Alfajet van Hoellein

• Topicstarter Topicstarter Marten Zeeland
  • Startdatum Startdatum
M

Marten Zeeland

Guest
Hoi,

Ik heb een Alfajet van Hoellein gekocht.
( http://www.hoellein.com/websites_neu/cnc/jet/site/jet.htm )

Heeft er iemand ervaring mee? (vlieg eigenschappen e.d.)
Welke set up zal ik hier voor gebruiken?

Ik heb hem gekocht met speed 480 motor
Dus het is nu de vraag welke accu ik ga gebruiken.

Hoellein zelf adviseert: 8 cellen 1250 SCK
Verder zag ik in radio control dat ze het hadden over 9 cellen. (kan ook een foutje wezen.)
Maximaal passen er 12 cellen 2/3 formaat in.

Groeten Marten

Hallo Marten,

Leuk toestel.

Even wat anders. Ik las dat de verzendkosten zo'n € 17,- zijn. Had je dan je AFF Alpha jet niet beter gewoon bij Rob kunnen kopen? www.rbckits.com ? Die is namelijk ook dealer van AFF.

Tja, de setup moet je gewoon uitproberen. 8 cellen zal prima vliegen, en wat je zelf zegt, 12 kan ook. of 9....

Hoi,

Ik heb het toestel niet gekocht bij Hoellein.
Het was 2e hands.
Die link heb ik er bij gezet zodat iedereen kan zien waar over het gaat. (extra info e.d.)

Maar 8 cellen van het formaat 4/5sc dit is 23mmx33mm past
en meer cellen kan wel maar dan moet ik naar het formaat 2/3.
Wat weer goedkoper is. :!:
Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.

Het mooiste zou zijn dat het een pakketje zou zijn dat ik ook kan gebruiken in mijn picojet is tenslotte ook een 480 motor.

Dus mocht er iemand tips hebben ervaringen of advies :wink:

Marten

Hey

Inmiddels zijn we weer een poos verder....
De alfajet is vliegklaar.
Setup: 8 cellen 2/3a Deze gebruik ik ook in mijn picojet.
Dit is veel lichter dan SCK formaat.
Dus moest er helaas weer lood bij voor het zwaarte punt.
Motor: speed 480 race.
Ik had liever een mega 16/15/3 gebruikt maar die zijn mij nieuw te duur en 2e hands moeilijk te krijgen.
Of weet iemand nog een andere leuke motor voor dit toestel die goedkoper is?

Marten

Ik heb die HET RC 3 windingen gezien in een full size pylonracer , dat ding presteert ENORM, echt als je geen competitie vliegt dan moet je daar voor gaan...

Hoi,

Bedankt voor het motor advies.
Maar...
Inmiddels heb ik gevlogen.
Het vliegt best leuk maar zeker geen power over.
Maar helaas heb ik enorm last van storing.
De range test was oke maar als ik in de lucht een aardig eind weg vloog was het een en al storing.
Ik ben dus ook 2x in het hoge gras te recht gekomen. Gelukkig geen schade.

What to do?
De ontvanger (pico5/6), regelaar(schulze 35be), accu(8 cellen 1150mAh) heb ik ook gebruikt in een ander toestel dus hier kan het niet aan liggen.
Dus dan zou het de motor moeten wezen.
(sp480 race)
Toch zie ik 2 weerstanden zitten op de motor dus hij zou ontstoort moeten wezen.

Nog andere mogelijkheden?

Marten

er moeten 3 op zitten ;) 2 tussen de polen en massa en 1 tussen beide polen.

Ik gok dat je de ontvanger een andere plek moet geven of de antenne moet verleggen. Brushless helpt ook goed en een andere ontvanger ook ;)

Hoi,

Tja ontvanger een andere plek geven wordt moeilijk.
De alfa jet is een soort plank waar dus ''gaten'' in zitten om je ontvanger/accu e.d. in kwijt kan.
Dus alles heeft een vaste plek.
Verder zou het heel goed kunnen dat er een condensator op de motor mist. Waarschijnlijk degene tussen de polen.
Ik heb hier nog een condensator van 47 nF is die bruikbaar? Komt van een gewone speed 480.
Nu nog de motor uit de fan zien te krijgen.
Ik heb geen idee hoe dat moet want ik heb hem niet zelf in elkaar gezet.

Marten

Hoi,

Inmiddels de ''uitlaat'' er van afgehaald.
Hoe noem je dat eigenlijk? De trechter achter je fan zelf?
Ja hoor de middelste condensator mist er is zelfs nog 1 pootje te zien maar der rest ontbreekt.
Zou zo een klein dingetje echt zo veel effect hebben.

Nu is het nog de vraag welke condenstator er op hoort.

Groeten Marten

Hallo Marten....

Zo'n klein condensatortje kan wel degelijk verschil maken !

Bij deze een afbeelding van een standaard ontstoorsetje...
Je ziet hier dus de achterzijde van een electromotor, Even voor de duidelijkheid: van de + van de motor soldeer je een condensator van 10nF naar het huis, en van de - van de motor soldeer je ook een condensator van 10 nF naar het huis...
tot slot soldeer je een condensator van 47nF tussen de + en de -

motor%20ontstoren%20condensator.JPG

sommige motoren zijn in de fabriek al wel ontstoord d.m.v. 2 condensatoren, maar dit "triootje" als extra kan mijns inziens meer goed dan kwaad !

gr Gert

Hoi,

Bedankt voor de informatie.
De condenstators van 10nF zijn al gesoldeert door de vorige eigenaar maar die van 47nF ontbreekt nog dus die ga ik binnenkort monteren.
Maken de waardes v/d condensatoren nog wat uit voor verschillende electro motoren of is dat voor alle types het zelfde?

Groeten Marten

Oke, Deze week hoop ik te testen of de storing over is.

Bedankt tot zo ver.

Marten

Hoi,

Deze avond heb ik getest hoe het zat met de storing.
Na het solderen van een extra condensator is de storing NIET over.
Ik kan geen rede verzinnen waar de storing vandaan zou kunnen komen.
1 ontvanger regelaar en accu worden ook probleemloos gebruikt in een ander toestel.
2 de motor is inmiddels ontstoord.
3 de lokatie is het ook niet want ik ben op 2 verschillende plaatsen geweest.

Wie weet raad?
Tja het ziet er allemaal leuk uit maar met deze extreme storing valt niet fatsoenlijk te vliegen. :cry:

Groeten Marten

Hoi,

Ik weet ut zelf ook niet meer daarom ga ik het toestel maar verkopen. :cry:
Het zal wel een combinatie van ontvanger/regelaar/motor zijn.
Wie durft?

Marten

Gewoon even op de kast leggen en een poosje niet meer naar omkijken !

Ziet het als een winterproject....

misschien heb je er tegen die tijd een "frisse" kijk op....

gr Gert

Tja, helaas heb ik geen grote kast.
Alles staat namelijk standaard midden in m'n kamer.

Groeten Marten

De oplossing is een MZK of lexors ontvanger kopen met Berg technlogie.
Heb dezelfde problemen gehad en met deze ontvanger geen last meer gehad.

De oplossing is een MZK of lexors ontvanger kopen met Berg technlogie.
Heb dezelfde problemen gehad en met deze ontvanger geen last meer gehad.

Dit is geen oplossing denk ik :nooo: . Dat is gewoon het probleem gaan omzeilen :yes: . Problemen moet je oplossen, niet wegdrukken. Lees maar eens het verhaal ppm/pcm bij het turbine onderdeel hier op het forum. Daar wordt ook gesproken om eerst alles te testen met een ppm ontvanger, en daarna pas je pcm ontvanger te plaatsen. Zodat je weet dat je toestel storings vrij is.

Ik lees dat het een 2e hands model is. Dus op de volgende vragen zal het moeilijk zijn om een antwoordt te geven.

Maar heb je enig idee hoe oud het motortje is dat in de fan zit?
Als de borstels versleten zijn, dan krijg je vonken die overspringen naar de rotor van de motor. En dit stoort ook op de ontvanger.

Is de motor ooit opengesloopt? je kan de timing van de motors veranderen. Maar dan moet je ze openslopen.

Op wat voor setup heeft de vorige eigenaar gevlogen. Heeft hij de motor niet gesloopt omdat hij meer vermogen wilde hebben?

Ik weet niet of je nog zo'n zelfde motor hebt liggen. Waarvan je wel weet wat het verleden is. Anders zou ik de motoren eens wisselen.

Die pico ontvanger, in wat voor type toestel heeft die van te voren gezeten? Bij ons op de club heeft ook iemand zo'n pico ontvanger gehad. Alleen maar problemen mee gehad. Na vervangen voor een andere, was het probleem opgelost

Als het de ontvanger zeker niet is. Dan zou ik het dus echt in de motor gaan zoeken.

groeten Paul

P.S. Je moet de moed erin houden :yes: . En niet gelijk je toestel verkopen als het niet lukt :nooo: . Zo'n alpha jet is geen toestel wat meters in beslag neemt. Je slaat hem nu toch ook ergens thuis op, als je niet vliegt. Het moet zeker op te lossen zijn. Er vliegen meerdere alpha jets, en die vliegen toch ook zonder storingen, waarom deze dan niet? :thumbsup:

Back