm 4 van de ontwerper voor 650 euro incl servo's of zo.
Speedfires bij de ontwerper / bouwer, een paar honderd euro goedkoper dan bij FVK.
Maar ook motoren en regelaars.
De reglementen zijn dit jaar anders, een hoop mensen stappen over van 4S naar 6 tot 10S.
Dus er zal een hoop spul op de Eurotour wedstrijden van eigenaar veranderen.

GJ

Hallo Gert-Jan;
Mijn backfire is niet stuk hoor.
Hij kon het vermogen goed hebben en ik heb er zelfs enkele keren serieus aan gesleurd in de vele vluchten die ik ermee gemaakt heb. Iemand in de club was er verlekkerd op en ik heb hem voor een mooie prijs kunnen doorverkopen.

Mijn superpletti zit momenteel in een oude FVK camelot op de volle 5S, dit blijkt na heel wat stevige vluchten toch ook wel een supersterk airframe te zijn.

DE V-max die ik wil bestellen is niet voor mij bedoeld en voor echt hotliner gebruik (lees: gas open is enkel verticaal omhoog) zo vloog ik toch mijn backfire en camelot ook.

Wat die fluxcompensator betreft, ik heb verleden jaar ééntje proberen te bestellen maar heb na 6 maanden beloftes en gebrekkige communicatie van Simon van sw mijn bestelling geanuleerd.

Ik denk eraan om later dit jaar een Monster 1.1 van speedwing te bestellen om een colibri turbinetje op te plaatsen.

En misschien nog een PILF X1 van dezelfde fabricant om de pletti vanuit mijn camelot in te steken.
6KW voor 1,4M span zou pas extreem zijn denk ik.

grtz A

6kW is een helehoop naar mijn ervaring. ""Extreem"" in combinatie met ""stuk"" komt vaak voorbij in het forum. ""Extreem"" in combinatie met ""heel houden"" is een leuk onderwerp. Na een hotliner crash (heb ik er een aantal van gehad) doe ik graag een vleugel sterke test. Ik heb ooit een RW1 definitief gecrashed. Total loss. Wat mij opviel was dat ik de carbonversterkte vleugel alleen met heel veel kracht kon breken. Moest er op gaan staan. (alvorens de vleugel in de Kliko verdween). Niet in verhouding tot de veel slappere Hawk vleugel. RW1 carbon versterkt is daarom naar mijn eerste indruk ook een goede fun/speed kist.

Ronald

Die 6Kw is enkel een indicatie omdat ik een plettenbergsetup heb liggen die dit vermogen aankan en al in enkele modellen heeft gezeten.
Geen enkele van deze is tot nu toe al uiteengespat, de vliegstijl doet hier heel veel aan.

Aangezien het toch niet voor mij bedoeld is en de Enigma volgens jullie het beter rooit met wat minder vermogen, kan ik net zo goed met een 3a4 KW Hacker setup aan de slag gaan.

grtz A

Ik gebruik tot nu toe meestal Graupner DES 448BB MG servos voor vleugels van snelle modellen.
Zijn dit nog steeds de aan te raden servos, of is er intussen al beter of interessanter op de markt?

grtz A

Met wat zorg en aandacht voor de hevelverhoudingen zijn dat prima servo's voor dit werk en de meest gebruikte door de diverse fabrikanten (RFM etc).

Wil je 2 stappen hoger dan kun je MKS 6125 serie servo's gebruiken, nog iets nauwkeuriger en 'harder' in de aansturing door hun aluminium huis.

Groet,
Gerben

Back