Algemeen 1/8 brushless buggy topic

Jammer, ik kan niet komen :(...Maandag auto 1:1 theorie-examen. Wil die toch in een keer halen lol...

Rechterpedaal is gas, midden rem en links koppeling.
Stuur rechts is naar rechts en stuur links is naar links. Knipperlichten zijn tegenwoordig een optie en de rest gaat automatisch.
Makkie toch....

Kurt en ikzelf zullen ons dan morgen wel eens uitleven op de baan. Eens zien of je de jump tussenin met de shortcourse ook in 1 keer kan nemen lol.

Ja dat is nog te doen lol(gaat me overigens goed af tot nu toe)... Maar die theorie vragen :nooo:, nee die slaan nergens op :p, ze raden het zelfs aan om bij elke tankbeurt je bandenspanning te checken. Gaat echt nergens meer over lol :bye:

En eeehhh, niet je SC slopen he ;).

En eeehhh, niet je SC slopen he ;).

Enige wat ik stuk heb gehad is ne halve band weg, hij ging toen overigens net zo hard lol. En ne ventilator van de regelaar stuk.
De auto zelf is heel stevig, zelfs als je het circuit niet helemaal volgt lol.

Tekno buggy is 1/8 en dat is niet echt een geschikt parcours voor in België :(.
Zou ook een beetje heiligschennis zijn :murder:

Hallo heren,

Even voorstellen, Ik ben Roy, 21 jaar, in studeer burgelijk ingenieur en ik ben al een hele tijd met boten bezig. Omdat ik geen auto heb, is die boot naar de vijver meesleuren niet altijd even leuk & makkelijk. Dus heb ik maar eens besloten ook een auto te kopen omdat dat voor de deur kan & in het bos naast mijn huis, geen lange verplaatsingen meer dus.

Vorige week heb ik me een xray 808e buggy aangeschaft. Heeft me 400 euro gekost, wat ik eigenlijk een redelijk prijs vond aangezien je daar nieuw nog niet eens de auto als roller hebt. Er zaten 3 setjes banden bij. 1x onroad set en 2x banden met pinnetjes op dus ik neem aan dat die eerder voor offroad zijn. Ik neem morgen wat foto's van alles. Daarnaast hier op het forum juist nog een setje proline badlands gekocht & setje GRP banden. Daar wou ik voor nu even al mee doen wat de bandjes betreft. Foto's volgen!

Wat setup betreft, er zit een turnigy 15kg power servo in, stuurt goed vind ik zelf maar ik ben dan ook een beetje een leek op dit gebied. Verder zei de eigenaar dat er een hpi motor-esc combo opzat, 2200kv was mij verteld. Na wat opzoek werk heb ik de echte motor gevonden: #101713 Flux Scream 1:8th Scale 1965 Kv Brushless Motor
Samen met de bijpassende esc: #101712 Flux Rage 1:8th Scale 80amp Brushless Esc
Pinion is een 17T en spur een 42T, op 4s was me dit toch een beetje traag, dus een 5s ingelegd, ging al wat beter vooruit, zo'n 70km/h, maar 6s wou de regelaar niet nemen. Na het opzoek werk dus gevonden dat hij maar tot 4s aankan. Een beetje jammer dus want het mag me wel iets sneller. Ik heb dus een 19T, 20T, 21T pinion besteld van Robinson Racing.
Nu hier mijn eerste vraag, of ik hier al een beetje juist zit?

Naast dat valt het me wat op dat de vering niet echt stijf is, heel zwakjes zelfs. Ik heb er al stijvere veren op gezet maar het wordt niet super veel beter, ik denk dat er nieuwe olie in de shocks moet maar welke moet dat juist zijn??

Nog een derde vraagje, ik zou de auto graag toch upgrade met een 6s system. Ik had gedacht ofwel, ergens een esc te kopen (nieuw/2dehands) die 6s aankan maar geen idee of de motor dat houdt. Oftewel een gehele nieuwe combo en dat zet ik de huidige wel hier te koop. Ik had misschien aan een MMM combo gedacht. Wat zijn hier zoal de bedenkingen over?

Als er iemand nog goede tips heeft voor een beginner als ik wat betreft nazicht van de auto. Bijvoorbeeld, hoe kan ik die het best schoonmaken? Met perslucht heb ik al gelezen? Of wat er zoal qua onderhoud aan moet gebeuren?

En voor dat iemand het aanhaalt, ik ben volop bezig dit topic door te lezen hoor :p

Bedankt & groeten,

Roy

Als dat echt de combo is kan deze idd maar tot 4S aan. Je zou nog eens een foto kunnen plaatsen want ik kan zo voor je zien of de combo klopt wat jij zegt. Je heb er namelijk een 5S in gehad zonder dat je regelaar uitfikte, ik denk zomaar dat er een andere combo in zit dan dat jij denkt. Dus maak eens een foto en kan het je dan zo vertellen!

Verder is een mooie combo de hobbywing xerun 2200/2000KV. Zijn degelijke regelaren en motoren!

Voor de olie setup zou ik eens kijken naar 500-600 voorin en 450-550 achterin. De veren zou ik niet al te hard kopen, denk dat je met de bovenstaande oliën en medium veren al een eind moet komen. Zorg er voor dat er geen lucht in de dempers zit, laat ze even een kwartiertje tot half uurtje staan en gooi er dan olie in tot aan het randje voordat je ze dicht schroeft. Dit zorgt ervooe dat er zoiezo genoeg olie in de dempers zit, er kan wel evt. overtollig olie uitlopen wanneer je het geheel dicht schroeft. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de draagarmen ongeveer horizontaal met de ondergrond lopen. Dit kan je aanpassen dmv de stelring op de demper.

Verder raad ik je aan een tempgun te kopen, zo kan je de pinions uit testen zonder dat je een motor/esc/accu kapot maakt doordat het te warm wordt.

Edit: ik zie dat je me net voor bent Wondertiger maar evengoed:

Ik neem aan dat je die 70 km/u niet offroad rijdt? Dus dan ga je onroad. Waarom dan niet gelijk onroad bandjes? En dan mag je idd wel een wat grotere pinion bestellen. voor speed runs gewoon de grootste betellen. Dan heeft het weinig zin om opeen volgende nummers te nemen, daar zit te weinig verschil in.
Ik rij onroad met een Mugen MBX6 met 23/44 met 2800 Kv motor op 4S en dat gaat als de brandweer.
Eigenlijk moet je gewoon een andere motor combo nemen dan. Iets met hogere KV waarde, dus meer richting 3000 Kv. De ECS mag wel 120-150A aankunnen dan.
Je kan eens kijken naar de Xerun combo's van Hobbywing.

Ga je offroad bashen (dus niet op een circuit) begrijp ik niet waarom je zo hard wil. Maar het kan. Je zal nu wel te maken hebben met oververhitting dan. dan wordt het helemaal belangrijk om een wat dikkere combo te regelen. De Xerun 150 kan 6S aan. Het is een beetje vaag wat die HPI motor aan kan maar die zou het kunnen volhouden op 6S.

ga je wel circuit rijden dan wordt het verhaal anders en moet je niet bij mij zijn. Maar afstellen voor hoge topsnelheid moet je dan zeker niet doen.

Morgen volgen de foto's hoor want dat zal wat meer duidelijkheid brengen. Wel de esc maak steeds maar 4 biepjes bij een 5s pack en soms blijft er zo'n groen lichtje op de esc pinken en kan je geen gas geven. Maar ik snap wel dat dit niet veel zegt zonder foto's.

Zal even eens kijken naar de xerun motor/esc combo. Waar kan ik die het best bestellen denk je?

Waar bestellen jullie de olie voor de veren want ik weet zo niet meteen een goed adres voor dit soort zaken.

Ik heb een tempgun liggen hoor, tot nu toe werd de motor na een stevige rit op 5s (veel driften, optrekken, remmen, optrekken,...) zo'n 60 graden warm. Als ik het wat rustiger houdt is dat zo'n 40 graden dus ik denk dat hij een groter pinion kan draaiden.

Maar goed, ik zorg voor die foto's hoor!

Edit: ik rijd hem zowel op straat als op zand/gras terrein offroad, op straat met onroad banden, anders met de andere banden maar het idee is zowat om ze allebei te kunnen blijven doen. Als ik een setup neem ergens rond 2000kv kan ik op 4s offroad doen, en op 5s/6s voor eens een streep onroad. Circuit ga ik niet rijden. Die 70km/h is uiteraard onroad :p
Gr,

Roy

Rcspeedshop.nl is een van de meerdere bedrijven waar ik graag bestel. Kan je zowel olie als de motor esc combo halen. Je kan natuurlijk ook kijken op ebay.de of ebay.co.uk. Daar kun je de combo misschien nog wat goedkoper krijgen.

Verder zou ik niet een 3000Kv motor erin hangen, deze kunnen meestal niet op 6S. Als motor zou ik echt tussen de 2000-2200KV blijven.

De veren kan je standaard laten in het begin. Ga je veel onroad rijden kan je kijken voor stuggere veren, daardoor vak je minder snel om.

Welkom medebelg in de auto sectie :)

Ik zie dat je in Kampenhout woont, waarom dat geen 1/10 model gekocht en op het prachtige circuit gaan rijden in Kampenhout??? :)

Ivm met je Xray, dit is een zeer degelijke auto. Qua shocks/veren moet je zien dat je een goede middenweg kan vinden tussen enerzijds de olie en de pistons en daarop de veren afstemmen. Wil je in Belgie bestellen kan je altijd eens kijken bij www.rc-speedhouse.com. Hij heeft verschillende diktes van olie etc...

Qua regelaar zal het idd geen 6S regelaar zijn als hij maar 4 biepjes geeft. Er zit altijd wat marge op een regelaar, dus het kan zijn dat het even goed gaat op 4S.
Moest je switchen van combo kan je zeker de hobbywing versies overwegen, prijs/kwaliteit heel goed en het rijdt toch soepeler als zo een mamba setje!

Qua onderhoud is het gewoon de bewegende delen nazien en algemeen zuiver maken bij een electro auto.

Moest je nog vragen hebben, shoot :)

Dat is inderdaad niet zo ver van mij maar eerst een beetje leren rijden met de auto zal al volstaan. Met een 1/8 kan je toch ook op een 1/10 circuit of niet?

Ik heb gisteren 550 olie besteld, 2 x 50ml, is dat genoeg voor alle vier de shocks of moet er echt een verschil zitten tussen de olie in de voor en achter shocks?

Vanmorgen heb ik ook maar een ezrun 150a esc besteld, koste maar 73 euro dus dat vond ik wel het geld waard. 200 euro voor de mamba monster esc vond ik wat veel geld..

Wat het poetsen dus betreft? Hoe doen jullie dat zo bij een 1/8 buggy? Om overal echt aan te kunnen en schoon te maken? Ik kan toch niet elke keer de halve auto uit elkaar schroeven he?

En zoals beloofd hier zijn de foto's, als ik er nog vanuit andere hoeken moet nemen of als er iemand bemerkingen heeft zeg het dan maar want ik zal het waarschijnlijk niet opmerken :p

full

full

full

full

full

Als er iemand mij kan vertellen wat het verschil is tussen de 2 offroad bandjes zou dat handig zijn.

Bedankt voor de snelle hulp hier!

Gr,

Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd omwille van de grotere banden en het zwaardere gewicht in combinatie met de extra power trek je de matten los... dus het mag niet ;)

Ivm de olie dit kan je zeker doen, meestal wordt voor wat zwaarder gegaan omwille van de kleinere shock.

Een electro buggy wordt nooit zo heel vuil, even met de compressor erdoor en ready.
Wanneer je hem heel schoon wil, voorkant en achterkant eraf en poetsen maar :)

Zo te zien een Mamba Max Pro SCT setje. Hoort eigenlijk niet eens in een 1/8 buggy.
De Ezrun is een wat goedkopere versie an de Xerun. Ontwerp is iets anders maar het scheelt niet veel geloof ik. Een Castle zou ik nooit meer nemen. Heb er 3 gehad en 2 ervan zijn nu stuk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kleefde wel overal stickers van hpi op motor & regelaar en ik ben er eigenlijk wel tevreden van maar op 4s gaat hij me gewoon wat te traag, hopelijk dat de pinion dat kon oplossen. Met de nieuwe regelaar in combinatie met een 6s pack zou hij al een redelijke snelheid moeten halen. Ik heb al veel goed gelezen van castle maar ook al veel slecht, mocht het zijn geld dik & dubbel waard zijn maar nu heb ik zo mijn twijfels.

Dan zal het op straat en in het bos blijven rijden zijn maar dat vind ik niet erg hoor. Iemand een idee wat het verschil is tussen de 2 banden soorten?

Edit: De olie is besteld dus ik wil eerst eens zien wat dat gaat geven. Ik heb hier ook nog een setje veren liggen met C=0.92, naar wat ik gelezen heb zou dat een harde veer soort moeten zijn. Dus als de olie niet werkt kunnen die er nog altijd op.

Heb net op een Duits forum gelezen dat de motor het wel houdt op 22.2volt, enkel zien dat hij niet te warm wordt zeker :p Deze is 68mm lang, mocht ik er nu een andere insteken, die nog wat langer is, bijvoorbeeld 74 of 82mm lang, is het dan een probleem dat de motor een flink stukje over het chasis komt, hij zit er namelijk nu ook al over...

Gr,

Roy

@ Roy, houd er met de 808e rekening mee dat als rijd in een erg stoffige/zanderige omgeving je regelmatig je diffhuizen open maakt om je lagers schoon te maken en opnieuw te vetten.

Hier is een you tube filmpje met iemand die dat perfect voor doet.
808 10 spec pinion bearing TIP - YouTube

Hoe vaak jij dat specifiek zal moeten doen zal de tijd uit wijzen.
In de video heeft hij het over na iedere 2 a 3 uur rijden, dat is ook het officiele advies van Xray.
Ik vind dat gekkenwerk maar gelukkig heb ik gemerkt dat het bij mij makkelijk na 10 uur kan. Maar ik rijd dan ook op kunstgras.
Bottleneck en samen met de accubak de enige echte nadelen van je mooie auto als je het mij vraagt.

Back